Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kvalité på og 900t8 motorn

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    56

    Kvalité på og 900t8 motorn

    Jag har fått för mig att t8 motorn som satt i og 900 inte var någon riktigt höjdare. Ganska törstig och inte särskilt driftsäker och det var därför som den försvann 88/89.

    Nu var det en på jobbet som sa att han hade hört att t8 motorn var som en gammal volvo spis (typ B20), rätt tråkig men helt outslitlig.

    Jag är säker på att någon på detta forum kan reda ut begreppen åt mig
    Saab 9-3 SS 2003, Svart så klart!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448

    Re: Kvalité på og 900t8 motorn

    Citat Ursprungligen postat av Holger
    Jag har fått för mig att t8 motorn som satt i og 900 inte var någon riktigt höjdare. Ganska törstig och inte särskilt driftsäker och det var därför som den försvann 88/89.

    Nu var det en på jobbet som sa att han hade hört att t8 motorn var som en gammal volvo spis (typ B20), rätt tråkig men helt outslitlig.

    Jag är säker på att någon på detta forum kan reda ut begreppen åt mig
    Tja, det senare stämmer oftast väl. Men den blev som alla andra motorer från samma tid till slut allt för omodern törstig och oren och klen för att få leva kvar.

    Värt att lägga på minnet är att bottendelen på 16V i princip är en orörd 8V-bottendel. Det bidde alltså en ny modern topp på en gammal beprövad och bra bottendel.

    Bara små ändringar skedde på bottendelen, typ ändring på infärstning av startmotorn, och sedan flytt av startmotorn.

    Samt byte från mekanisk insprutning till elektronisk.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 581
    Hur menar du Tony 418? Det finns gamla 8V med "överliggande" startmotor också. Men du kanske syftade på att det inte ändrades så specielt mycket när dom kom med 16V...?

    I övrigt så är det enda som tar död på en gamal SAAB bottendel att det saknas olja eller kylvätska, men det är inte säkert att dom dör för det...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932
    T8 har mekanisk insprutning, modell Bosch. Ett hyfsat system, men lite känsligt med bränslet, bränslämängdmätaren kan krångla efter ett tag. Toppen har inte hydraliska lyftare. Pga av sämre precisionen jmf med ett modernt insprutningssystem så drar den mer soppa, ca 1 dl mer per mil är väl vedertaget, beroende på skick etc.

    T8 dog 1989, då kat-kraven kom. Svårt att få mekaniska systemet att lira med lambdasond etc, för stora krav på precision där. Saab levererade ett antal T8 med kat, och dom dyker ofta upp här med bränsle/avgasproblem. Någon som känner igen sig, jag gör det!
    En taktventil lades till som öppnade och cirkulerade bränsle då det behövdes för att styra ner blandningen, men funkade inte bra ens nytt.

    Rent mekaniskt är det inga jätteskillnader alltså, men T16 elektroniska bränslesystem är den stora skillnaden. Hydraliska lyftarna är bra. Bottendelen är mkt riktigt samma, små skillnader bara.

    En T8 utan katkrav som är välskött är en härlig maskin!
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. :Film: og 900t8 Avgasljud
    Av imported_jöjjeman i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 23:40
  2. Larmmontering 900T8 -87. Vad för centrallåstyrning har jag?
    Av M&H i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-28, 11:17
  3. 900T8-85 stopper i fuktigt vær
    Av stovika i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-13, 04:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •