Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Motstånd i knacksensor

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420

    Motstånd i knacksensor

    Hej!

    Har haft ett par trådar uppe tidigare angående en rödboxad 9000 CD 2.3T som inte riktigt "ger fullt". Naturligtvis utan några uttömmande svar.
    För att gå vidare i felsökningen skulle jag vilja koppla bort knacksensorn. Min teori är att de ökade vibrationerna pga borttagen balansaxelkedja skulle kunna skapa resonanser etc som uppfattas som spikningar av knacksensorn. Långsökt? Möjligt, men jag vill utesluta knacksensorn i alla fall. Jag vill därför koppla bort knacksensorn och ersätta den med ett motstånd i felsökningssyfte. För jag antar att det obönhörligen blir CE om jag bara tar loss kontakten.

    Frågan är: Vilket motstånd skall man ersätta knacksensorn med?

    MVH
    Carl

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737

    Re: Motstånd i knacksensor

    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    För jag antar att det obönhörligen blir CE om jag bara tar loss kontakten.
    Den kommer, men inte direkt. Du borde kunna provköra en repa eller två innan den tänds. 45 sekunder innan felkod sätts har jag för mej jag läst nånstans.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420
    Om CE tänds, kommer bilen att gå på grundladdtryck då?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    Om CE tänds, kommer bilen att gå på grundladdtryck då?
    Japp
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    161
    varför inte skruva loss knacksensor och hänga upp den nånstans där den inte är ivägen för nåt som skulle kunna uppfattas som knack?

    Sen när du skruvar åt den så drar du inte åt den med det momentet den ska dras med, utan med mindre moment.
    //Mvh Chrille

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812

    Re: Motstånd i knacksensor

    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    För att gå vidare i felsökningen skulle jag vilja koppla bort knacksensorn. Min teori är att de ökade vibrationerna pga borttagen balansaxelkedja skulle kunna skapa resonanser etc som uppfattas som spikningar av knacksensorn. Långsökt?
    Absolut inte!
    Knacksensorn av den nyare modellen 91-92 är jäkligt känslig och lite oljud så börjar den genast "spöka".
    Innan jag trionickonverterade slet jag mitt hår på det där förbenade APC-systemet och dess ojämnhet.
    Bra ibland men mestadels "halvdåligt".
    Från "inre trim-kretsar" från denna tid när bilarna var nya har jag även hört om gummi/backelitmellanlägg mellan sensor och block för att trimmade bilar skulle gå riktigt.

    Sensorn kan ställa till det VANSINNIGT om den hör regäla oljud. Körde ett tag med halvtaskiga tryckare som gav oljud men bara ibland och jag kunde inte förstå varför bilen gick så konstigt.
    Höll man landsvägsfart kunde den bara få för sig att sluta producera kraft och man fick hjälpa till med med stora spällöppningar för att hålla farten.
    Upptäckte oljudet en dag när jag åkte med rutan nere.......när oljudet kom vred den upp tändningen "på månen" för att hindra "spikningarna" och bilen gick därefter.

    Naturligtvis kan den reagera på andra ljud oxo och "spöka" fast kanske inte så dramatiskt.

    Fråga:
    Hur låter din motor? tryckare, kamkedja, hård gång?



    45 sekunder innan felkod sätts har jag för mej jag läst nånstans.
    Mjaa det går jag inte med på. Har kört betydligt längre än så utan kabel så jag skulle säga flera minuter.
    Men det har oxo vart lite olika (krånglat endel med detta) så jag tror det beror på last, vartal osv.
    Inom vissa kriterier förväntar sig systemet signal.....får man inte det sätter den CE.

    Men prova du en sväng utan att kontakten sitter i eller gå på Turbo_Chrille:s tips att kör med sensorn hängandes lös (tror det ger CE efter ett tag det oxo).

    MVH Jonas

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737

    Re: Motstånd i knacksensor

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    45 sekunder innan felkod sätts har jag för mej jag läst nånstans.
    Mjaa det går jag inte med på. Har kört betydligt längre än så utan kabel så jag skulle säga flera minuter.
    Men det har oxo vart lite olika (krånglat endel med detta) så jag tror det beror på last, vartal osv.
    Inom vissa kriterier förväntar sig systemet signal.....får man inte det sätter den CE.
    Hittade tråden, 45 sekunder kumulativt, så om jag tolkar det rätt så krävs det sammanlagt 45 s utan signal från knacksensorn, när den borde ge signal, innan CE tänds. Så förmodligen är det som du skriver att signalen bara kollas vid viss last och/eller varvtal.

    Det verkar iaf stämma bättre, hade själv problem med oxid i kontakten till knacksensorn en gång och då tändes CE bara om man körde med plattan i mattan en längre stund. Körde man lungt så var det inga problem.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

Liknande ämnen

  1. T8 knacksensor på en t16..??
    Av Rallyy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 09:54
  2. Knacksensor
    Av jörgen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 08:11
  3. Knacksensor fel??
    Av Frille^saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 23:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •