Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Spolarmotorn + torkare har hängt sig!!!!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    152

    Spolarmotorn + torkare har hängt sig!!!!

    Tjenare!!

    Skulle spola rutan i natt på väg hem, och då slutade det aldrig att spola på rutan (eller jo... till slut) och torkarna gick och gick och gick och går fortfarande - samtidigt som jag hör att något går för högvarv...

    Vad göra!?!?!? Oerhört tacksam för all hjälp jag kan få - behöver fixa detta snarast... (besiktning på G).

    MVH
    Jonas, Göteborg

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    57
    Vad handlar det om för bil?

    Om det är en 9000 så tror jag det kan bero på kortslutning i strålkastartorkarmotorn. Läs mer här hur du kan laga det: http://www.saab9000.com/procedures/e...dlampwiper.php. För att kolla om det är felet så tar du ur säkringen till strålkastartorkaren så ska vindrutespolaren stanna.

    Mvh Niklas

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    152
    Hej,

    OJ, skrev jag aldrig vad jag hade för bil - sorry, var liiiite smått trött i natt.

    Är en 9000 CSE-97, och jag kollade säkringen till strålkastartorkarna och den hade löst ut. Satte i en ny, och nu ligger t.o.m torkarbladen rätt på strålkastarna. Har haft problem med min vänstra torkare och trodde den gett upp (har barnstol i passagerarsätet fram, så jag orkade aldrig kolla säkring), men nu verkar det funka fint. Måste fylla på spolarvätska nu dock, och be någon stå framför och kolla hur det ser ut.

    Tack för tipset dock!

    /Jonas

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    57
    Att säkringen löst ut tyder på att det i alla fall har funnits ett fel i kretsen till strålkastartorkarna. Detta brukar på 9000 även kunna ge fel i torkare/soplare för vindrutan.

    Om torkarna och pumpen till vindrutespolaren forfarande går fast du dragit ur säkringen till strålkastartorkarna så är det nog inte bara det som är fel. Men det kan ändå höra ihop.

    Det skulle även kunna vara så enkelt att switchen i spaken till vindrutespolningen gått sönder och fastnat i slutet läge.

    Mvh Niklas

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja

    Re: Spolarmotorn + torkare har hängt sig!!!!

    Citat Ursprungligen postat av jontebus
    Tjenare!!

    Skulle spola rutan i natt på väg hem, och då slutade det aldrig att spola på rutan (eller jo... till slut) och torkarna gick och gick och gick och går fortfarande - samtidigt som jag hör att något går för högvarv...

    Vad göra!?!?!? Oerhört tacksam för all hjälp jag kan få - behöver fixa detta snarast... (besiktning på G).

    MVH
    Jonas, Göteborg
    Ang besiktning...
    Är det någon som vet om bakrutetorkaren måste fungera för att få godkänd besiktning?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    118
    Hej!
    Det finns inget krav på bakrutetorkare, alla bilar har ju inte det så det förefaller orimligt att sätta 2:a på om den inte funkar, samma med farthållare och strålkastartorkare, dessa var det dock 2:a på för några år sedan men det tog dom bort och vips så fanns det många nya bilar som inte ens var utrustade med detta
    / Jens

  7. #7
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 550
    låter som att det hade hängt sig i armen..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

Liknande ämnen

  1. 9-5 värmen hängt sig
    Av 9000cse95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-31, 00:55
  2. värmen hängt sig!
    Av negnuk i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 18:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •