Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 60 av 60

Ämne: BioPowerägare: hur långt på en tank?

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Okej. Kan du leva med en sån förbrukning så får ju det stå för dig, men kan du inte klämma ut lika många hästar med 98 oktan?
    Ja, varför inte? Motsvarande bensinbil med motsvarande körförhållanden hade ju under inga omständigheter legat under litern. Min förra 9-5 Aero aut m. steg 5 var lögn att få under 1,1-1,2 vid blandad körning med en del stadskörning och en del snabbare motorvägskörning. Allt under 38% mindre än på BF98 är ju ren vinst just i dagsläget, så jag ser inte problemet faktiskt.

    Jag tjänar uppskattningsvis 40-50 hk på E85, och får en bil som är "spikimmun" och aldrig kroknar...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  2. #42
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    BioPower:

    Kört 640,5 km på en tank med 9-5BP 2.0t, mestadels motorväg å landsväg

    Med en 2.3t kom jag 647,8km innan det var dags för påfyllning.

    / TD
    CH43J6 m.m.

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    BioPower:

    Kört 640,5 km på en tank med 9-5BP 2.0t, mestadels motorväg å landsväg

    Med en 2.3t kom jag 647,8km innan det var dags för påfyllning.
    Impregnerande! När vi ändå är på ämnet, hur mycket får du i dessa bilar när den indikerar "tvärtomt"?

    Jag har som mest fått i ca. 60,5 liter...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #44
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av KK

    Impregnerande! När vi ändå är på ämnet, hur mycket får du i dessa bilar när den indikerar "tvärtomt"?

    Jag har som mest fått i ca. 60,5 liter...

    Mvh

    KK
    Har ett par tankningar noterade vilka är 62,30 liter å 61,48 liter , då har jag tankat tills det slår ifrån och sedan ett tryck till(sista trycket blir dock inte värst många droppar)


    Mvh TD

    CH43J6 m.m.

  5. #45
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Har ett par tankningar noterade vilka är 62,30 liter å 61,48 liter , då har jag tankat tills det slår ifrån och sedan ett tryck till(sista trycket blir dock inte värst många droppar)
    Vet du om det är "normalt" för BioPower? Rätt knäckande att "missa" 8 liter tankkapacitet, när räckvidden är tämligen rutten som det är...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #46
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 004
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Har ett par tankningar noterade vilka är 62,30 liter å 61,48 liter , då har jag tankat tills det slår ifrån och sedan ett tryck till(sista trycket blir dock inte värst många droppar)
    Vet du om det är "normalt" för BioPower? Rätt knäckande att "missa" 8 liter tankkapacitet, när räckvidden är tämligen rutten som det är...

    Mvh

    KK

    Tyvärr verkar det vara "standard".

  7. #47
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Tyvärr verkar det vara "standard".
    Ja, min blev faktiskt någon liter "bättre" efter byte till Walbro 255LPH bränslepump, vilket ju är lite "märkligt"... Innan var det sällan jag fick i mer än 57-58 liter.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #48
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Har ett par tankningar noterade vilka är 62,30 liter å 61,48 liter , då har jag tankat tills det slår ifrån och sedan ett tryck till(sista trycket blir dock inte värst många droppar)
    Vet du om det är "normalt" för BioPower? Rätt knäckande att "missa" 8 liter tankkapacitet, när räckvidden är tämligen rutten som det är...

    Mvh

    KK
    Jag har helatiden trott att tanken varit på 57 liter, har för mej att jag läste det i manualen någongång när jag fått bilen
    men nu när jag slog upp det på nätet står det 68 l
    De gånger jag tankat och fått i dryga 56 liter har jag trott jag kört på sista ångorna eftersom "Fyll på bränsle" lyst länge och
    nålen legat livlös i botten...

    Normal räckvidd är kring 43 mil och då kör jag mest på lederna kring GBG

    Bilen ifråga är en Biopower 06 med Maptun sw

  9. #49
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av _mattis_
    Jag har helatiden trott att tanken varit på 57 liter, har för mej att jag läste det i manualen någongång när jag fått bilen
    men nu när jag slog upp det på nätet står det 68 l
    De gånger jag tankat och fått i dryga 56 liter har jag trott jag kört på sista ångorna eftersom "Fyll på bränsle" lyst länge och nålen legat livlös i botten...

    Normal räckvidd är kring 43 mil och då kör jag mest på lederna kring GBG

    Bilen ifråga är en Biopower 06 med Maptun sw
    Ja, det låter som min var med original bränslepump ungefär. Jag fick faktiskt soppatorsk ("slutsprit" som norrlänningarna säger... ) vid 57 liter ungefär en gång, sedan fick man lite respekt för den där tankmätaren...

    Klart uselt att man inte kan få upp de sista 6-8-10 litrarna.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    269
    Hej!

    Har en 9-5 SC 2,3t Biopower MY07 (uttagen 2006-11-01) med automat, och kör ca 50 - 55 mil mellan tankningarna.

    Snittförbrukning är normalt 1,3l/mil enligt SID, men jag har de senaste veckorna märkt att det minskat till runt 1,2 l/mil. Skillnaden tillskriver jag Statoils övergång till "vinteretanol" (E75).

    Normal dagstur är Enköping - Sollentuna och åter (80% motorväg).

    Vid senaste långkörningen (72 mil) tankade jag dock en hel tank BF95, och den soppan räckte hela vägen.

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Linkeboda
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Utan ovan nämnda fördelar för oss som inte bor i storstan och exempelvis inte kör tjänstebil med lägre fmv så torde fördelarna vara minimala eller icke existensiella...
    Om man inte räknar mer effekt som en fördel?
    /Andreas
    -----------------
    9-5 2.0 BioPower -07

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Linkeboda
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Klart uselt att man inte kan få upp de sista 6-8-10 litrarna.
    Tydligen så att en del av tanken är "avdelad" med ribba vad jag förstått, vilket innebär att några litrar enbart är till för ballast... Suger fett. På min gamla TT där bränsletanken var delad pga 4-hjulsklump mitt i fanns det två pumpar, en som pumpade mellan tankarna och en som servade moroten med bensin.

    Ontopic så kommer jag ca 44 kallstartsmil i stan med E85 och sportläge på automaten, minimal skillnad på E75, men ca 50 momsade++ landsvägsmil med E85 och ca 55 dito landsvägsmil med E75.

    När 95 kostar 12.09 så är det BILLIGT att åka etanol! :-)
    /Andreas
    -----------------
    9-5 2.0 BioPower -07

  13. #53
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Körde en bekants 9-5 2.0t BioPower för service i Norrköping t.o.r.
    Förbrukningen minskade med 7,5% efter "motorservicen".
    (99 km/h farthållare, -2 grader)

  14. #54
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Körde en bekants 9-5 2.0t BioPower för service i Norrköping t.o.r.
    Förbrukningen minskade med 7,5% efter "motorservicen". (99 km/h farthållare, -2 grader)
    "Service" som i ny mjukvara tolkar jag det som?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #55
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Körde en bekants 9-5 2.0t BioPower för service i Norrköping t.o.r.
    Förbrukningen minskade med 7,5% efter "motorservicen". (99 km/h farthållare, -2 grader)
    "Service" som i ny mjukvara tolkar jag det som?

    Mvh

    KK
    Helt korrekt!

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    ARBOGA
    Inlägg
    8

    Etanolförbrukningen

    Har nyligen köpt en “inkörd” (lätt begagnad) årsmodell 2007, 9-5 2,0t combi Biopower. Kör uteslutande på etanol från Jetmackar. Har en blandad körning på 0,96 till 1,07 lit/mil. Åker mellan Arboga och Stockholm ett par ggr i veckan. Har alltid motorvärmare före start och kör med en marschfart av ca 95 km/tim. Har aldrig fått i mer än 60 lit i tanken, men det är nästan direkt efter att “lampan “börjat lysa. Har inte en susning hur länge jag vågar köra med tänd lampa. Det finns en liknande tråd på http://www.husvagnochcamping.se/ där avhandlas förbrukningen med husvagnar. Det verkar vara en skrämmande tid som kommer mig till mötes när husvagnen skall kopplas på. Läste om förbrukning upp till 2,7 lit/mil
    Tidigare 3 Santa Fe, nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower -07

  17. #57
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    USA test på OakRidge National labs (SAAB 9-5 Etanol)

    [/img]

  18. #58
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300

    Re: USA test på OakRidge National labs (SAAB 9-5 Etanol)

    Citat Ursprungligen postat av Trued
    [/img]
    Intressant! Läste abstract på sae.org. Har du hela dokumentet möjligen?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #59
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Tankade igår, efter 52,06 mils landsvägskörning med "lätt plustempo" (+10-15 km/h sisådär), snittfart 92 km/h enligt SID. Fick i 52,98 liter, vilket ger 1,017 liter/mil. Skapligt billiga mil när etanolen ligger på 8.44 kr/liter.

    Skönt också att veta att motorn går lambdareglerat långt upp i registret, d v s ingen risk att den magrar ur.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    371
    Aldrig mer än ca 58 liter i tanken. Det lyser redan vid 52 liter tror jag. MAx 50mil klarar jagg då, minst var 27 mil med bilsläp. Det är en 2005 BP, gamla modellen altså.

    Snart är det (icke-Saab) diesel som gäller. Jag har bytt tilbaks till E85 sedan ett tag sen, men att tanka varannan dag och stå i kö till den ena dåligt placerade pumpen är verkligen inte kul.
    Tyvärr är det ofta samma situation för diesel vid macken.
    900 Cab Aero 1993 / 2x 900 2.1i 1993 / 900 S 'Aero' 1993 / 900 CD T16 1985 / 900 CD T16 1984. Vardagen: MB S212

Liknande ämnen

  1. Vilken tank har jag?
    Av TommyToo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 12:23
  2. Hackande 95:a under 1/4 tank
    Av skogsvild i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 18:08
  3. bensincatch tank
    Av Johmar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 00:20
  4. Acc skillnader varmt/kallt/full tank/halv tank/ACC av-på
    Av Sasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 08:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •