Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Varvtal ökar med 800 rpm när AC slås på? OG9-3 Trionic5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Varvtal ökar med 800 rpm när AC slås på? OG9-3 Trionic5

    Edit rubriken lite efter mer efterforskning.


    BIL: 1999, 200 hk 9-3 Sport, MonteCarlo. Nordic Steg 2.

    Vet ingen annan råd än att ställa lite frågor igen, min 9-3 fortsätter straffa mig för jag försökte sälja den. Knappt är bromsarna ok förrän motorn börjar gnälla.

    Det är tomgången som spökar, symptomen är lätta:

    När bilen rullar med växeln ur, ingen gas så ligger Tomgången för högt, 1500 rpm eller mer. Svårt motorbromsa tex, bilen kör av sig själv!

    När jag stannar helt så går den några sekunder på 1500 rpm, och tomgången går sen ner till ca 1000 rpm. Detta är likadant varenda djäkla gång. Så fort jag kört iväg så ligger tomgången på 1500 rpm, går aldrig ner - förrän jag stannat helt!

    Jag har kollat vajern till gasen, allt ok där. Jag har justerat spjället litegrand, med följd att nu svajar det litegrand också, gjorde det inte innan.

    Kan det vara så lätt som Tomgångsmotorn? Har försökt smörja upp den, ingen effekt. Varvtal hoppar till när jag rycker sladden till den, så det finns kontakt/spänning.

    Spjäll-givaren? Nåt som krånglar ibland? Lätta grejor att byta.... Funderar på om bilen får felaktig signal från spjället att det är öppet.

    Bilen i övrigt går kanon, full effekt Nordic Steg 2, inga problem där. Det är bara vid noll-gas /tomgång som problemen finns. Bilen är lite törstig i och med detta, ligger och gasar utan min påverkan.

    Tacksam för tips/erfarenhet.
    MEDLEM 7032.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Hm, det har med AC att göra.... I Econ och OFF läge på ACn så går tomgången ner så fint så även under rullning. När jag slår på till Auto så känner man hur bilen gasar på litegrand och när jag bara rullar ligger tomgången på ca 1800 nästan, men går till runt 1000 när jag stannar helt.

    Så now då? Signalen att styra motorn då AC är inkopplad är felaktig?
    MEDLEM 7032.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Det görs en höjning på tomgången för att inte motorn skall gå ner för mycket i varv och leda till tjuvstopp om nu ac:n kopplar in nånstans olägligt när man lämnar ett stopp eller liknande. AC-kompressorn tar lite energi och man behöver då kompensera med att krana på lite mer än bara tomgång. Precis som du möter med gas när du ska köra iväg, för att inte för kärringstopp.

    Samtidigt ska detta inte verka under längre tid, utan den skall stabiliseras. Troligen är det så att din tomgångsmotor (AIC:n; den som reglerar tomgången. För mer info, sök på tomgångsmotor.) går trögt och därmed behöver antingen bytas alternativt tas av och blåsas ur med WD40 och tryckluft.

    Inget svindyrt eller kostsamt
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Hrrm, pinsamt. Problemet är inte löst - men jag har kommit längre, och tack för svar Airflow. Hittade faktiskt lite läckage.... När man ströp tomgångsmotorns slang så dog inte motorn alls, drog luft. Fick micklat med spjället, hjälpte föga. Hittade då lite slang som var urkass, en röten och en som nästan hade öppnat sig.

    Har nu justerat spjället igen och nu dör nästan bilen när tomgångsmotorns slang stryps, när jag dessutom stryper vevhusventens slang så går den riktigt trögt. Mindre läckage mao! Det var ju bra. Då borde spjäll etc vara i ordning.

    Men: Börjar mer och mer luta åt tomgångsmotorn... Nu har jag hyfsad tomgång på ca 1000 rpm. När AC slås på - 2300 varv!!!! Alldeles jätteförmycket. Så fort jag slår av ACn så rasar tomgången ner igen till 1000rpm.

    kan en kass sådan verkligen göra så mkt? Jag har servat den, dvs mölat på WD40. Den såg väl sådär ut tyckte jag.

    Nästa steg blir väl att byta ut den antar jag, undrar dock varför den öppnar alldeles för mkt vid AC-tillslag?
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    kolla så att det finns kylmedium till ac:n om inte så kompenserar trionic för ac med gas men får inget "mottryck" och därför ökar varvet.
    alltså om ac tom eller lite i kör på läge econ så länge och laga ac:n.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    ?? Ok, det låter ju hemskt. Och rimligt också för den delen kanske. Skulle förklara varför det blivit långsamt värre, så upplever jag det nog i alla fall, mediet har läckt ut långsamt. Öken. Får väl leta upp en AC-firma här i stan då. Drygt. Skulle sålt för skambud - fast jag fick ju inte ens det.... Någon?
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars
    hej
    kolla så att det finns kylmedium till ac:n om inte så kompenserar trionic för ac med gas men får inget "mottryck" och därför ökar varvet.
    alltså om ac tom eller lite i kör på läge econ så länge och laga ac:n.
    Nope, sitter tryckvakter för detta. Lågt tryck och kompressorn startar EJ. Ingen kompressorstart, ingen tomgångshöjning.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Ok, jag hoppas Airflow har rätt.... Isåfall så är det tomgångsventilen som spökar. Skaffar en imorgon så håller vi tummarna. Går ju alltid att sälja om det skulle vara fel.

    Tack för svar grabbar!

    Offtopic: Hur är det nu, om man försöker sälja bilen men behåller den så straffar den dig med fel, det är ju verifierat och dokumenterat. Men hur många fel? Nu är det två olika typer av fel på två veckor typ, bromsar och tomgången. Kan jag vänta mig mer, tredje gången gillt?
    MEDLEM 7032.

  9. #9

    tomgång.

    Om magnetkopplingen till ac-kompressorn är kass
    kan motortyrningen kompensera för en förväntad belastning som uteblir.

    mvh
    loca

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    Citat Ursprungligen postat av Airflow Visa inlägg
    Nope, sitter tryckvakter för detta. Lågt tryck och kompressorn startar EJ. Ingen kompressorstart, ingen tomgångshöjning.

    det räcker med c:a 100-150 gramm ( totalmängden är c:a 800 gr) kylmedium för att få tillräckligt tryck för att kompressorn ska dra men det blir ingen bra kylprestanda, då kan man få det här fenomenet att motorn "skenar"
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Skumt, en reset av hela bilen hjälpte, åtminstone till 90%. Tack till Cratzky för tipset. Drog pluspolen en stund, och kalibrerade sen ACn enligt instruktion efter uppstart. Initialt så var symptomen helt borta, bilen skötte sig perfekt! Märkligt?

    Nu på morgonen så har det kommit tillbaka litegrand, inte alls lika mkt och ingen påverkan nästan när AC slås av eller på. Lutar åt att tomgångsventilen är lite seg ändå, men nu är jag nöjd tillräckligt.

    Märkligt, man hoppades ju att bilens elsystem är bättre än den gamla sura Windowsburk jag har på jobbet som måste bootas om hela tiden.

    Saab tar 2800 kr för tomgångs-ventilen för övrigt. Så det får allt bli riktigt eländigt igen innan jag funderar på att byta den.
    MEDLEM 7032.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Hej!

    Eftersom bilen är en -99 borde den rimligtvis ha Trionic5, dvs röd tändkasett.

    Har för mig att det är samma tomgångsmotor på alla bilar med T5 (9000, ng900 och tidiga ng9-3). Då borde det vara enkelt att låna en fungerande från nån... Vart bor du?

    Sätt in en annons i pryltorget:köpes annars...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Byt stift.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Varvtal ökar/hänger kvar vid växling OG9-5/OG9-3 B2x5
    Av Palle 9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 126
    Senaste inlägg: 2020-09-27, 02:20
  2. Varvtal ökar vid växling NG9-3 B207
    Av andre.m i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 14:38
  3. hur få ström när tändning slås av?
    Av DashOmid i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-20, 23:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •