Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Hackig och ryckig OG9-5 2,3 efter chipning Proscott Performance

  1. #1

    Hackig och ryckig OG9-5 2,3 efter chipning Proscott Performance

    Jag har då chipat min bil på proscott och nu går bilen som en påse nötter hackar och blöddrar går inte att köra.
    Satte i en annan tändkasette och de gjorde ingen skilnad, bilen är för övrigt i bra skick, nyservad några dagar innan chipning.
    Killen som chipade bilen säger att jag ska prova byta dumpventil att de kan va den som är paj.

    någon som har haft samma problem?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Hej sök lite på Powerchip så hittar du lite information, nu är det ju Proscott Performance som har trimmat din bil men vad jag förstår så har dom ett nära samarbete med varandra. Du kommer se att du är inte den enda som haft problem med detta trim.



    Mvh Micke

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Hej,

    Mitt tips: åk dit och kräv tillbaka pengarna omedelbums! Gick bilen bra innan och går kass efteråt finns det ju ingen tvekan om vad som är boven i dramat, eller hur?

    Åk sedan till en riktig trimfirma. Dyrare, men väl värt pengarna. Man får vad man betalar för, så är det bara. Utvecklingstid, support, serviceverkstad osv. kostar pengar men det har kunden (förhoppningsvis) igen i form av en bättre produkt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av extreme
    Hej sök lite på Powerchip så hittar du lite information, nu är det ju Proscott Performance som har trimmat din bil men vad jag förstår så har dom ett nära samarbete med varandra.



    Mvh Micke

    Det var Powerchip som chipade som jag fattar de använder dom sig av proscott. Hittar ingen info som kan hjälpa mig..

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Mitt tips: åk dit och kräv tillbaka pengarna omedelbums! Gick bilen bra innan och går kass efteråt finns det ju ingen tvekan om vad som är boven i dramat, eller hur?

    Åk sedan till en riktig trimfirma. Dyrare, men väl värt pengarna. Man får vad man betalar för, så är det bara. Utvecklingstid, support, serviceverkstad osv. kostar pengar men det har kunden (förhoppningsvis) igen i form av en bättre produkt.

    Mvh

    KK
    Känns som en bra ide just nu är så jävla trött på de... ska prova med en polares orginal box å se om den går bra med den då kan man vara säker..

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Citat Ursprungligen postat av linnardt
    Citat Ursprungligen postat av extreme
    Hej sök lite på Powerchip så hittar du lite information, nu är det ju Proscott Performance som har trimmat din bil men vad jag förstår så har dom ett nära samarbete med varandra.



    Mvh Micke

    Det var Powerchip som chipade som jag fattar de använder dom sig av proscott. Hittar ingen info som kan hjälpa mig..
    Som KK skrev det är bättre att vända sig till någon annan leverantör av trim, det var inte meningen att du skulle hitta något som hjälpte dig med problemet utan som KK sa byt trimleverantör.

    Mvh Micke

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av linnardt
    ska prova med en polares orginal box å se om den går bra med den då kan man vara säker..
    För att köra med en annan box så måste den giftas in med en Tech2 el dyl, annars så startar den inte. Men du har kanske tillgång till sådan utrustning.
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  8. #8
    Nu försöker dom lösa problemet en kille här i stockholm ska felsöka bilen och antagligen byta programvaran. redan i morgon.

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Mitt tips: åk dit och kräv tillbaka pengarna omedelbums! Gick bilen bra innan och går kass efteråt finns det ju ingen tvekan om vad som är boven i dramat, eller hur?

    Åk sedan till en riktig trimfirma. Dyrare, men väl värt pengarna. Man får vad man betalar för, så är det bara. Utvecklingstid, support, serviceverkstad osv. kostar pengar men det har kunden (förhoppningsvis) igen i form av en bättre produkt.

    Mvh

    KK
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Mitt tips: åk dit och kräv tillbaka pengarna omedelbums! Gick bilen bra innan och går kass efteråt finns det ju ingen tvekan om vad som är boven i dramat, eller hur?

    Åk sedan till en riktig trimfirma. Dyrare, men väl värt pengarna. Man får vad man betalar för, så är det bara. Utvecklingstid, support, serviceverkstad osv. kostar pengar men det har kunden (förhoppningsvis) igen i form av en bättre produkt.

    Mvh

    KK


    Men det är mer och mer som bryr sig bara om priset,allt annat skiter dom i..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Mitt tips: åk dit och kräv tillbaka pengarna omedelbums! Gick bilen bra innan och går kass efteråt finns det ju ingen tvekan om vad som är boven i dramat, eller hur?

    Åk sedan till en riktig trimfirma. Dyrare, men väl värt pengarna. Man får vad man betalar för, så är det bara. Utvecklingstid, support, serviceverkstad osv. kostar pengar men det har kunden (förhoppningsvis) igen i form av en bättre produkt.

    Mvh

    KK
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    47
    jag chippade min bil på proscott med!!
    gick ryckigt efter ett tag.. då bytte jag tändstift till ett par dyra jävlar
    NGK laser platinum..

    sen gick den tom ännu bättre än innan!!
    Christian Höglund
    9-3 TURBO
    http://www.garaget.org/?car=69082

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av fleng
    jag chippade min bil på proscott med!!
    gick ryckigt efter ett tag.. då bytte jag tändstift till ett par dyra jävlar
    NGK laser platinum..

    sen gick den tom ännu bättre än innan!!
    Jag gjorde en stor service 3 dagar innan jag chipade..


    men nu skickar han ny programvara ska få den i morgon.. så får vi se om de funkar...

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687
    Citat Ursprungligen postat av fleng
    jag chippade min bil på proscott med!!
    gick ryckigt efter ett tag.. då bytte jag tändstift till ett par dyra jävlar
    NGK laser platinum..

    sen gick den tom ännu bättre än innan!!
    Om du har en Saab med Trionic så bör du inte köra med dessa stift!
    Sök en sväng på tändstift så får du tillräckligt för o läsa hela kvällen.
    Sammanfattningsvis så används tändstiftet som "givare" för att analysera förbränningen. Byter man stift kan detta leda till felaktiga mätvärden.
    T.ex. så kan motorn spika som en spikpistol utan att Trionic "ser" detta.
    Man lär så länge man lever.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 493
    Byt till NGK BCPR7ES. De kostar ca 40 spänn/st. Min började plötsligt att hacka en dag. Bytte till nya stift och har sedan dess gått som en dröm.

    Prova att byta stift. Problemet med "gatutrimmare" som jag kallar dessa är att de inte noggrannt kollar upp bilen innan. Gjorde de mätningar på avgastemp, ladd mm efter trimningen?

    Får de inte ordning på bilen så dra en repa till Maptun i Örebro eller Nordic de är bra och väldigt servicemedvetna.

    Lycka till men prova nya stift. Återkom med resultatet.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687
    Avgastemp är det nog inga firmor som mäter på ett "dussinprogram" mer än på bilen man utvecklar det i.
    Man lär så länge man lever.

  17. #17
    Felet låg inte hos powerchip nu går bilen som fan det var idioterna på Solna Bilteknik som sätter i fel tänstift i bilarna.. kollade hos saab vilka jag ska ha. Gjorde service hos dom innan jag chipade. bilen har bara gått på 3 cylindrar. Jag rekomenderar inte Solna Bilteknik Otrevliga och inte speciellt hjälpsamma.. vägrade sätta i andra tänstift dom satte i samma som jag endå blir tvungen att byta.

  18. #18
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av linnardt
    Felet låg inte hos powerchip nu går bilen som fan det var idioterna på Solna Bilteknik som sätter i fel tänstift i bilarna.. kollade hos saab vilka jag ska ha. Gjorde service hos dom innan jag chipade. bilen har bara gått på 3 cylindrar. Jag rekomenderar inte Solna Bilteknik Otrevliga och inte speciellt hjälpsamma.. vägrade sätta i andra tänstift dom satte i samma som jag endå blir tvungen att byta.
    Borde du inte ha märkt felet direkt efter service då ??Går den på 3 cylindrar, så går den så även orginal oxå och det borde du väl ha märkt innan chipning ?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av linnardt
    Felet låg inte hos powerchip nu går bilen som fan det var idioterna på Solna Bilteknik som sätter i fel tänstift i bilarna.. kollade hos saab vilka jag ska ha. Gjorde service hos dom innan jag chipade. bilen har bara gått på 3 cylindrar. Jag rekomenderar inte Solna Bilteknik Otrevliga och inte speciellt hjälpsamma.. vägrade sätta i andra tänstift dom satte i samma som jag endå blir tvungen att byta.
    Borde du inte ha märkt felet direkt efter service då ??Går den på 3 cylindrar, så går den så även orginal oxå och det borde du väl ha märkt innan chipning ?
    Antagligen så brändes dom när dom belastades med ett högre ampere antal.. förstår inte varför man slänger in champion stift i en saab när saab och NGK utväcklade tänkasetten tilsammans

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kan inte någon moderator radera mig här ifrån??
    Inlägg
    10
    ......
    Kan inte någon moderator radera mig här ifrån??

Liknande ämnen

  1. Laddtryck efter chipning NG9-3 B207R
    Av B00ny i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2013-09-23, 09:50
  2. Sliter sakerna mycket efter chipning? 9-5
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 19:14
  3. [LÖST] Hackig ryckig gång NG900
    Av Isaksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-22, 15:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •