Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Funderingar kring sk "OBD läsare"

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    18

    Funderingar kring sk "OBD läsare"

    har läst lite och funderar kring dessa läsare. Det finns ju en mängd olika att köpa. men vilken ska man ha. Jag har en 9-5 2,3t -00.
    SOm jag förstår så kan man använda dessa läsare till en mängd olika bilar.

    Ni som är insatta i dessa läsare förstår nog vad jag menar.

    vill kunna läsa koder släcka lampor till min 9-5, samt till andra bilar.
    dessa koder som man utläser, är det på "grekiska" alltså bara med en kod eller säger läsaren även vad felet är konkret?

    Tacksam för svar?
    SaaB 9-3 1,8T Biopower -08

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882
    Jag vågar nog påstå att till just din bil ska du vara extremt noga att få tillfälle att testa innan du köper ett OBD2-interface.

    Har testat min Scantool til ett 10-tal olika bilar av olika fabrikat och modeller och den enda den inte fungerade till var just en 9-5 årsmodell -00.
    Den bilen vet jag att det varit problem att ansluta andra diagnosverktyg till också, och har hört talas om liknande problem till andra 9-5 av samma årsmodell, därav min skepsis till just 00:orna.

    De allra flesta programvarorna som kan laddas ned gratis har användargränssnitt som ger felkoder i någorlunda klartext. OBS att dteta gäller felkoder som är generella dvs de som sätter CE (Check Engine) då det är den egentliga OBD2-standarden.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    OBD (On Board Diagnose) är en världsstandard som har med avgasreningen på en bil att göra! Det betyder att du bara får ut fel på bilen som har med det att göra! Dvs inga fel på takluckan, ACC:n, bromsarna eller något annat!
    Det började på 80-talet i USA där myndigheterna ställde krav på bilindustrin att vilken bilverkstad som helst skulle kunna felsöka vilken bilmodell som helst vad gällde miljöbitarna (dvs avgasreningen). From 1996 gäller OBD2 i USA. Europa följde efter med krav på OBD2 2001. Många bilfabrikanter i Europa började dock tidigare för att dom hade export till USA. Vad som gäller just din bil måste du kolla upp!

    Jag har köpt utrustning från http://www.obd-2.de (mjukvaran laddar man själv ner) men tyvärr (!?) har jag ännu inte haft några avgasreningsfel på min SAAB 9-3 -00 så att jag har kunnat testa den på ett riktigt fel! Dock får man reda på en massa uppgifter när den kopplas in!
    Jag har för mig att du bara får felkoden, inte texten! Felkoden ligger ju inte i den hård- och mjukvaran du köper utan den hämtas in från bilens dator(er) och där, har jag för mig, lagras bara koden. Du får själv skaffa (tex från leverantören av grejorna du köpt, eller söka på nätet) översättningen vad koderna innebär.

    Vill du alltså ha kompletta möjligheter att söka alla fel på din bil (inte bara avgasreningsfel) så måste du skaffa resp. billeverantörs utrustning. Eller åtminstone utrustning och mjukvara som är utvecklad för ett visst bilmärke!

    Per L

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    18
    jag är nu lite klokare, det verkar som man ska ha en laptop och inte en "komplett dosa"

    Hummmm och jag som inte har en laptop, men det kanske finns nån som har en gammal laptop liggandes. det erfodras inte så bra laptop för att köra dessa program och dessa OBD2-interface.

    Jag blev bara så sugen på att inhandla pga av check engine lampan i min 9-5. har varit till åf de säger att det inte är någon fara, kod p117(nu 3ggr på 1/2år; bränsleblandningen). det vore så skönt att slippa åka till min åf varje gång. plus att det skulle vara roligt att kunna mäta lite.
    SaaB 9-3 1,8T Biopower -08

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Jag skulle rekommendera ett interface som är baserat på kretsen ELM327 v1.2. Det finns folk som sitter och klurar på hur man ska kunna läsa ur alla felkoder med just ett sånt interface. Det är inget löfte men jag är övertygad om att det kommer att finnas PC-program som tillsammans med en ELM327 kan läsa ur samtliga felkoder (och en massa andra roliga saker...).
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    18
    ska ha det i åtanke att den ska vara baserat på kretsen ELM327 v1.2
    SaaB 9-3 1,8T Biopower -08

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jag har kört mitt OBD2-program på en mycket gammal dator.
    Så länge du inte skall ut och åka med bilen samtidigt som du mäter parametrar så kan du änvända din stationära dator.

    Skall du bara se felkoder och släcka dom så borde en stationär dator gå lika bra om du har någonstans att vara. Tex i ett garage!

    Per L

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    257
    Citat Ursprungligen postat av Mickeman_79
    ska ha det i åtanke att den ska vara baserat på kretsen ELM327 v1.2
    Onödigt att köpa en som är baserad på ELM327 om du bara skall använda den till Saaben.
    ELM327 läser alla protokollen...PWM, amerikanska Ford och en del Mazda...VPW, amerikanska GM...ISO protokollen till Europeiska och Japanska bilar.
    Det räcker om du köper ett som är baserat på ELM323 som läser samtliga ISO protokoll.
    Senaste versionen finns att köpa här http://www.bildiagnostik.se/

    Edit. är det CAN protokollet i 9-5:an så måste det vara ELM327...
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Charlie
    Det räcker om du köper ett som är baserat på ELM323 som läser samtliga ISO protokoll.
    Som framgick ovan läser de program som finns bara ur OBD-felkoderna. Vill man gå bortom det och läsa ur samtliga felkoder är det bättre att satsa på ELM327 eftersom den har de tekniska möjligheterna för att göra detta.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    21
    Finns det nåt interface (ritning på...) så man kan kika på Saabens CAN med vanligt Vector Lapcan-kort?
    9-5 Linearpol kombi -03 B235 aut, reservdelsbilen
    9-5 2.0 sedan man -00, hålla liv i-bilen
    9000 2.3 146hp, pendlarbilen

Liknande ämnen

  1. En undran kring "bumper trim" med röd bakre sidelight NG9-3 SC
    Av Mikefotograf i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-01-18, 17:37
  2. En fundering kring "mjuk start" dragläge OG9-5
    Av Tompsan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-12-06, 20:48
  3. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 23:29
  4. Lite funderingar kring "tryckstötar"???
    Av Hosiman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-31, 14:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •