Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Temperaturmätarproblem???

  1. #1

    Temperaturmätarproblem???

    Igår när jag körde min Saab 9000 2,3 -95 så började temperaturmätaren )den bredvid tankmätaren) att pendla mellan botten och halv ungefär. Den kom alltså inte i närheten av att koka (röda fältet) utan bara till hälften, men den pendlade upp och ner, för att efter ett par mil slutligen lägga av helt och bara visa noll. Det var bra med värme i bilen och bilen gick som vanligt annars.

    Ett bra tag har det visats "check radiator" på instrumentbrädan och min brorsa har kollat, men han sa att det inte var något fel då?

    Sedan så har kylfläkten låtit extra högt när jag har stängt av bilen de senaste veckorna.

    Vad kan det vara? Det jag själv tänker på är dels temperaturgivaren och dels om det är nåt fel i själva mätaren på instrumentbrädan? Någon som varit med om nåt liknande?

    Jag ska åka 50 mil med bilen nästa vecka, ensam med min fem månader gamla bebis. Vågar jag det? Vill inte bli stående någonstans längs vägen i kylan...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458
    vet du om din bror kollade så att kylarvätskan var på rätt nivå? Annars kan givaren där vara kass. Om nålen betedde sig sådär krasst kan det kanske vara termostaten?

  3. #3
    Kylarvätskan är på rätt nivå.

    Det är bra värme inne i bilen, inne i kupén. Kan det ändå vara termostaten?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880
    Citat Ursprungligen postat av alexia79
    Kylarvätskan är på rätt nivå.

    Det är bra värme inne i bilen, inne i kupén. Kan det ändå vara termostaten?
    Ja.
    Jag märkte ingen försämrad värme i bilen förrän det blev kallare än -15° när jag hade kass termostat.

    Ny termostat kostar en hundring och byts på en kvart.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Det kanske kan vara en idé att byta både termostaten och givaren då kanske?

    Är det bråttom att byta detta eller kan jag vänta en vecka? Jag använder inte bilen ofta, men jag ska köra en längre resa nästa vecka. Ska åka ner och hälsa på mina föräldrar och då kan min bror fixa bilen när jag är där. Vågar jag köra så länge?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Storebro
    Inlägg
    30
    Detta kanske är lite överkurs..http://web.telia.com/~u33227289/saabtemp.html
    SAAB 900 coupé 2,0i/130hk-96 22000 mil (BMWn), SAAB 9000 CSE 2,3T/200hk aut -96 23500 mil (Lilla Blå), SAAB 9000 CS 2,0i/130 -92 34500 mil (Norrbottensbil) (TjutLaila), SAAB 9000 CS 2,0i/130 -92 29500 mil (Semesterbilen) (Laban), SAAB 9-3 SS 2.0T Biopower 175/200 aut -10 16000 mil (Pilotpaket) (Ylva)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641
    Tjenis!

    Det kan troligen vara ett instrumentfel, vilket är vanligt på 9000 att mätaren inte funkar riktigt. På min egen gjorde den likadant. Jag följde intruktionerna som finns i en länk någon la ut i ett meddelande här ovanför. Men trots den operationen har den ändå tenderat att göra likadant ibland. Inte lika ofta, men det händer dock.

    Jag börjar misstänka kabelbrott eller helt enkelt en trasig givare (sitter framifrån sett på höger sida i toppen). Är denna trasig går kylfläkten hela tiden för att minska risken att bilen ska koka utan att man vet om det. Prova att dra och "vippa" lite på kabeln som går från givaren.

    Lycka till!
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    93
    Bytt termostat och temperaturgivare (som sitter nära termostat) först. Temperaturgivare finns på BIVA, kostar 135kr eller något. Termostat är ännu billigare. Man ska köpa 89 graders termostat för normalt bruk.

    Om det inte löser problemet följ länken uppe och reperera instrumentpanelen. Jag gjorde den på min bil och nu funkar den utmärkt. Kolla denna också:

    http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?t=13666

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •