Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: catalysator bränd saab 9-3

  1. #1

    catalysator bränd saab 9-3

    har haft problem med checkengine ett tag .. köpte avgasrör 3tums med sport cat Hos SPEEDPARTS sen efter ca 1 månad chippa ja bilen hos Nordic efter 3djeboxen funka bilen ett tag sen nu efter 500mil så lyser checkengine ..när ja bytade kopllingen i går så monterade ja av downpipen då märkte ja att den var TOM .

    har kontaktat både Nordic och speedparts men ingen vill stå för en ny catalysator det ända dom kunde göra var att erbjuda ett lägre rabbaterat pris på en universal cat. någon som råkat ut för samma??blir väll att börja spara sura pengar till en ny cat

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 356
    Vilket steg har du haft? Har dom monterat avgassystemet? Är de en sport katt eller rejs katt?

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    har haft steg3 hela tiden från nordic kört med sportcat men just nu är den tom. eg skall man ha rejscat enligt nordics sida så nästa blir väll rejs cat
    jag har monterat allt själv dyrt o lämna in ju gör ja aldrig

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    955
    hej
    du har ju haft ce lampan lysande eller?
    vilka felkoder, bränlse/luftblandnings?
    detta kan ju resultera i utbränd pissemisse
    hur mår tändstift , tändkassett?
    ev tjuvluft från vv ,inlopp , ladd kyl mm
    drar den olja?

    sen så ligger väl alla kat delarna i ljuddämparen någonstans och ev skramlar/sätter igen avgassystemet med högre avgasmottrycksom följd.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  5. #5
    bilen var pystrimmad innan ja chippa den kan va darför den har gått sönder sa nordic... har helt ny tänkasset nyastift nytt bränslefilter ned nkt mera..drar ingen olja vad ja märkt..har nollat boxen nu men den tänds givetvis igen efter några mils körning catten är ju tom.. får införskaffa en ny ..delarna från catten har blåst ut såg dom i backspegeln vid en full gas repa:S

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 356
    Tyvärr gäller ju inga garantier om bilen är pystrimmad så du får nog stå ditt kast.
    Men de är väl att bita i de sura äpplet och köpa en rejskatt.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 427
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Tyvärr gäller ju inga garantier om bilen är pystrimmad så du får nog stå ditt kast.
    Men de är väl att bita i de sura äpplet och köpa en rejskatt.

    MVH

    F


    eftersom ltt_oscar på nått sätt informerat Nordic om att bilen var pystrimmad, eller att de märkt det själva så var det ju rena gratis ursäkten till att de pajat, varesig det brodde på det eller inte.

    Håller med de är nog bara bita i det sura äpplet och köpa ny, har du gjort en hemmafixad modifikation så grejerna jobbat på annar sätt än de är tänkt och de pajat så är de ju ganska självklart att man inte får någon ersättning, konstigt vore ju annat...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    545
    Sitter inte lambda-sonden innan katten? Då borde den inte alls reagera på om katten är trasig? Utan snarare reagera på anledningen till att katten gick sönder. Förmodligen för lite soppa?
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 427
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av wesslan_theman
    Sitter inte lambda-sonden innan katten? Då borde den inte alls reagera på om katten är trasig? Utan snarare reagera på anledningen till att katten gick sönder. Förmodligen för lite soppa?
    är väl 2st på en del og9-3?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    545
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av wesslan_theman
    Sitter inte lambda-sonden innan katten? Då borde den inte alls reagera på om katten är trasig? Utan snarare reagera på anledningen till att katten gick sönder. Förmodligen för lite soppa?
    är väl 2st på en del og9-3?
    Torde inte vara det om det är en -99 som det står. T7 kom ju 2000.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 672
    Det finns allt T5 med dubbla lambda också.
    Man lär så länge man lever.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    545
    Frågan är väl om det sitter det på denna...? Eller sitter det på alla 9-3?
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 427
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av wesslan_theman
    Frågan är väl om det sitter det på denna...? Eller sitter det på alla 9-3?
    verkar ju nästan som de finns där, tycker de vore mycket konstigt om lambdan FÖRE katten reagerade på att katten inte funkade, hur ska den kunna känna det...

    men de kan ju egentligen bara ltt_oscar svara på.

    Men kontentan man kan dra är väl, pystrim är inget bra... har ju varit uppe förr och skadar ju inte att påpeka igen,,,
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14

    cat

    japp har lärt mig en läxa nu aldrig mer pys trim
    min bil är en 9-3 2.0t t5motor med dubbla lambdor..
    en före kat och en efter.. går o köra utan cat ifs hehe:P men blir o beställa ny nästa månad eller nått

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 232
    Hej,

    Hade du "pystrim" i en månad från inköp av avgas och kat tills du trimmade den "ordentligt"?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    japp de stämmer en månad med pystrim ladda ca 1.4bar då... men har lärt mig en läxa nu så

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 232
    OK, så du körde en månad med pystrim? Hur länge har du kört med nuvarande trim? Vad var det som inte fungerade med de första två boxarna?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    två månader med nuvarande trim.

    den första boxen ladda bara 0,6 bar
    den andra boxen starta bilen, men den stanade och rusade på tumgång, helt cp
    den tredje boxen laddar fint ca 1,3 bar konstant

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 232
    Har du haft några problem med CE med någon av boxarna?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    156
    Jag bara måste fråga. 1.46 bar pystrim !
    spikar man inte sönder hela motorn rätt snabbt då på en lättryckare med programvara för 0.45 bar typ.
    pyste min gammla 9000 frågade speedparts vart felmarginalerna låg på ett orginal program. dem sa absolut inte över 0.56
    så jag pyste 0.5 i någon vecka tills jag fått ihop pengarna till ett ordenterligt trim.
    jag körde 1.5 bars pys på en gammal 9000 (fulltryckare) som kostade 4000kr som jag ändå tänkte skrota. den motorn vart helt slut körd och redo för skroten efter 3 månader.
    Kör - Pappas skrotiga röda 1997 9000CS 2.0t
    Såld - Mörkblå 1999 9-5 2.0t Sedan
    Såld - Silvergrå 1997 A50 9000CSE 2.3t

Liknande ämnen

  1. Svar: 74
    Senaste inlägg: 2009-10-15, 22:17
  2. Försäkringsfråga - Brand
    Av stefffe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 17:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •