Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: 9000 -92 går bra utan lmm?

  1. #1

    9000 -92 går bra utan lmm?

    hej min 9000 2,3t -92 går ojämt och ingen tomgång, bilen har tcs.
    när ja kopplar bort luftmassemätarn går den på tomgång och mkt bättre. har nu köpt en ny lmm men det hjälpte inte, har lagt ner massa pengar i bilen nu som nu idag inte är värd ett skit, nästan. vad kan de va som gör felet? främmre lambdasond kabeln är av klippt har ja sett men va fan de ska väl inte göra att den går så jävla illa? snabba svar please.
    mvh
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    fixa lambdan , den har en övergripande funtion för motorstyrningen
    styrenheten sätter ersättningsvärden som gör att den går i sk limp home =dvs körbar men begränsar det mesta
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  3. #3
    okej du tror på att det är det som är felet allså? för ja har ju ingen större lust att slänga ut delarom ja aldrig får i orning på den. men iofs så går den ju när man kopplar bort lmm:n, kabeln var som sagt avklippt, var sitter motsvarande kontaktstycke?

    nån mer som tror på samma sak?
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  4. #4
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Självklart är det felet, lambdavärdet är det viktigaste värdet styrenheten jobbar efter...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  5. #5
    Hej Tim.

    jag tror inte på att lamban justerar något mer än på tomgångsläget, dock ska tomgången finnas där utan lamban. men jag tror att om du tar bort luftmassa mätaren kanske tomgången försvinner.

    när någon säger att motorn går bättre eller jämnare, då brukar det vara att den går snålare på bensin vilket gör att motorn blir gladare i motorn,
    det är inte bra att köra snålt, det är bättre byta stiften än att köra snålt.

    God JUL!

  6. #6
    okej tomasanderssons svar förstod ja inte riktigt men, får ta å sätta dit en lambda då så får ja prova me de. nån som vet vart kontaktstycket sitter?
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Tim900turbo
    nån som vet vart kontaktstycket sitter?
    Om du skruvar bort plastlocket över akvariet så sitter kontakten på högersidan där under.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8
    ej en kontakt med 2 mindre kablar o en grövre?
    garfield, tror du på att det hjälper?
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Tim900turbo
    ej en kontakt med 2 mindre kablar o en grövre?
    garfield, tror du på att det hjälper?
    På min 3-trådiga lambdasensor så går två kablar till en kontakt (förvärmningen, två vita) och signalkabeln går till en ensam kontakt (svart). Om du har ABS så har du även kontakten till höger framhjul precis jämte.

    Tycker helt klart att du ska fixa lambdan innan du felsöker mer. Min bil totalvägrar att starta utan lambdan inkopplad, iaf när den är varm. Fick för mej att jag skulle mäta signalen från lambdan en gång och drog således isär kontakten. Omöjligt att få igång bilen. Tryckte ihop kontakten igen och bilen hoppade igång direkt. Det tyckte jag var lite märkligt.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  10. #10
    okej ja får fixa en lambda sensor då, ja tyckte bara att de verka långsökt för om en lambda går sönder på en 9-5 tex så märks de ju inte ens. men ja får testa...
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  11. #11
    tjenare igen. bytt lambdasonden nu, eller rättare sagt monterat en. o det hjälpte icke måste ge mig råd nu innan ja blir tokig, med lmm:n inkopplad går den ej på tomgång och väldigt ojämt...! när ja kopplar ur den så går den på tomgången som en normal bil gör utan lmm. kan ha ett samband med tcs:n men ja vet inte. det tyder ju iaf på att det har med några insignalsvärden till styrenheten! förra ägaren har bytt motor efter detta om felet.

    nån som har nån aning eller tips jag skulle uppskatta det. mvh
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Hej!

    1. Är du säker på att lambdasonden du monterade är frisk?
    2. Är du säker på att LMMen du provade är ok?
    3. Läst ut blinkningar/felkoder?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    lambdasonden är jag ej säker på att den är ok! köpte den begagnad. lmm:n antar jag är frisk eftersom det ej gör nån skillnad när ja byter den. men är ej säker, jag har läst ut felkoder ja, 1 felkod i ets:n som säger att styrdonet ej är kalibrerat men de går ej att kalibrera eftersom den ej kan går på tomgång.
    nått måste va fel som ja måste fixa innan kalibrering. men de borde väl va nån insignal till styrenheten?
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    någon har bytt motor skriver du.
    då får du verkligen kolla så att allt passar i hop dvs styrenhet, lmm ,tomgångsmotor ,spjällkontakt, mm så att det inte blivit Xkopplat förväxlat för då kan det bli precis hur som helst.
    kolla av jordflätan i växellådan o även den vid momentstaget .bägge måste finnas o vara 100% ok.
    om rätt : kolla så att det är spänning i dom två kablarn (svarta tror jag)som går till dom vita( förvärmning) c:a 12 volt när motorn går, kolla motstånd i samma slinga mot sonden (vita sladdarna)c:a 5-10 ohm.
    mät spänning i tjocka kabeln ( grön?) FRÅN styrenhet c:a 0.58 volt isärkopplat från lambda, om det avviker för mycke troligt def styre
    mät lambda signal jämn och fin sk sinuskurva 0.2-0.9 volt om inte kass lambda, ps det lät inte som om du skaffat en ny ds
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  15. #15
    jordflätorna är ok. det är ju det elektrika spjällhuset på den. ska mäta kabeln till lambda kontakten imorrn då. räcker det med tändning till då eller? jaså du tror att styrenheten för motor är kass isf? lustigt bara att det kom efter motorbytet isf... iofs vet som sagt inte vilken motor det sitter men de ska va 2,3t 200hk.
    bara han inte köpt en motor som suttit i en nyare, med t5 system kan man få ihop det? nån annan som har fler råd?
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  16. #16
    ingen?
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  17. #17
    upp
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Tim900turbo
    iofs vet som sagt inte vilken motor det sitter men de ska va 2,3t 200hk.
    bara han inte köpt en motor som suttit i en nyare, med t5 system kan man få ihop det? nån annan som har fler råd?
    Ok, så det du vet om motorn är att det INTE är en kortmotor?
    Fanns felet innan motorn byttes? Har du kvar gamla motorn? Det är jättesvårt för oss "i andra änden" att hjälpa till med att hitta felet när massor är gjort med bilen. Jag tror på konceptet att backa tillbaka till tidpunkten då allt fungerade, och sedan metodiskt pröva byta ut del för del. Det låter även som du har ett TCS-relaterat problem och hur det påverkar kan jag inte svara på.

    Är stiften bytta? Hur ser de ut? Finns det nåt som tyder på att bilen går fett/snålt?

    Sen, angående att hetsa tråden med "upp" osv... Läs forumreglerna! T.ex "§3.7 Postbumpning är ej tillåten."

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    motorn öts innan ja köpte den.

    och det sitter nya stifft i ja
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Hur ser stiften ut? Går motorn fett eller snålt med LMMen inkopplad?

    Provat byta bränslebox?

    MVh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. 9000 utan gnista
    Av dino i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-23, 15:43
  2. 9000 turbo -88 utan DI?
    Av simmar´n i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 12:15
  3. 9000 2.0t 88 utan kat
    Av gascan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-10, 20:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •