Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Porta T25, eller?

  1. #1

    Porta T25, eller?

    Bara en fundering. Vet ju att 15T brukar behöva portas i wastegate-hålet om de trimmas hårt, för att inte rusa. Kan det bli så även med T25? Hade funderingar på att pina den till runt 270 hk och ha fullflödesavgas med racekatt. Turbon ska ändå loss av andra skäl, så jag funderade alltså ifall jag ska passa på att fila lite i den, eller om det är helt onödigt?

    Och behöver man annan tryckdosa för de effekterna?
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Porta T25, eller?

    Citat Ursprungligen postat av Mitsu Bitchie TD-007
    Bara en fundering. Vet ju att 15T brukar behöva portas i wastegate-hålet om de trimmas hårt, för att inte rusa. Kan det bli så även med T25? Hade funderingar på att pina den till runt 270 hk och ha fullflödesavgas med racekatt. Turbon ska ändå loss av andra skäl, så jag funderade alltså ifall jag ska passa på att fila lite i den, eller om det är helt onödigt?

    Och behöver man annan tryckdosa för de effekterna?
    Portning är nog inte nödvändigt..
    Men självklart, även om det inte är helt tvunget är de ju skönt att få bort gjutskägg och små loppor om sånna finns. Kan ju inte skada om man vet vad man pysslar med.
    Tryckdosan kan man byta fjäder i, eller gå på med en forge. Alt. sno en från ett skrotat agg.
    Men lika bra att pressa den gamla till bristningsgränsen, man kommer ju åt att byta den lätt om det skulle behövas.

    Är det förresten inte så att det (nästan) bara är B234-blocket som brukar drabbas av skenande tryck?

    Ska det pystrimmas?

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    O nej, inget pystrim finns på kartan här. Hade tänkt 9000 2,0 ltt med JT 3" racek. och större IC, borrad luftburk med vanligt filter. Tänkte däremot inte vara onödigt varsam med T25 turbon utan piska den rätt hårt om det finns lämplig programvara för detta.

    Men en undring till angående lösningar på dosan. Jag har en gammal helskuren T3 turbo lligger. Skulle den dosan kunna vara ett alternativ?

    Det ska finnas en billig "Kina-IC" som man ordnat gruppbeställningar på tidigare. Någon som vet om det är aktuellt med en ny omgång i framtiden?
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Köp en starkare fjäder eller en forge så blir de bättre.
    Porta ska du inte behöva men om du vill kräma ur max ur turbon ska du mappa bilen.
    Om du ska mappa är de större spridare, starkare koppling och bättre IC du ska ha med om du ska maxa ur turbon.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Försöka få på en korttopp eller porta en långis?
    Av Aeropojk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 12:11
  2. är det nån idè att porta ett t3 grenrör???
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-18, 00:31
  3. Porta T8 grenrör?
    Av -StronG- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-11-30, 00:08
  4. Porta slavcylindern?
    Av niklas hammargren i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-11-12, 07:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •