Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Sportbromskit från speedparts erfarenhet?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462

    Sportbromskit från speedparts erfarenhet?

    Min bromsar börjar ta slut, i och med att jag kommer vässa på bilen lite så tänkte jag inhandla lite värre saker än original...

    Har kikat lite på speedparts sportbromskit (XB-221), och priset känns helt okej.. Någon som kör med detta kit och kan bekräfta skillanden mellan dem och original? Rekomenderas detta kit? Bromsarna kommer användas för aktivare körning på gatan. Ej på bana!

    Intresserad av alla tips/förslag, alt andra sportbroms kit i samma prisklass..

    Bilen: 9000 2,3ltt (Kmr troligtvis laddas med Steg3 Aero prog. 290 hk)

    Mvh
    SAAB 9-3 Aero -01

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    280
    Gör nog lite skillnad men dom oken som sitter på 9000 är ju inte så värst tilltagna. Tyckte att största problemet med min förra 9000 var att få stopp på den. Och du "kommer" ju endå ha bra med klös i motorn.

    Kolla om du hittar ett par vettiga ok, vet inte om 9-5 aero oken passar till din ?
    Saab 9-3 Aero -02 Nordic Uhr steg III SÅLD
    http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=230524
    #6369

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462
    Citat Ursprungligen postat av ZerOMikE
    Gör nog lite skillnad men dom oken som sitter på 9000 är ju inte så värst tilltagna. Tyckte att största problemet med min förra 9000 var att få stopp på den. Och du "kommer" ju endå ha bra med klös i motorn.

    Kolla om du hittar ett par vettiga ok, vet inte om 9-5 aero oken passar till din ?
    Okej! Jo, man vill ju få stopp på bilen när det gäller Någon som vet ifall 9-5 Aero oken passar?
    SAAB 9-3 Aero -01

  4. #4
    Hej !


    Det går inte att byta OK-hållare/bygel till den som kommer från 9-5 Aero och sedan sätta ditt Viggen skivor som jag har gjort på min 900 Ng ? Själva OK:et behåller man och byter endast ut hållaren/bygeln till 9-5 Aero. Då får jag iallafall på 304 mm skivor med slits (Typ Viggen)

    Kanske någon mer kunnig som kan svara på denna fråga

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hej !


    Det går inte att byta OK-hållare/bygel till den som kommer från 9-5 Aero och sedan sätta ditt Viggen skivor som jag har gjort på min 900 Ng ? Själva OK:et behåller man och byter endast ut hållaren/bygeln till 9-5 Aero. Då får jag iallafall på 304 mm skivor med slits (Typ Viggen)

    Kanske någon mer kunnig som kan svara på denna fråga
    Vet inte hur det ligger till med fästpunkterna för oket, men jag är rätt säker på att det är andra mått än 9-3/9-5 oken.

    Skivorna passar absolut inte pga. av fel bultcirkel dessvärre.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462
    Hmms.. Blir nog och beställa satsen från Speedparts.. Men någon som har erfarenhet utav Green Stuff? Bra/dåligt?
    SAAB 9-3 Aero -01

  7. #7
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 669
    tycker det fungerar bra.. bettar på "hyffast" när dom får lite lagom värme i sig. mycket bättre än original iaf och dom dammar mycket mindre

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    Hej!

    Jag körde med det kittet på min 9000Aero -91 både på bana och aktiv gatkörning och jag måste säga att det funkade riktigt bra för att vara i den prisklassen.

    /Jonas

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462
    Okej, dom bli inte "hala" och bilen svår bromsad när dom är kalla? Det har pratats om att Red Stuff, och Yellow stuff bettar ur uselt när dom är kalla!
    SAAB 9-3 Aero -01

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Okej, dom bli inte "hala" och bilen svår bromsad när dom är kalla? Det har pratats om att Red Stuff, och Yellow stuff bettar ur uselt när dom är kalla!
    Green Stuffen är till för gat- och bankörning och ska betta bra redan vill kalltemp. Så jag tror inte att det är något problem. Finns däremot dom som säger att dom slits snabbt, påstås vara bättre i beläggen som finns ute nu.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

Liknande ämnen

  1. Montering av Speedparts Sportbromskit
    Av Toggan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 22:52
  2. Speedparts sportbromskit?
    Av MattA i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-02, 08:25
  3. nytt sportbromskit hos speedparts! till 9k
    Av Saaben i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-28, 19:10
  4. Fråga om Speedparts Sportbromskit.
    Av 9-3_power i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •