Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur vet man om Mapsensorn fungerar

  1. #1

    Hur vet man om Mapsensorn fungerar

    Någon som vet om man kan mäta ifall Mapsensorn fungerar.
    Bilen är en 9-5a 99a 2,3t. Jag har jävla problem med att tomgången går ner när den blir belastad av styrservot.
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    9-5:an använder inte mapsensorn till bränslestyrning vid normalfall. Den använder luftmassmätaren istället.
    (vissa stödfunktioner kan den nog fyllla, men det bör inte påverka det du verkar ha problem med)
    Mapsensorn mäts med multimeter då den lämnar en analog utspänning. Har för mig spänningen bör vara ca 2,5v vid atmosfärstryck.

    Visst svaj i motorvarvtal blir det när styrservot belastas tungt.
    Man lär så länge man lever.

  3. #3
    Ja att den går ner 100 varv ett kort ögonblick visst men den går ner till 400 varv om inte lägre. Lite svårt att se när ratten täcker varvmätaren men lågt nog för att oljetrycket ska försvinna. Men antar att jag kan utesluta mapsensorn då. Kan det vara laddtrycksregulatorn eller vad den heter den som styr (hatar när man inte kommer på vad de heter) saken som styr trycket i för turbon?
    Magnetventil är de i alla fall för den känns som laddtrycket kommer och går ibland. Tack för svaret
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Turbon hjälper dig ingenting på tomgång. Knapp marchfart på den vid dom varvtal. (insugstrycket är ca 40kpa) Dvs. 0,6bar vacuum gentemot atmosfärstryck.
    Man lär så länge man lever.

  5. #5
    Suck jag som hoppades att turbon kunde kväva motorn eller något.. Ledsen jag blev haha. Får väl kolla om lmm fungerar. Kan ju vara andra saker men jag börjar bli lite less på min bil. Skulle oljan kunna påverka varvet om den blir för varm eller liknande? Eller det finns inget annat än lmm och insuget som kan påverka det. Får kolla efter luftläckor borde ju kunna dumma sig antar jag. Startgas för hela slanten wiii.....
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Halvljus fungerar ej men valselljus fungerar. 9000
    Av berkbs i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-10, 16:34
  2. Läsa av mapsensorn i en 9-5a?
    Av PHermansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 13:19
  3. slang över mapsensorn ng900.
    Av gosarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 22:42
  4. vart sitter mapsensorn på 9000t ?
    Av nibbler i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 17:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •