Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: E85 eller BF98 9000 2,0t -98

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    467

    E85 eller BF98 9000 2,0t -98

    bilen ska snart in på mappning och jag har inte bestämt mig om jag ska köra på det gamla hederliga bf98 eller våga prova super bränslet e85 som alla säger

    bilen i fråga 9000 cse 2,0t 98:a

    som ska trimmas med 19t*7, 630cc, 265lh pump typ maptun steg 5 fast med större agg och spridare resten är samma spec.

    finns det några kända skador vid andvände av etanol?
    har hört att det kan fräta i ventilstätena och packningar kan lösas upp er det sant?
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Hej,

    Inte svar på frågan, men vad har du tänkt köra för kammar?

    Jag hade nog börjat på BF98 (alt. V-Power). Tror att du kommer att få bra spett i bitarna med det, utan att mixtra med E85... Har du bara bra hårdvara så bör du inte ha några större problem med spik och då går det att ställa på rejält. Kolla med Mats Fhinn (a.k.a "imolaräser"), han körde liknande konfiguration på sin bil, dock en 2,3:a.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    467
    okej ska göra det.

    org kammar blir det förresten!
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 020

    Re: e85 eller bf98 hur tål motorn e85?

    Citat Ursprungligen postat av sleepy86
    bilen ska snart in på mappning och jag har inte bestämt mig om jag ska köra på det gamla hederliga bf98 eller våga prova super bränslet e85 som alla säger

    bilen i fråga 9000 cse 2,0t 98:a

    som ska trimmas med 19t*7, 630cc, 265lh pump typ maptun steg 5 fast med större agg och spridare resten är samma spec.

    finns det några kända skador vid andvände av etanol?
    har hört att det kan fräta i ventilstätena och packningar kan lösas upp er det sant?
    Ähh ! På med 750cc och spräck 400 hk med E85. Kollar man hur nära 400hk sebastian är med 18t/6 så borde det funka med din sjua.
    Ta chansen att bli först, annars tar sebbe den i vår.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av sleepy86
    okej ska göra det. org kammar blir det förresten!
    OK, blir intressant att se hur det lirar. Jag hade nog övervägt vassare kammar och hårdare ventilfjädrar för att flytta upp registret en aning, men det kommer nog att bli skapligt vasst ändå!

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307

    Re: e85 eller bf98 hur tål motorn e85?

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Ähh ! På med 750cc och spräck 400 hk med E85. Kollar man hur nära 400hk sebastian är med 18t/6 så borde det funka med din sjua.
    Bah, han är en hk mindre nära än jag...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 020

    Re: e85 eller bf98 hur tål motorn e85?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Ähh ! På med 750cc och spräck 400 hk med E85. Kollar man hur nära 400hk sebastian är med 18t/6 så borde det funka med din sjua.
    Bah, han är en hk mindre nära än jag...

    Mvh

    KK
    Ok då, se hur nära KK är 400

    Edit: App app app MHI TD04 HL-19T #6

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307

    Re: e85 eller bf98 hur tål motorn e85?

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Ok då, se hur nära KK är 400
    Jag får passa på i år, för till nästa år lär nog inte Sebastian nöja sig med den här sidan av strecket...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 020
    B234 alt b204. Eller smiddakolvar om man kör T7
    19/7
    IC
    Walbro 255 LPH
    630cc alt 750cc beroende på vem man lyssnar på
    b202 kammar alt 26X kammar
    Vettig koppling o låda med diff

    Detta borde vara sista utposten om man vill ha en driftsäker och lättkörd bil, som rullar dagligen och som även frugan kan köra när man själv är full

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Inte svar på frågan, men vad har du tänkt köra för kammar?

    Jag hade nog börjat på BF98 (alt. V-Power). Tror att du kommer att få bra spett i bitarna med det, utan att mixtra med E85... Har du bara bra hårdvara så bör du inte ha några större problem med spik och då går det att ställa på rejält. Kolla med Mats Fhinn (a.k.a "imolaräser"), han körde liknande konfiguration på sin bil, dock en 2,3:a.

    Mvh

    KK
    stämmer ju bra det, och jag vart ju aldrig spritberoende pressade nog ur 370Hk ur mitt 18T med sjuans vinklade, 630spridare, wallbropump, mm den gick väldigt bra
    Mats Fhinn/3499/

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av imolaräser
    stämmer ju bra det, och jag vart ju aldrig spritberoende pressade nog ur 370Hk ur mitt 18T med sjuans vinklade, 630spridare, wallbropump, mm den gick väldigt bra
    Precis. Tveksamt om jag skulle spritkonvertera en gammal 9000 med tanke på hur mycket mos det går att få ut på BF helt safe.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    15
    Jag kör med följande spec på min 2.0:a.
    18t#7, 630cc, alu. intercooler, Henko pump (men som verkar ha sprit problem). Pumpen har gått 2500 mil med etanol, men igår så dog bilen. Pumpen stannade helt, men med några slag på tankarmaturen hoppade den igång.
    Bilen går som en dröm på etanol i vanliga fall. Startar utan problem vid -6°(har inte varit lägre ännu). Men med motorvärmaren i mår den bäst. Har en Henko pump till liggandes men funderar på att gå på en Walbro som borde klara sig bättre. Henkon skall slacktas för att se vad som kan vara problemet.

    Mvh. Urban
    Saab 9000 CS 2.3 Turbo S 220hk -92
    Saab 9000 A50 2.0 t -97 Nordic Uhr St4 E85

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    467
    okej ja e85:en är ju torrare.
    men hur mycket kan jag klämma ur min med bf98 då? jag hade helst inte velat kliva över 450nm i och med att jag kör bara aero lamell.

    men jag håller på sparar lite nu får se om det blir en spec ändå?

    hur mycket klämde du ut då ubbe? i nm resp hk?
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Etanol är korrosivt för bland annat flera metaller som vanligen finns i bränslesystemet, dess strömledningsförmåga ställer också till problem med galvanisk korrosion och elektrolytisk korrosion via oskyddade strömkablar i tanken. Dessa problem förekommer med alkoholer, oavsett om det är etanol eller metanol man kör med och detta beror på innehåll av halidjoner.

    Etanol ger också ökat slitage av säten och ventiler. Vad som är makanismen bakom detta vet jag inte. Tribokemisk nötning är ju en möjlighet, det har tidigare visat sig vara ett problem för alkoholer, men det finns många andra troliga möjligheter.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    15
    Det var just strömmatningen till pumpen som hade gett upp. Man kunde dra ur kablarna från kontakterna. Isoleringen var hård och spröd.
    370-380hk och en bit över 450 Nm för min aerokoppling håller inte riktigt. Har ett kopplingskit liggandes hemma med sinterlamell som skall klara 550Nm så den skall i vad det lider.
    Det går att trycka ur lite mer ur turbon men pga en läckande toppackning vid mappningen stannade vi en bit innan.

    Mvh Ubbe
    Saab 9000 CS 2.3 Turbo S 220hk -92
    Saab 9000 A50 2.0 t -97 Nordic Uhr St4 E85

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    319
    Citat Ursprungligen postat av Ubbe
    Jag kör med följande spec på min 2.0:a.
    18t#7, 630cc, alu. intercooler, Henko pump (men som verkar ha sprit problem). Pumpen har gått 2500 mil med etanol, men igår så dog bilen. Pumpen stannade helt, men med några slag på tankarmaturen hoppade den igång.
    Bilen går som en dröm på etanol i vanliga fall. Startar utan problem vid -6°(har inte varit lägre ännu). Men med motorvärmaren i mår den bäst. Har en Henko pump till liggandes men funderar på att gå på en Walbro som borde klara sig bättre. Henkon skall slacktas för att se vad som kan vara problemet.

    Mvh. Urban
    Vilken pump sitter i Saabs Biopower bilar?

    Om man ska skaffa sig en ny bränslepump ,vilken är den bästa för att kunna använda etanol fullt ut?.
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Per J 1051
    Vilken pump sitter i Saabs Biopower bilar?
    BioPower har en "egen" bränslepump, alltså ej samma som i bensinbilarna.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    319
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Per J 1051
    Vilken pump sitter i Saabs Biopower bilar?
    BioPower har en "egen" bränslepump, alltså ej samma som i bensinbilarna.

    Mvh

    KK
    Är det något speciellt märke?, kan man montera denna pump i en bensin-bil?

    Mvh Per
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Per J 1051
    Är det något speciellt märke?, kan man montera denna pump i en bensin-bil?
    Dålig koll tyvärr. Bytte min mot en Walbro 255 LPH då den inte orkade flöda tillräckligt med sås för 350 hk...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    319
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Per J 1051
    Är det något speciellt märke?, kan man montera denna pump i en bensin-bil?
    Dålig koll tyvärr. Bytte min mot en Walbro 255 LPH då den inte orkade flöda tillräckligt med sås för 350 hk...

    Mvh

    KK
    Är det nästintill bolt-on på 9-5or med dessa Walbro pumpar eller är mycket meck för att få till det?.

    Mvh Per
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

Liknande ämnen

  1. Skillnad på E85 mot BF98 slitagemässigt?
    Av Gyllis i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-07-04, 10:13
  2. BF98 i Biopower NG9-3 B207
    Av OrebroJohn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-12-25, 21:25
  3. E85 bra lr anus - VS - BF98-V-power
    Av Aero-E-Tuna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 16:25
  4. Steg 1 , E85 eller BF98 program?
    Av Turbo_Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •