Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 9-3ss med lågt laddtryck

  1. #1

    9-3ss med lågt laddtryck

    Hej!

    Jag har en 9-3ss Nordic extrem, mitt problem är att laddtrycket helt plötsligt har sjunkit.
    Tidigare så gick laddtrycks mätaren ibotten, nu går den knappt in på den röda markeringen.
    Det är även en markant skillnad på hur bilen går.
    Jag har kollat efter läckage på slangar och dyligt utan att hitta någonting

    Har ni några förslag på vad detta kan bero på.
    //Gravis.
    9-3ss Nordic Extrem -05

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !
    Du kan nog bara få gissningar, mer eller extrema...
    Plocka ur tändstiften o se hur de stackarna ser ut. Kanske läge för ett provbyte?

    Som sagt, gissningar.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Hej.

    Det sitter nya stift i bilen "BCPR7ES-11" sedan ca 2 veckor.
    Jag har kollat färgen och enligt min bedömning så ser förbränningen bra ut, lagom ljusa och fina.

    Vad finns det mer som jag kan kolla på, tala gjärna om vart prylen sitter då jag inte är så hemma på 9-3ss
    //Gravis
    9-3ss Nordic Extrem -05

  4. #4
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Gravis9-3
    Vad finns det mer som jag kan kolla på, tala gjärna om vart prylen sitter då jag inte är så hemma på 9-3ss
    //Gravis

    Jag tycker att du ska skicka ett pm till Sasse eller Robert här på forumet..

    Då får du säkert svar och hjälp.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #5
    Tack, jag gör så.
    //Gravis
    9-3ss Nordic Extrem -05

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    659
    Hur har det gått för dig mannen?

  7. #7
    Jo tack det går fin fint. Jag har bytt ut min gamla DP med sportkat till en ferrita DP med dubbla race katar, samt bytt magnetventil så nu fungerar det fint.
    Jag har även instalerat en laddtrycksmätare så man kan hålla lite koll på vad som händer.
    //Gravis
    9-3ss Nordic Extrem -05

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    659
    Citat Ursprungligen postat av Gravis9-3
    Jo tack det går fin fint. Jag har bytt ut min gamla DP med sportkat till en ferrita DP med dubbla race katar, samt bytt magnetventil så nu fungerar det fint.
    Jag har även instalerat en laddtrycksmätare så man kan hålla lite koll på vad som händer.
    //Gravis
    Sedärja!
    Vad har du i maxladdtryck på den då?
    Var DP igensatt eller var det magnetventilen som var boven?
    Kul att det fungerar igen!

  9. #9
    Det var magnetventilen som var boven. Passade på att byta ut DP'n med sportkat till race när jag ändå var igång. Det borde sänka mottycket i systemet.

    Nu laddar den mellan 1,4 och 1,5. Nu känns inte laddtrycksmätaren som en exakt vetenskap men den ger i alla fall en fingervisning.

    //Gravis.
    9-3ss Nordic Extrem -05

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    659
    Citat Ursprungligen postat av Gravis9-3
    Det var magnetventilen som var boven. Passade på att byta ut DP'n med sportkat till race när jag ändå var igång. Det borde sänka mottycket i systemet.

    Nu laddar den mellan 1,4 och 1,5. Nu känns inte laddtrycksmätaren som en exakt vetenskap men den ger i alla fall en fingervisning.

    //Gravis.
    Låter kalas det.
    Kan tänka mig att bilen rör på sig.

Liknande ämnen

  1. Lågt laddtryck?
    Av Flebbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 21:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •