Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: sachs sinterlamell nån som har erfarenhet? hjälp mig

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    462

    sachs sinterlamell nån som har erfarenhet? hjälp mig

    nu flyttar jag den här tråden ingen verkar kunna hjälpa mig på tranmissions forumet.

    Information:
    Stum sinterlamell för Saab 240mm tryckplattor. Denna sinterlamell i kombination med Sachs Race Engineering tryckplatta står pall för 780Nm konternueligt. Används Sachs förstärkta tryckplatta är denna lamellen eller den organiska förstärkta lamellen ett krav för att kunna frikoppla ordentligt även vid höga varvtal samt för ett normalt dragläge. Denna lamell används just nu på vår projektbil och fungerar mycket bra med förvånande bra körbarhet. Kan även användas tillsammans med orginal tryckplatta och klarar då ca 550Nm.

    jag hade tänkt köpa den här och använda den tillsammans med min aero tryckplatta på min saab 9000.

    nån som provat funkar dessa bra utan att den skjuter in dragläget för fort?
    och hur är det med vibrationer?

    såg även den här spec lamellen 6 puckad med fjädrat centrum kanske är snällare mot lådan?

    Detaljer: 6-puckars carbonlamell av fjädrad sintertyp som tillåter högre vridmomentuttag med original tryckplatta. Ger ett mjukare ingrepp än en traditionell "sinterlamell" och bibehåller den lättrampade känslan i originalkopplingen. Ingreppet är något mer "distinkt" än med organisk lamell, men körbarheten är trots det mycket nära original! Det fjädrade centrumet är också mer skonsamt mot växellådan än enklare sinterlameller. Speciallamellen passar original tryckplatta. 100% bolt-on.

    vilken skulle ni välja?
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    330
    Bara så du vet är en 4-puckad mer svårkörd än en 6-puckad. "Kärringstopp" kommer få en ny bemärkelse kommer du att upptäcka! Sen borde den ju iofs hålla bättre. Men om just den är bra eller dålig överlåter jag till någon annan.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Hej,

    Flyttar till Chassi, bromsar och transmission där det hör hemma! Tips: får du inte respons på en tråd, fundera över rubrik och frågeställning och om du kan uttrycka dig tydligare där...

    Jag kör med den nedre sedan i höstas då min original 9-5 Aerokoppling inte orkade med 460 Nm längre utan började slira (trots att den "tål" 500 Nm hur lungt som helst sägs det, men då ska man kanske ha tur? ).

    Jag är på det stora hela nöjd. Den verkar orka med det vrid jag har i maskin nu, d v s strax över 500 Nm. Körbarheten är det inga fel på, jag kör dagligen till och från jobbet genom Stockholm i rusningstrafik.

    Det jag har att anmärka på är:

    - lite, lite "huggig" i första ingreppet från stillastående - det GÅR dock fint att slira med den!
    - litet "gneeek"-ljud ibland vid start från stillastående och vid lite "medelaggressiva" växlingar, i synnerhet mellan 1:an och 2:an

    För övrigt är jag nöjd. Går att växla väldigt snabbt, inte som 600 Nm-platta på 9000 (som draggar på höga varv - även om detta sägs vara löst nu) eller 550 Nm-koppling till 9-5. Den frikopplar alltså utmärkt även vid snabb växling vid 6.000+ rpm.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    585
    Jag kör med den 4 puckade ofjädrade på min og900 och tucker den e helt ok, inte speciellt svårkörd enligt mig!

    Mvh Jakob
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    Nu kan jag lätt tolkas partiskt när det gäller kopplingar.
    Efter att ha kört 4-puckad stum sinter så har variabelt dragläge fått sin definition.

  6. #6
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 072
    Sachs 4-puckade sinter fungerar bra ihop med både orginal tryckplatta och 600-platta på 9000. Ger inget huggande utan dragläge blir mjukt och fint om än något kortare än orginal. Vid längre körande med dragläge så att lamellen får bygga upp temp, ex. vid körning med husvagn och liknande så kan dragläget bli lite hackigt.

    Sinterlameller beter sig olika på olika bilar, och just 9000 fungerar väldigt fint med sinter av någon anledning.

    Blir vädligt bra även på 9-5 medans man märker mer av sinterns elaka egenskaper på t.ex. 900/9-3.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Blir vädligt bra även på 9-5 medans man märker mer av sinterns elaka egenskaper på t.ex. 900/9-3.
    Ja, jag är överraskad över att det blev så bra som det blev. Man har ju läst en del "skräckhistorier" som sinterlameller genom åren...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 072
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Blir vädligt bra även på 9-5 medans man märker mer av sinterns elaka egenskaper på t.ex. 900/9-3.
    Ja, jag är överraskad över att det blev så bra som det blev. Man har ju läst en del "skräckhistorier" som sinterlameller genom åren...

    Mvh

    KK
    Det är lurigt det där, vet inte varför det skiljer så mycket på olika bilar. Kanske att det kan vara att större diameter på kopplingen ger mjukare dragläge.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Jo, det kan variera rejält fast det är frågan om samma bil och samma typ av grejer. Själv misstänker jag mycket ligger i hur noga man är då det blir monterat, planar man svänghjulet och har rakt tryckplatta så ska man undvika durrande och knyckande dragläge.

    Har märkt efteråt att jag borde ha planat svänghjulet på egna bilen som jag satte sinter på, knycker kring dragläget och har inte blivit bättre med inkörning. Annan bil med samma uppsättning funkar perfekt, skillnaden är att den har inte kopplingen slirat på innan byte.

    Så min åsikt, är man bara noga vid montering och bara lägger dit raka, plana grejer så får man riktigt ok körbarhet med sachs iallafall. Spec har jag inte testat, har dåligt rykte gällande 9000 iallafall, lameller som varit för tjocka osv.

    Mvh Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

Liknande ämnen

  1. Sinterlamell på 9000 cs
    Av Semb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 17:50
  2. Sinterlamell 4-6 puckar
    Av fabbebock i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 23:42
  3. sinterlamell??
    Av j-boy i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-02-17, 15:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •