Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: extraktor grenrör 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289

    extraktor grenrör 9-5

    är det någon som har byggt ett eget extraktor grenrör till en saab 9-5 -99?

    någon som har mått på avgasböjar m.m? enklast att måtta på original grenröret?

    det ska sitta på original placering och original turbon ska sitta på tills vidare (gt17) med ev TD04 i framtiden
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 104
    Medlem#
    5389

    Re: extraktor grenrör 9-5

    Citat Ursprungligen postat av _WmB_
    är det någon som har byggt ett eget extraktor grenrör till en saab 9-5 -99?

    någon som har mått på avgasböjar m.m? enklast att måtta på original grenröret?

    det ska sitta på original placering och original turbon ska sitta på tills vidare (gt17) med ev TD04 i framtiden

    Ingen idé att "måtta" på ett orginalgrenrör då du bygger ditt extraktorgrenrör enligt andra principer. Måste ju säga att det känns aningens överflödigt med extraktor på en TD04 när det duger gott och väl med orginalpipa...se KK´s maskin t.ex...


    /M

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 104
    Medlem#
    5389
    ...Och du, ska du ändå bygga ett extraktorrör (vilket man inte bara slänger ihop sådär!) så placera för bövelen inte aggregatat på orginalplats Man brukar med fördel flytta placeringen en 50mm i sidled och säg en 30-40mm utåt från blocket för att ge gott om plats för inlopp bl.a!

    Mvh M

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 151

    Re: extraktor grenrör 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Måste ju säga att det känns aningens överflödigt med extraktor på en TD04 när det duger gott och väl med orginalpipa...se KK´s maskin t.ex...


    /M
    Aningen överflödigt?

    Känns ju helt sjukt onödigt, lägg pengarna på något annat i stället. Finns inget som motiverar att köra på x-rör med så små snurror som TD04 eller än värre GT17.

    Skall du stajla motorrummet så finns det säkert något annat du kan satsa på istället som polerade tryckrör och ventilkåpa eller något annat.

    Mvh Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    ...Och du, ska du ändå bygga ett extraktorrör (vilket man inte bara slänger ihop sådär!) så placera för bövelen inte aggregatat på orginalplats Man brukar med fördel flytta placeringen en 50mm i sidled och säg en 30-40mm utåt från blocket för att ge gott om plats för inlopp bl.a!

    Mvh M
    original räcker nog ganska långt trots allt , dock så är jag inte ute efter effekt i första hand ,utan är intresserad av hur avgasljudet skulle bli med hemma snickrat grenrör på en 9-5

    har ju ändå inget att göra nu i vinter tider
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 104
    Medlem#
    5389
    Nu känner jag ju _WmB_ lite smått så jag tänkte uttrycka mig milt och vara lite "fin i kanten" men visst...Jag håller med dig Kenneth till fullo!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289
    vi får se hur det blir hade bara vart kul och höra om någon hade testat detta för det första , har väl för mycket projekt i huvudet allt för ofta tyvärr
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 104
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av _WmB_
    original räcker nog ganska långt trots allt , dock så är jag inte ute efter effekt i första hand ,utan är intresserad av hur avgasljudet skulle bli med hemma snickrat grenrör på en 9-5

    har ju ändå inget att göra nu i vinter tider


    Hade ju extraktor på min förra kortis och jag vet väl inte om jag kan påstå att det blev ngn tokstor skillnad på ljudet...visst, det gick kanske lite "hårdare" men det berodde nog på flera faktorer såsom annan turbo, avgas, inlopp osv osv...Att åka med exktraktor på en bil med ej anpassad programvara tror jag ger lite halvknasig laddtrycksuppbyggnad...



    ....Ja jag vet, "tror" gör man i kyrkan...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289
    [quote=Magnus Aero]
    Citat Ursprungligen postat av "_WmB_":2klqwt7f
    original räcker nog ganska långt trots allt , dock så är jag inte ute efter effekt i första hand ,utan är intresserad av hur avgasljudet skulle bli med hemma snickrat grenrör på en 9-5

    har ju ändå inget att göra nu i vinter tider


    Hade ju extraktor på min förra kortis och jag vet väl inte om jag kan påstå att det blev ngn tokstor skillnad på ljudet...visst, det gick kanske lite "hårdare" men det berodde nog på flera faktorer såsom annan turbo, avgas, inlopp osv osv...Att åka med exktraktor på en bil med ej anpassad programvara tror jag ger lite halvknasig laddtrycksuppbyggnad...



    ....Ja jag vet, "tror" gör man i kyrkan... [/quote:2klqwt7f]

    okej låter ju inte ens värt att snickra ihop ett och pröva då , dock är det ju alltid kul och testa och klura på saker så man får en egen uppfattning , men tackar för snabba svar
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 104
    Medlem#
    5389
    Alltså, jag vill ju inte få det att låta som att du inte ska prova om du verkligen vill...Bara det att det är ganska mkt jobb bakom ett grenrör med tanke på rörlängder, pulssplitt osv om man ska göra det "by the book". Men brinner du av en outgrundlig svets(TIG)lusta och har en massa 44,2mm rör i 316L så ska jag inte stoppa dig

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 282
    Hej,

    Håller med. Det går att få bra ryt i ett TD04 ändå, och vill man få till lite "bling bling" (som nån klåpare tydligen tyckte att jag behövde... ) så finns det ju alltid 2,5" tryckrör, polerad kåpa över turbon osv. Lägg hellre tid och pengar på att svarva trubbnos kompressorhus och montera "kungskobra", den gör underverk! Ja, för effekten alltså, bling ger den inget alls.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 104
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Håller med. Det går att få bra ryt i ett TD04 ändå, och vill man få till lite "bling bling" (som nån klåpare tydligen tyckte att jag behövde... ) så finns det ju alltid 2,5" tryckrör, polerad kåpa över turbon osv. Lägg hellre tid och pengar på att svarva trubbnos kompressorhus och montera "kungskobra", den gör underverk! Ja, för effekten alltså, bling ger den inget alls.

    Mvh

    KK

    Mjaa, det går allt på kungskobran att blänka oxå! jonTe gick över sin kobra till hans 9-5 ett par varvmed polertrissan, blev grymt snyggt!

    Kika här!


    All orginial!

Liknande ämnen

  1. extraktor grenrör
    Av viken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 13:49
  2. extraktor grenrör
    Av elof_von_gos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 19:12
  3. extraktor grenrör
    Av Nocturnus Dream i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •