Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Problem med laddtryck på en 9000 Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    66

    Problem med laddtryck på en 9000 Aero

    Tjena!

    Håller på att bli gråhårig pga detta.

    Så här är det, när man ligger och kör på tex 3:an och skall köra om så ger man ju pjäxan in i pannrummet och sopar de på riktigt bra men så kommer det ett laddstopp vid 1.5 bar, detta är mycket irriterande samt stor påfrestning på växellådan.

    Jag har Maptun steg 1 chip men detta "fenomen" fanns även innan jag satte i maptun och exakt lika beteende var det då oxå.

    Har pratat med en del folk och gjort som de har föreslagit har jag bytt
    Tändkassett
    Styrbox (uppenbarligen med maptun )
    Grenrör (de va sprickor i de gamla)
    Magnetventil

    Men fortfarande exakt lika som innan jag bytte allt, om man ger på lite försiktigt med gas upp till fullt mos så varierar laddtrycket väldigt mycke, men detta är inte varje gång utan ibland så är den helt stabil runt 1.2 - 1.4 bar men ibland så pendlar den mellan 0.5 - 1.5 bar smått irriterande så att säga. Ibland kan det även vara så att man ger på fullt men det händer inte speciellt mycket och helt plötsligt så "lossnar" det och skjuter på som fan.

    Tittat in i turbon och den ser helt ok ut, och den läcker inget.

    Bilen är en -95 9000 Aero (2.3) med TCS och 24k mil på mätaren.
    Ja vet att TCS är ett djävuls skap men laddstopp kan väl aldrig bero på den eller?

    Vad kan detta bero på? ni förstår varför jag håller på att bli gråhårig

    //Magnus
    #5843
    Audi S6 4.2 -97
    9000 2.3T Aero -95 <-- Såld

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Stift? Hur gamla?

    Bara bra 98 oktan?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    66
    Har varit precis likadant oavsett om jag har nya stift eller ej, spelar heller ingen roll om jag kör på 95, 98, 100 oktan.

    Just nu är stiften ca 800mil gamla.
    #5843
    Audi S6 4.2 -97
    9000 2.3T Aero -95 <-- Såld

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Kolla om de funkar bättre om du har en förstärkt WG klocka/membrandosa. Låter nästan som om den är lite glapp.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    66
    Jag har funderat på WG klockan men tänkt att den inte ha så stor betydelse

    Men det är original klocka... alltså aldrig bytt
    Kan en ny vanlig klocka hjälpa eller måste man gå på en förstärkt?
    #5843
    Audi S6 4.2 -97
    9000 2.3T Aero -95 <-- Såld

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420
    Det är inte ovanligt att tryckklockan blir föråldrad och tappar sin spänst. De erfarenheter jag har av detta gäller dessutom just T25-turbon. Jag ser ingen anledning till att byta till en förstärkt tryckklocka, utan skulle råda dig till att ersätta den du har med en likadan - fast fungerande.

    Laddtrycksstyrningen - vilket jag gissar är någon form av PID-regulator - är avsedd för att reglera ett system med vissa attribut. Om man ändrar dessa attribut kan överslängar bli en konsekvens. På samma sätt kan man resonera sig fram till att en alltför hård tryckklocka inte heller är att föredra. Låt styrsystemet reglera det system det är avsett för.

    En bra början i detta fall är att kontrollera om GLT ligger stabilt inom tillåtna värden.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    66
    GLT är berg stabilt

    Skall jaga rätt på en ny tryck klocka.
    Ngn som har tips om bra pris på sådan?
    #5843
    Audi S6 4.2 -97
    9000 2.3T Aero -95 <-- Såld

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av red9k
    GLT är berg stabilt

    Skall jaga rätt på en ny tryck klocka.
    Ngn som har tips om bra pris på sådan?
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206270
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Citat Ursprungligen postat av red9k
    Jag har funderat på WG klockan men tänkt att den inte ha så stor betydelse

    Men det är original klocka... alltså aldrig bytt
    Kan en ny vanlig klocka hjälpa eller måste man gå på en förstärkt?
    Haft samma problem på min 2,0T maptun steg 2.
    Fick tipset av Fredrik på Maptun att byta till en försärkt tryckklocka med grundladd på 0,6
    efter det och en adaption blev det som det ska.
    Tror även att Maptun gjorde nått med programvaran för att passa bättre till höjt grundladd
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  10. #10
    just pendlandet beror ju oftast på slapp klocka.

    Men överladd har ju troligtvis annan orsak,det är ju inte troligt att steg 1 ska ladda 1,5 bar,det låter inte sunt någonstans..
    Om det händer mest på fullgas på högre varv vid nerväxlingar är ett högt glt inte omöjligt

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    244
    Har nästan precis samma problem jag, fast med Steg 3 Uhr..

    Vart sitter membrandosan? Vid wastegaten eller måste man byta hela paketet dä eller hur funkar de?

    Nån som kan posta en bild kanske?

    MvH Mathias

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Om du hissar upp bilen och kollar under ifrån på turbon så ser du en arm från avgashuset som går till en WG-klocka/membrandosa vid kompressor huset.

    Den armen med WG-klockan/ membrandosan ser ut så här


    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    244
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Om du hissar upp bilen och kollar under ifrån på turbon så ser du en arm från avgashuset som går till en WG-klocka/membrandosa vid kompressor huset.

    Den armen med WG-klockan/ membrandosan ser ut så här


    MVH

    F
    Okej, jo misstänkte att det var den. Byter man hela paketet då eller?
    Med stång o allt? Är de d där som är wastegaten eller är de mer prylar där? 8-)

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Jag går emot alla och hävdar att felet beror på sprickor i avgashuset. Tyvärr är det mkt vanligt att avgashuset spricker Aerosar som gått långt (dom flesta har det nuförtiden). Sprickorna gör att WG börjar kärva när det blir varmt medan wg kan gå lätt och fint med svalare turbo (t.ex. på tomgång). När WG kärvar blir det ingen riktig ordning på laddtrycket.

    Typiskt felsymptom är att laddtrycket regleras sämre och sämre ju mer man gasar och att det kan fungera finfint vid "första gasningen".

    Turbon måste plockas bort för att kunna upptäcka detta fel.

    Ett annat fel jag sett som gav liknande symptom är att "C-slangen" till MV blivit igensatt av oljeklegg. Enkelt att kolla och billigt att fixa.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Nu kan jag fattat helt fel. Men ligger inte original laddtryckspärr på 1,54bar? Är det inte MAP-sensorn som hindrar att det laddas mera?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    244
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Jag går emot alla och hävdar att felet beror på sprickor i avgashuset. Tyvärr är det mkt vanligt att avgashuset spricker Aerosar som gått långt (dom flesta har det nuförtiden). Sprickorna gör att WG börjar kärva när det blir varmt medan wg kan gå lätt och fint med svalare turbo (t.ex. på tomgång). När WG kärvar blir det ingen riktig ordning på laddtrycket.

    Typiskt felsymptom är att laddtrycket regleras sämre och sämre ju mer man gasar och att det kan fungera finfint vid "första gasningen".

    Turbon måste plockas bort för att kunna upptäcka detta fel.

    Ett annat fel jag sett som gav liknande symptom är att "C-slangen" till MV blivit igensatt av oljeklegg. Enkelt att kolla och billigt att fixa.
    Okej, hur ska jag se om de är sprickor i avgashuset då? Plocka bort turbon o kolla in i "huset" bara?

    Angående C-slangen, bara o ta bort den o blåsa ren eller?

    MvH Mathias

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    C-slangen plockas bort och blåses och kollas med ögat. Är det oljeklegg siter det i nedre anslutningen, dvs mot turbon. Kolla även nippeln på turbon.

    Sprickorna syns om man tittar in från avgasutloppet och brukar bli extra tydliga om man öppnar WG-klaffen.

    Hittade några bilder på hur det kan se ut. Gissar att ditt aggregat ser värre ut än detta.




    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    81
    Lånar tråden för att fråga om ett liknande fenomen på -97 2.3/170. Den pulserar i kraft vid acceleration och verkar lite grand "glömma bort sig" och tappar fart trots lätt gaspådrag vid små motlut. Är det troligt att det är nåt av tipsen ovan som gäller, eller är det nåt annat?

    Den går lågt i temperatur enligt mätaren, så jag ska byta termostat och tempgivare. Den går på ca 1200 i tomgång när den är kall, IBLAND mera normala 800 vid varm, men kan stå och variera uppochner 1000-1200 även vid varm, går på 1200 om jag kopplar fritt och rullar, som det verkar oavsett hastighet.

    14130 mil, en ägare f1940 och hans hustru som ägt bilen tills för en vecka sen, servad enligt bok på samma ställe som de köpte den sen ny. Känns mycket stabil och bra och jag skulle bli väldigt förvånad om den är det minsta misshandlad och ännu mer förvånad om den varit trimmad.

    Nån som kan utläsa nåt av den beskrivningen?
    9-5 SC 2.0t -02
    Volvo C304 6x6 -75, Offroad Crew Cab
    Volvo 4x4 och 6x6 i "modernare användning"

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av ErikC304
    Lånar tråden för att fråga om ett liknande fenomen på -97 2.3/170. Den pulserar i kraft vid acceleration och verkar lite grand "glömma bort sig" och tappar fart trots lätt gaspådrag vid små motlut. Är det troligt att det är nåt av tipsen ovan som gäller, eller är det nåt annat?

    Den går lågt i temperatur enligt mätaren, så jag ska byta termostat och tempgivare. Den går på ca 1200 i tomgång när den är kall, IBLAND mera normala 800 vid varm, men kan stå och variera uppochner 1000-1200 även vid varm, går på 1200 om jag kopplar fritt och rullar, som det verkar oavsett hastighet.

    14130 mil, en ägare f1940 och hans hustru som ägt bilen tills för en vecka sen, servad enligt bok på samma ställe som de köpte den sen ny. Känns mycket stabil och bra och jag skulle bli väldigt förvånad om den är det minsta misshandlad och ännu mer förvånad om den varit trimmad.

    Nån som kan utläsa nåt av den beskrivningen?
    De är troligen nått annat.
    kolla upp stiften och även hur de är med bränsletillförseln och DI kassetten.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  20. #20
    Hej! ingen som har en bild på var c-slangen sitter??

    Är det en slang eller ett rör?

    Mvh /anders

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero, Problem med laddtryck
    Av Next_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 09:53
  2. Problem med laddtryck 9000 2.0t
    Av kim_hln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 14:12
  3. Problem med laddtryck, MV? 9000
    Av Traktorturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-10-06, 01:02
  4. Problem med ner justerande laddtryck 9000 aero-96
    Av tubben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-08-27, 11:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •