Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: nu ska toppen iväg på planing nått mer man borde åtgärda?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    467

    nu ska toppen iväg på planing nått mer man borde åtgärda?

    ja bilen i fråga är min 9000 cse 2,0ltt 98:a och nu på fre ska toppen till mora på planing för att jag ska vara 100% säker att den är plan, nu när det ska trimmas ytterligare i vinter

    så idag tog jag bort kamm och lyftare, ventilerna ska jag ta på tors när jag får verktyg för att göra den operationen.

    kom jag att tänka på när jag ändå ska fräscha upp ventilerna och slipa in dom så dom blir 100% täta, kanske man oxå skulle byta ut nått typ lyftarna eller nått annat slitage del? kanske även byta till hårdare ventilfjädrar? är det nån ide när jag ändå ska lägga mig under 400hk?

    sen undrar jag om kan man porta lite själv eller e det lönlöst när det är så lite effekt?

    sen hörde jag även att gamla 9000 sug kammarna funkar riktigt bra till min trim spec 19t 630cc 3bars mappis och värre pump osv, eller e det skitsnack?

    ursäkta att jag har så mycket frågor men men nått svar kanske man kan få till
    //ch
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Sugkammar kan du glömma, bara en skröna!

    De vassaste kammarna är:
    Avgaskammarna verkar ha samma nummer 107560964 -86-93 på både 9000 och 900 den lite vassare insugskammen är 107560808 och sitter på 9000T 86-89 förutom -89:or med DI, den finns även på 900T 86-93.
    I-kammen på insugsidan slutar på -467 och är även den som sitter på 9000T 90-93 aningen sämmre.
    Dock bör kammarna klockas in för bästa resultat.

    Ska du slipa in ventilerna till 100% täthet MIRA-fräsning det enda alternativet. Portning är onödigt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    467
    tack tack då blir det inget förutom att fräscha upp ventilerna lite grann med slippasta eller vad det var, en enkel rengöring alltså +planing oxå.
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    161
    Jag tycker du ska låta motorfirman slipa in ventilerna åt sig och även vakuumtesta så att det blir 100% tätt.

    Slipar du med pasta, på slitna ventiler eller säten så blir det inte bra.

    Ventilen och ventilsätets vinkel är 45 grader, men är det slitet så kanske du har 45 grader precis i början och i slutet av vinkeln (svårt att förklara) och emellan där så har du säkert ingen rät vinkel.....

    Det gör att det inte kommer att vara tätt så speciellt länge efter du har monterat ihop allt och börjat köra med bilen.

    Så det bästa du kan göra är att plocka ur kammarna och lyftarna, lämna sen in toppen till motorfirman, så kan de märka upp ventilerna (så de hamnar på rätt plats igen) blästra ventilerna, kanske slipa ventilerna om det behövs och slipa/fräsa sätena om det behövs.

    alternativt om du har tillgång till en rits/märkpenna som drivs av tryckluft så kan du själv märka upp ventilerna, med 1 från kamkedjesidan.

    har du även tillgång till ett blästerskåp eller liknande så kan du ju också blästra av ventilerna (tallriken på under och ovansidan)

    Så kan du spara lite pengar.

    Men undvik slippastan.
    //Mvh Chrille

Liknande ämnen

  1. Ojämn tomgång efter planing av toppen
    Av jrobin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2013-07-29, 23:05
  2. NG9002.0T -97, blir toppen sämre efter planing?
    Av Gamle_Rasken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-08, 19:20
  3. Nått tips hur man lätt får ut ventilstyrningen i toppen??
    Av yeahman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 23:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •