Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Nya oljerör till Aero turbon? Eller fungerar original?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462

    Nya oljerör till Aero turbon? Eller fungerar original?

    Min 9000 CSE 2,3 ltt skall vässas på lite..

    Väntar idags läget på att min nya turbo (TD04HL-15t #6 Aero turbo) skall komma och funderar på om oljerören som sitter original på min bil passar på Aero turbon?

    Har för mig att diskussionen var uppe tidigare om att det ev. inte passade, dock gick det att böja till dem så att dom passar?

    Hur svårt är det att byta turbon? Tids åtgång?
    SAAB 9-3 Aero -01

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Oljereturen skall kunna stukas om så den funkar, de andra (olja in, vatten in/ut) är ju enklast att byta till stålomspunnen slang.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Oljereturen skall kunna stukas om så den funkar, de andra (olja in, vatten in/ut) är ju enklast att byta till stålomspunnen slang.

    Mvh
    Okej, är det dyrt med stålomspunnen slang?
    SAAB 9-3 Aero -01

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Oljereturen skall kunna stukas om så den funkar, de andra (olja in, vatten in/ut) är ju enklast att byta till stålomspunnen slang.

    Mvh
    Okej, är det dyrt med stålomspunnen slang?
    Du kan ju kröka originalrören, men är man oförsiktig kan man vecka den, då blir den oanvändbar.

    Stålomspunnet kostar mellan 500-1000:- för en hel sats.
    Beror mycket på firma, och vem som står i kassan. Dunlop Hiflex i stan har en kille som frågar hur mycket rabatt man vill ha..
    Jag fick betala 750:- på Hydroscand, då Dunlop inte hade rätt diameter på lager. (3mm invändigt är lite väl klent.)

    Oljeretur anpassat till ett mitsuagg funkar finfint. Kostar runt 200 på saab.

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    På långmotorn räcker det att fila lite på bulthålen för T25:ans oljeretur för att det ska passa på TD04. Borde vara samma på kortmotorn.

    Kostar oljereturen bara 200kr så är det bara å handla. Tidigare var den betydligt dyrare.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    467
    usräkat men har inte td04 agget m8 och t25:an m10 det går väl inte att andvända org rör, man kan andvända oljereturen om kam kapar och skarvar den lite.
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av sleepy86
    usräkat men har inte td04 agget m8 och t25:an m10 det går väl inte att andvända org rör, man kan andvända oljereturen om kam kapar och skarvar den lite.
    8mm skruv passar finfint i ett 10mm hål
    Riktigt så enkelt är det inte för det skiljer lite på hålbilden också, men med en fil fixar man den modifikation som behövs på några minuter.
    Man böver alltså göra hålen avlånga på T25 röret.
    Man måste även fila av någon mm från fländen för att den ska få plats på TD04:an

    Tänk på att det inte är något tryck i det röret så det är inte speciellt svårt att få det tillräckligt tätt. Det viktiga är att oljan kan rinna obehindrat ner i tråget.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462
    Hmms.. Nu har jag fått turbon..

    Var iväg och kikade med en lokal firma som fixar slangar och dem skulle ha drygt 100 kr/m + kopplingar...
    Så några hundringar blir det..


    Men min fråga är nu...

    Vad skall man använda för dimension på slangen? (Inv. dia?)

    Vad är det för kopplingar som skall användas? Gänga? Till turbon resp. motorn? Vatten och olja samt returen..

    Tacksam för all info!
    SAAB 9-3 Aero -01

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Hmms.. Nu har jag fått turbon..

    Var iväg och kikade med en lokal firma som fixar slangar och dem skulle ha drygt 100 kr/m + kopplingar...
    Så några hundringar blir det..


    Men min fråga är nu...

    Vad skall man använda för dimension på slangen? (Inv. dia?)

    Vad är det för kopplingar som skall användas? Gänga? Till turbon resp. motorn? Vatten och olja samt returen..

    Tacksam för all info!
    Minst 6mm invändig på vatten, 4mm funkar på olja. Men ta 6mm på allihop.
    M14 banjo kallas skruven. Vet inte om olja in på mitsu-aggen är mindre, på ett garrett är det M12.
    Oljeretur tar du från en 9-3/5 Aero med samma turbo som dig.

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462
    Okej, tack för svaret!

    Pratade med Saab och dom skulle ha 309 kr för oljereturen till en 9-5 aero..
    Så jag beställde

    På aggregatet var det M12 till oljan!
    SAAB 9-3 Aero -01

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Hmms.. Nu har jag fått turbon..

    Var iväg och kikade med en lokal firma som fixar slangar och dem skulle ha drygt 100 kr/m + kopplingar...
    Så några hundringar blir det..


    Men min fråga är nu...

    Vad skall man använda för dimension på slangen? (Inv. dia?)

    Vad är det för kopplingar som skall användas? Gänga? Till turbon resp. motorn? Vatten och olja samt returen..

    Tacksam för all info!
    Minst 6mm invändig på vatten, 4mm funkar på olja. Men ta 6mm på allihop.
    M14 banjo kallas skruven. Vet inte om olja in på mitsu-aggen är mindre, på ett garrett är det M12.
    Oljeretur tar du från en 9-3/5 Aero med samma turbo som dig.

    Mvh
    Har varit och hämtat mina nya slangar och dom ända slangarna han kunde få fram som passade på nipplarna till 12 och 14 mm banjo skruv var 6 mm slang. Dock är ju hålet i själva nippeln som sitter pressad på slangen bara 4 mm. Är det verkligen tillräckligt?
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  12. #12
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Okej, tack för svaret!

    Pratade med Saab och dom skulle ha 309 kr för oljereturen till en 9-5 aero..
    Så jag beställde

    På aggregatet var det M12 till oljan!
    Och du är säker på att oljereturen till 9-5 Aero passar rakt av....? Turbon har lite olika placering i 9-5 och 9000.

    För att klargöra lite i tråden:
    Olja in passar genom att stuka till den lite lätt.
    Olja ut kan du fila till skruvhålen på så passar den oxå.

    Vatten in/ut har helt olika diameter på T25/TD04, bäst att skaffa nya rör eller slangar om du vill ha det tätt!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Det absolut bästa är att använda AEROns rör då råder inga tveksamheter o allt passar som det ska.


    SJälv så har jag gjort observationen att dom tunna slangarna som en del firmor säljer inte räcker till, det punktkokade i lagerdelen på min GTBB snurra, har koll på kylkvätsketempen, kolla min projekttråd.

    Dunlop hflex i Växö fixade 3/8 slang till mig men jag fick löda en specialbanjo till vattenpumpen, gick inte med rak där var så dåligt med plats så en vinkel fick det bli.

    Sånna special fixar dom bla på slangsnabben här i kristianstad, bhövs en lödbanjo och en prekoppling med 90 grader vinkel.

    Hursom försök o använda orginal eller gå på så stor slang o banjo du kan hitta till vattnet, olja klarar sig med mindre.

    Banjoskruv är också viktigt att få rätt det finns nämligen både för olja o vatten altså olika modeller med olika stora hål.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Problemet med dimensioner kommer av att dom flesta kopplingar, slangar, banjobultar mm som man hittar hos hydraulfirmorna är avsedda för hydraulik, dvs för tryck uppåt 250bar.
    Till kylsystem behövs prylar som har tunnare gods och högre flöde och behöver inte klara mer tryck än pneumatikprylar.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Oljerör till turbon
    Av Knutson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-25, 16:30
  2. Turbon dumpar eller fungerar ej
    Av busen42 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-22, 23:18
  3. vatten & oljerör original på t28bb?
    Av elin_rrr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 00:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •