Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vad händer om man kommer med sommardäck till besiktningen?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174

    Vad händer om man kommer med sommardäck till besiktningen?

    Vad händer om man kommer med sommardäck till besiktningen? Jag har inte köpt nya vinterdäck och undrar ifall det blir underkänt eller blir det något som man ska fixa utan att komma tillbaka?
    9-3 SE 200hk -99 BSR 240hk

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 069
    Medlem#
    4096
    Ingenting så länge mönstret e godkänt.
    Alltså 1,6mm på sommardäck.
    I´ll never buy a Toyota, and not a Honda of course.....
    Won´t even think of a VOLVO, I might as well use a Horse........
    <<<Aero>>>

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174

    Vad händer om man kommer med sommardäck till besiktningen?

    Men enligt lag måste man använda vinterdäck från första december! Fast det kanske inte spelar någon roll när den ska besiktas?
    9-3 SE 200hk -99 BSR 240hk

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 069
    Medlem#
    4096
    Nej precis....

    Dessutom gäller lagen om vinterväglag råder
    I´ll never buy a Toyota, and not a Honda of course.....
    Won´t even think of a VOLVO, I might as well use a Horse........
    <<<Aero>>>

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    På vägverkets och bilprovningens hemsidor finns nyttig info om sånt här.

    www.vv.se
    www.bilprovningen.se

    Sök och du ska finna...
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Här är direktlänk till VV...

    http://www.vv.se/templates/page3____2714.aspx
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    140

    Re: Vad händer om man kommer med sommardäck till besiktninge

    Citat Ursprungligen postat av Foued25
    Men enligt lag måste man använda vinterdäck från första december! Fast det kanske inte spelar någon roll när den ska besiktas?
    besiktningen bryr sig inte om det.. däremot kanske polisen som stoppar dig 100m innan eller efter om du har otur.;P
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  8. #8

    Re: Vad händer om man kommer med sommardäck till besiktninge

    Citat Ursprungligen postat av Saabist
    Citat Ursprungligen postat av Foued25
    Men enligt lag måste man använda vinterdäck från första december! Fast det kanske inte spelar någon roll när den ska besiktas?
    besiktningen bryr sig inte om det.. däremot kanske polisen som stoppar dig 100m innan eller efter om du har otur.;P
    FEL!

    Enligt lag har man rätt att köra till och från SBP med sommardäck oavsett väglag ute.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    140

    Re: Vad händer om man kommer med sommardäck till besiktninge

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Citat Ursprungligen postat av Saabist
    Citat Ursprungligen postat av Foued25
    Men enligt lag måste man använda vinterdäck från första december! Fast det kanske inte spelar någon roll när den ska besiktas?
    besiktningen bryr sig inte om det.. däremot kanske polisen som stoppar dig 100m innan eller efter om du har otur.;P
    FEL!

    Enligt lag har man rätt att köra till och från SBP med sommardäck oavsett väglag ute.
    det låter udda at man har en lag som ger dig rätt att bryta mot en annan lag..

    men jaja..
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Här är direktlänk till VV...

    http://www.vv.se/templates/page3____2714.aspx
    Men läs här nu då...


    Vinterdäck
    Krav på vinterdäck 1 december – 31 mars

    När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (till exempel sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter så gäller kravet även denna.

    Undantag
    Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

    Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
    Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).
    Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.
    Om fordonet är registrerat i utlandet.
    Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet.
    Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
    Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.


    Mönsterdjup 3 mm
    Vid vinterväglag under perioden 1 december – 31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbilar, lätta lastbilar och bussar med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagnar som dras av dessa fordon.

    Tillåtet med dubbdäck 1 oktober- 30 april
    Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober – 30 april. Dubbdäck får användas även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.

    Om bilen har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha det vid vinterväglag. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.

    Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.


    Vad är vinterdäck?
    Vinterdäck kan vara antingen dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara:
    särskilt framtagna för vinterkörning och
    märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow.
    OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.

    Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning så har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Du kan även få information från din däckhandlare.

    Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader.

    Vinterväglag
    Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Det jag gillar bäst är att man får ha sommardäck om man har snökedjor på alla hjul.

    Helt perfekt...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    203
    När jag va och besiktigade min bmw när jag hade den så sa besiktningsmannen bara att om polisen stannade mig så skulle jag få böter på alla 4 däcken.. mer än så va det inte..
    Inte för min del iaf..
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Besiktade precis min 9000 och åkte med sommardäck. Dom sa ingenting och precis som skrivet i rött ovan så är det lagligt till / från SBP.
    Mvh Timmy

Liknande ämnen

  1. Slangbrott till kolbehållare, vad händer?
    Av slaktarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 14:33
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 11:26
  3. Besiktningen vad kommer hända?
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 20:59
  4. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-12-18, 17:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •