Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Eftermarknadshögtalare till 9-5 orginalstereo?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49

    Eftermarknadshögtalare till 9-5 orginalstereo?

    Går det? Har läst att de inte går eftersom saabs slutsteg och huvudenheter jobbar med fel ohm-tal osv.

    Svart på vitt. Går det att sätta normala högtalare i dörrarna på en saab 9-5 med orginalstereo eller bränner man nånting? Vart sitter slutstegen till högtalarna? Har orginalstereon lågnivå-utgång?

    Frågar eftersom jag blivit bortskämd med ljud i tidigare bilar och vill ha lika fint ljud i min nya fina saab. Vad ska man göra för att enklast få bättre ljud i min bil?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: Eftermarknadshögtalare till 9-5 orginalstereo?

    Citat Ursprungligen postat av Quinna
    Går det? Har läst att de inte går eftersom saabs slutsteg och huvudenheter jobbar med fel ohm-tal osv.

    Svart på vitt. Går det att sätta normala högtalare i dörrarna på en saab 9-5 med orginalstereo eller bränner man nånting? Vart sitter slutstegen till högtalarna? Har orginalstereon lågnivå-utgång?

    Frågar eftersom jag blivit bortskämd med ljud i tidigare bilar och vill ha lika fint ljud i min nya fina saab. Vad ska man göra för att enklast få bättre ljud i min bil?
    JBL har en serie som heter GTO där ohm-talet stämmer någorlunda med 9-5´ans orginalhögtalare. Slutsteget sitter nere vid golvet på passgerarsidan och orginalstereon har lågnivå. Dock en "balancerad" vilket innebär du inte kan köra några eftermarknads-steg på den lågnivån utan att modda om eller köra med en adapter.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49
    SKulle man rent teoretiskt kunna byta orginalslutsteget mot ett eftermarknads och sen driva normala högtalare med de? Eller är signalerna till steget också knepiga och unika för just saab?

    Grejen är att jag gärna behåller huvudenheten då jag tycker den passar bra in i inredningen. En ombyggnad skulle nog mest bara se fel ut. Är de dock omöjligt att få bra ljud med den får man väl byta i vilket fall, men är glad om jag slipper. Finns det utbyggnadskit hos saab?

    Jag har kollat upp JBLs GTO-högtalare och dom ligger på 2ohm. Vilket ohm-tal har orginalhögtalarna? Sitter det bara högtalare fram i saab 9-5 med grundstereo och skulle man kunna koppla ett slutsteg på högnivå trots det knepiga ohm-talet?

    Om jag skulle byta huvudenhet, måste jag då dra nya kablar till alla högtalare pga av slutsteget? Hur har alla ni gjort?

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Här finns det mycket godis kring 9-5 stereo

    http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#head

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49
    Kan de stämma att högtalarna i 9-5 har olika ohm-tal beroende på vart i bilen dom sitter? :S Att dörrhögtalarna har 1,8 ohm och dom i brädan på 3,6 ohm? Tydligen så kan man iaf sätta en adapter på lågnivån så att man kan koppla ett slutsteg och baslåda på orginalstereon. Det är ett stort steg framåt :P

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 087
    Citat Ursprungligen postat av Quinna
    Kan de stämma att högtalarna i 9-5 har olika ohm-tal beroende på vart i bilen dom sitter? :S Att dörrhögtalarna har 1,8 ohm och dom i brädan på 3,6 ohm? Tydligen så kan man iaf sätta en adapter på lågnivån så att man kan koppla ett slutsteg och baslåda på orginalstereon. Det är ett stort steg framåt :P
    det har du väl läst på görans hemsida? då stämmer det !!!

    det kommer du att lära dig snart, vissa inlägg-personer, är det bara att lyssna på, inse att det de kommer med är fakta, annars finns det rätt mycket tyckande här

    Göran är en, Dr Boost är en annan, du kommer att hitta ett par till....

    men flera sätt att bygga om är förståss att enligt görans beskrivning bygga om till AS3, ger betydligt bättre ljud, med baslåda i bagaget.
    behövs AS3 steg + alla 8 högtalare till


    annars kan du väl köpa dig en dubbeldin stereo med 7" skärm, passar som ett smäck i hålet, då bygger du ju ljudet som du vill, med då går det åt lite mer delar, steg å lite högtalare.....
    bara en prisfråga
    Mats Fhinn/3499/

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49
    Som det ser ut nu som kommer jag nog byta 6,5tums högtalarna i dörrarna och instrumentbrädan mot eftermarknads med liknande impedans. Sen kommer jag få tag i en lågnivå-adapter för att dra ljud till ett slutsteg som ska driva baslåda och eventuellt ett par högtalare i hatthyllan. De tycker jag låter som en plan, eller vad tror ni? Då slipper man kabeldragning ut till dörrarna och man slipper bråka med orginalsteget.

    Dörrhögtalarna är på 1,8ohm och jag har hittat högtalare som spelar med 2 ohm, vilket jag anser är nära nog. Och när det gäller instrumentbrädan så är dom högtalarna på 4,1ohm, och högtalare på 4 ohm är inga problem att få tag i.

    Angående adaptern till lågnivån är jag fortfarande inte säker på vad som menas och hur man ska få tag i nåt som funkar. Känns lite rörigt. Enligt sidan kan man köpa Biltemas adapter, men då måste man tydligen plocka isär den och kapa nån jord-kabel på kretskortet. Finns det inget som funkar rakt av?

  8. #8
    Här hittar du lågnivåadapters t.ex

    http://www.backesljudbygg.se

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49
    Vilken utav adaptrarna är de jag ska ha från backes då?

  10. #10
    Förlåt, men jag kunde inte länka direkt till dem. du får gå in under SAAB och där har du några tillbehör, varav ett heter typ 4*rca med bibehållet originalsteg. Vet inte om den funkar till alla årsmodeller, men det vet dem ju på Backes.

    Sedan finns det en adapter där man inte behåller originalsteget också verkar det som. 395:- verkar adaptern gå på.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49
    Finns de ingen sån här variant hos SAAB-handlaren? Tänkte de kunde vara bra då jag dels har en saab-handlare 5 minuter från jobbet där jag dessutom har personalrabatt.

  12. #12

    Lite tips om ni inte fått tillräckligt.

    Orginalstereon kan bytas ut mot en vanlig om man vill det, "Universal ISO" sitter i ett plåt hölje bakom stereon.

    Det blir ett fack till bara.

    På baksidan av Saabstereon sitter en DIN-hona där du kan stoppa en Din-hane med två st lågnivåkontakter (RCA).

    Kontakt finns på BRL (dyr) eller backes ljudbygg.

    Något mycket smidigt att få mera kräm till högtalare i dörrarna är att köpa ett ISO-slutsteg på MDS. Enkelt att installera. Men lite dyrt (2500:-)

    Något annat ni vill veta om ljud så kan ni skicka till mig. kanske kan.

    Mvh /Anders

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    Quinna

    Antar att du har kommit fram till att du har AS2 eller AS3 med separat steg.
    Om du inte har det bör du sluta läsa nu.

    Adaptern från backes heter SAAB3. (Gör en sökning så hittar du ett antal trådar)
    Jag har inte sett något liknande nån annanstans, men den är absolut inte avancerad på något sätt. Bara två par lågnivåkontakter inskarvade på bilens lågnivå.
    Den från Biltema som Göran pratar om på sin sida är en galvanisk avskiljare. Detta är INTE den adapter som du kopplar in på stereon.
    Syftet med avskiljaren är att inte sabba den balanserade originalsignalen.
    Detta verkar bara vara nödvändigt ibland och beror på vad du kopplar till din nya lågnivå. Du lär inte missa om du behöver den. (=ordentliga störningar)

    Det finns ingen DIN för slutsteget på en 9-5 (Utom möjligen på AS1?). Annat på OG9-3 och NG900

    Själv har jag kört bas+slutsteg på originalstereo, framsystem+bas+slutsteg på originalstereo och nu har jag bytt ut allt (Ja... högtalarna i bakdörrarna sitter kvar, men de används nästan aldrig)
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    248
    Hade tänkt prova göra en egen "saab3" iso. har köpt rca kontakter och en universal iso kontakt.
    Och det här är till orginal stereo utan Din kontakt.
    Är det bäst att använda Front eller Rear kanalerna att koppla in sig på?
    som jag har fattat det så ska det bara vara tex.

    RR + och - in på rca
    RL + och - in på rca
    koppla på en galvanisk avskiljare

    och så får man dela orginal isokontakten som sitter i korgen så man kan koppla in den nya "skarv iso kablaget" i mitten.

    sen så ska det vara klart för att användas.

    Kanske lite luddigt inlägg men någon kanske förstår hur jag tänkt och kan rätta mig om det är rätt eller fel.

    Mvh Tobbe
    9-5 vector -04

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49
    Jag fattar ingenting :S

    RCA? DIN? ISO? Vad är vad och hur ser kontakterna ut och vad ska man koppla till vilket för att få de att funka som allt annat? :S

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Quinna
    RCA? DIN? ISO? Vad är vad och hur ser kontakterna ut
    RCA är Radio Corporation of America. Deras förkortning, RCA, har fått ge namn åt kontaktdon som beskrivs här: http://en.wikipedia.org/wiki/RCA_connector

    DIN är Deutsches Institut für Normung, dvs de som sätter tysk standard. Deras förkortning, DIN, har fått ge namn åt kontaktdon som beskrivs här: http://en.wikipedia.org/wiki/DIN_connector

    ISO är International Standards Organization och de har standardiserat kontaktdon för anslutning av billjud, t.ex. det kontaktdon som visas här: http://www.justkenwood.co.uk/stock01/iso.asp
    För beskrivning av hur ISO-kontakten används i en Saab 9-5 kan du besöka min hemsida: http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#head
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49
    Alltså. RCA-kabel är samma som lågnivå och den ska kopplas till steget, med DIN-anslutningen är den som sitter bak på stereon som måste omvandlas till RCA? Har jag fattat det rätt då?

    Sitter det en sån vanlig ISO-kontakt bak på orginalsteron? Jag trodde dom hade nån egen skitavancerad laser anslutning bara för att jävlas :P

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    Signalen har inget att göra med kontakttypen.
    Lågnivåsignal kan skickas genom alla tre (RCA, DIN, ISO).

    På 9-5 sitter det en isokontakt som skickar en balanserad (detta är det som kan kallas "att jävlas" ) signal till slutsteget. För övrigt samma kontakt och placering som "normala" stereos använder för sin högtalarsignal.
    Det är på denna kontakt som SAAB3(om du vill behålla bilens slutsteg)-adaptern kopplas in.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    Förresten... jag har förutsatt att tråden handlar om en 9-5 98-05.
    Vet inte vad som är ändrat på en 06- när det gäller stereon.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115
    Citat Ursprungligen postat av Quinna
    Alltså. RCA-kabel är samma som lågnivå och den ska kopplas till steget, med DIN-anslutningen är den som sitter bak på stereon som måste omvandlas till RCA? Har jag fattat det rätt då?

    Sitter det en sån vanlig ISO-kontakt bak på orginalsteron? Jag trodde dom hade nån egen skitavancerad laser anslutning bara för att jävlas :P
    Om jag förstår dig rätt så är du ute efter att göra samma sak som jag har gjort. Det du behöver är då följande:

    1 st SAAB3-adapter från Backes. Denna kopplar du in på baksidan av din originalstero som en skarvsladd mellan stereon och originalkablaget som går till originalslutsteget. Resultatet av detta är att du har 4 RCA-kablar extra bakom stereon. Fram (H+V) och Bak (H+V).

    1 st Lågnivåkabel med remotekabel mellan. Remotekabeln lägger du in på den kabel som styr originalslutsteget och heter Remote. Se till att bara skarva på den, inte koppla bort den befintliga. Se "mitt-eget" för info om vilken kabel det är. Du får luska vilken pinne det är på bakisdan av stereon för att sedan se vilken kabel som ansluter mot den. Denna lågnivå + remote drar du i dörrtröskeln på passagerarsidan bak till skuffen.

    Eventuellt behöver du en galvanisk avskiljare (min behövdes INTE justeras för att separarera jorden) som gör om lågnivåsignalen till en "riktig" lågnivå. Denna köpte jag på Biltema (vet inte om de fortfarande säljer den) och kopplas in precis innan slutsteget.

    Se till att dra strömkablaget på förarsidan så slipper du ev. störningar.
    SAAB 9-5 Aero 300 hk
    AS2 + Kicker 3,5" + MDS GP2 + MDS 6x9"
    MDS 10" bas + steg

Liknande ämnen

  1. DIN-kontakt till orginalstereo AS2 OG9-3
    Av Turri i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-01-09, 00:29
  2. Lågnivå till orginalstereo?
    Av spacklarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 16:57
  3. Byta orginalstereo till en JVC KW-XG701
    Av mille_tirup i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 16:08
  4. har ingen kod till orginalstereo,hur gör man då?
    Av Niccco i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 10:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •