Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kärvande lås förarsida, tar mig varken in eller ut.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013

    Kärvande lås förarsida, tar mig varken in eller ut.

    Hej.

    Jag stötte på ett mycket irriterande problem i helgen. Har nyss köpt en 9000 turbo sport av 1992års modell. Säljaren menade på att centrallåset gett upp någon dag innan jag skulle hämta bilen, vilket inte verkar underligt då dessa har en tendens att jävlas på 9000.

    Det som var problemet var att det inte händer något när man vrider på nyckeln. Det finns lixom inget som tar emot. Som att något stag har hoppat av eller något..

    Aja, jag tänkte inte så mycket mer på det utan klättrade in från passagerar sidan och låste förardörren innifrån för att sedan låsa passagerar dörren utifrån med nyckel. Borde ju fungera? NIX.

    När jag 5 minuter senare kommer tillbaka för att göra samma procedur för att låsa upp bilen så inser jag att "knappen" för låset är helt stumt. Rör sig inte en millimeter!! Jag tar då en tång för att se om den vill släppa, och får då istället hela knappen inklusive "arm" (den som ska ner till låset) med upp...

    Till problemet; (som att centrallåset INTE vore ett problem i sig..)
    Hur fasen gör jag nu?
    Kan varken låsa upp innifrån eller utifrån?
    Kan man plocka bort dörrsidan med dörren stängd?
    Någon som haft liknande problem?


    Tacksam och åter tacksam för svar!

    MVH Ekbäck
    9000 Turbo Sport 1992

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Jag hade ett liknande problem på min gamla 9000cs-92a. Dörrlåset på förarsidan gick i "tomgång" - det hände absolut ingenting när man vred på nyckeln. Därmed funkade inte heller centrallåset, Dock var låset i upplåst läge så det gick att öppna och stänga dörren.

    Det visade sig att "ledkulan" på låskolvens insida hade gått av så att reglagestången hängde lös inne i dörren. Lyckades ordna detta med en fulfix. Filade plant där ledkulan suttit. Letade runt i skruvlådan med datorskruvar och hittade en liten M3-skruv. Borrade försiktigt upp en litet hål 2-2½ mm och gängade hålet för M3-skruven. Låste den med Loctite. Var tvungen att slipa till skruvskallen lite för att den skulle passa bättre i leden. Håller än ....
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013
    Tackar för snabbt svar!
    Problemet är ju att jag inte kan få upp dörren innifrån heller pga att "knappen" är lös.
    Så jag måste försöka ta loss dörrsidan innifrån antar jag.. Frågan är om det ens är möjligt?..
    Någon som har försökt det?

    MVH Ekbäck
    9000 Turbo Sport 1992

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Rent intuitivt skulle jag försöka att "aktivera" centrallåset. Någonstans har du en el/relä-dosa som styr låsmotorerna. Kan du komma åt den och därigenom lägga spänning på rätt tamp så borde låsen klicka upp och du kan öppna på vanligt sätt. Jag är inte riktigt säker på var denna dosa sitter ej heller hur låsmotorerna aktiveras. Försök leta rätt på ett elschema över centrallåset - lokalisera dosan och anslut spänning till rätt plint - kanske lite mikkligt men du slipper bryta sönder inredningen.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013
    Är ju helt klart ett alternativ. Frågan är isf om motorn har "låst" sig som de verkar ha gjort för de flesta andra som haft liknande problem?
    Då måste man väl försöka smörja den på någe vis..

    Men jag ska kika på det helt klart!
    9000 Turbo Sport 1992

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    jag har haft en c-låsmotor som låst sig när det blev kallt. Ja blev förbannad då knappen på insidan inte gick upp så ja tog en tång o drog upp den. Men istället för att låsa upp bilen så gick fästpluggarna till knoppen sönder.
    Om det berodde på kylan eller bara en slump ska ja låta va osagt. Dagen efter var det varmare och sedan dess har det funkat.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Lås-mekanismen i dörrarna består av en mängd stag - länkarmar - leder och gud vet vad. Dessa måste ovillkorligen smörjas upp med jämna mellanrum för att inte kärva fast(frysa fast) - annars kommer problemet som ett brev på posten, åtminstone var det så förr !!!

    Dränkte låslänkagen med 5-56 eller va de WD40 sist jag hade bort insidan. Det är inte fel att vid tillfälle säkerställa att man kommer åt att smörja upp de kritiska punkterna utan att behöva demontera insidan.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013
    Då kan vi vara överens om att man ska smörja upp länkarmar och allt vet vad, men frågan återkommer ju då,

    Kan man ta isär dörrsidan innifrån kupèn?

    Ska kika på det när jag kommer hem..
    9000 Turbo Sport 1992

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av Ekbäck
    Då kan vi vara överens om att man ska smörja upp länkarmar och allt vet vad, men frågan återkommer ju då,

    Kan man ta isär dörrsidan innifrån kupèn?

    Ska kika på det när jag kommer hem..
    Det sitter en fästskruv till dörrsidan bakom dörrbelysningen. Den lampan lossas med en skruv från gaveln. Iom att du inte får upp dörren kan du heller inte lossa lampan i dörrens bakkant utan att vålda bort den. Om du väljer den hårda vägen så kanske du kan få bort dörrsidan. Om du dessutom kan få bort stolen/framstolarna ökar dina chanser att demontera dörrens insida.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013
    Bittert.. Blir ett helgprojekt det där kort sagt.. Blir nog våld vilja och vaselin som gäller då. Känns ju dock inge kul att börja skruva och riva i en nyköpt bil..

    Tackar för utförliga svar!

    MVH Ekbäck
    9000 Turbo Sport 1992

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 TiD 06 varken bränslepump eller startmotor går
    Av H4z3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-11-19, 16:30
  2. ng900 som varken har tändning eller bränsletillförsel
    Av 1sterpuck i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-06, 19:39
  3. Varken kyla eller värma vill fungera 9-5 -00
    Av tobiasf i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 21:38
  4. varken värme eller kyla i bilen
    Av sheridan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-10-25, 00:10
  5. Kan ej hitta varken tryckgivare eller di/apc box på en 9000
    Av wadde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 22:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •