Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: knackande og900 turbo?

  1. #1
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732

    knackande og900 turbo?

    Hej.

    Jag har ett litet "ljudproblem" med min 900 turbo -90. Först märkte jag det några gånger då bilen ståt still 1-2 veckor. Motorn knackar tills den blir varm. Jag har antagit att det var lyftarna som lät innan det blev fylda med olja, men sedan under helgen så knackade den vid start trots att jag bara dagen innan varit ute och kört. Jag har börjat fundera...

    En annan sak jag upptäckt är att det är ungefär 1 liter för mkt olja i motorn, och jag tycker inte det luktar så mkt bensin om olja så att den skulle ha blivit utspedd, men om det nu är så (jag har kört många korta sträckor på den senaste tiden) tänkte jag kanske att olja rinner ut fortare och lättare ur tryckarna för att den är utspedd? Det verkar ju inte alls vara några problem med motorn för övrigt, den drar snällt och fint och verkar inte slö. Något jag behöver vara orolig för?

    När jag köpte bilen i början av oktober så sa ägaren att han bytt olja senast förra hösten, men inte kört mer än 500 mil sedan dess. Bilen har gått drygt 25100 mil och jag har max kört 50 mil totalt med den.

  2. #2
    Som jag upplevt det så brukar det väsnas litegrann innan det blivit varmt i maskinen mest från toppen, och försvinner så snällt när man fått den varm. Om det är jättedåligt eller inte kan jag inte svara på, men jag har alldrig haft några problem till följd av det med de 8 saabturbosarna jag haft i min bilhistoria (alla var 16v turbo).


    Men i med ny fräsch olja och ett nytt filter för att vara på den säkra sidan, det är alldrig fel att byta olja.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 122
    Medlem#
    7182
    Gör ett oljebyte är mitt tips. Det brukar göra underverk för motorns gång. Min 900 turbo lät som en diesel vid inköp. Såfort jag bytte oljan så försvann allt knack och rasslet från kamkedjan blev mildare. Jag misstänker att det inte heller är speciellt bra att åka runt med för mycket olja i motorn, en liter för mycket är dessutom ganska mycket...

    Efter ett år är det ändå dags för ett oljebyte, även om man inte kört så många mil.

    Mvh

  4. #4
    1 liter bensin i oljan skulle märkas. lika så kylarvätska, Och oljan ska vara på högst max när motorn ståt så att oljan runnit tillbaka till sumpen och de lilla som skulle tänkas stanna i oljekanaler och tryckare är för lite för att märkas på oljestickan. Men ventilerna brukar låta mer som ett tickande ljud än ett knackande. Om det finns en chans att du kolla oljan när direkt efter du haft den igång och fyllt på trots du haft rätt mängd så rekomenderar jag dej att ta ut olja så det blir rätt mängd. Men skador på vevaxellager och troligen andra saker borde kunna orsaka att olja rinner tillbaka långsammare hände ialla fall så på min 9-5a. Hoppas du får löst de
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    794
    Hej.

    Jag tror att ett vevlager som har gått, el en kolvbult, låter som det i beskrivningen, men byt olja är ju inte fel, lycka till, mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  6. #6
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av Apocalypsica
    ...Om det finns en chans att du kolla oljan när direkt efter du haft den igång och fyllt på trots du haft rätt mängd så rekomenderar jag dej att ta ut olja så det blir rätt mängd. Men skador på vevaxellager och troligen andra saker borde kunna orsaka att olja rinner tillbaka långsammare hände ialla fall så på min 9-5a...
    Nu hängde jag inte med, Apocalypsica, det blev rörigt.

    Citat Ursprungligen postat av viggen959
    Hej.

    Jag tror att ett vevlager som har gått, el en kolvbult, låter som det i beskrivningen, men byt olja är ju inte fel, lycka till, mvh joakim.
    Hur skiljer man ett knackande från ett tickand ljud? Jag tror iofs att det tickar snarare än knackar, låter som en diesel när den är kall. När den är varm låter det inget.

  7. #7
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    För hög oljenivå, över max, ger mer knackande ljud från ventillyftarna.

  8. #8
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av benny900
    För hög oljenivå, över max, ger mer knackande ljud från ventillyftarna.
    Då hoppas jag att det slutar nu när jag bytt olja och filter...

Liknande ämnen

  1. Knackande 9000 2.3 Turbo-88
    Av Tzacko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 03:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •