Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Injustering av sidoruta på en og900 cab

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Injustering av sidoruta på en og900 cab

    Håller som bäst på att renovera cabrioleten (Saab 900 -93) och åtgärda de små fel jag hittar. Har nu en fråga om injustering av rutan i förardörren. Har just monterat tillbaka motor och elhissmekanik efter lite jobb och tänkte justera in rutan när klädseln nu ändå är avtagen. Mitt problem jag haft hela tiden är att rutan gärna kryper innanför den lilla bakre rutans list cirka 10cm från taket. Går detta att justera bort med hjälp av rutans främre justering (11) eller ska det göras på annat sätt? (Justeringen ser lite annorlunda ut än på bilden tycker jag.)



    Förstår att det är bra om rutan trycker lite inåt då det håller bättre tätt men går det att justera så att man inte behöver trycka rutan utåt, eller ha dörren öppen, när man kör upp rutan så justerar jag gärna. Resten av bilen är i det närmaste perfekt så då vill jag även att rutans läge ska vara det.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Kolla först så att hissanordningen verkligen sitter fast dvs så att plåten den är skruvad i är hel. Jag råkade ut för att plåten var helt sprucken på en OG900 Cab där jag försökte justera just detta.

    Har för mig att det finns en hel del info om detta med justering av sidorutorna här: http://townsendimports.com/Web/body_...vtopwinadj.pdf

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Det går bra att justera rutan så du slipper problemet, se anvisningar på länken från LM.
    Passa också på att smörja alla leder och styrningar så hela systemet går lätt. Går det tungt nånstans, i kombination med att rutramar saknas, kan det visa sig genom att rutan inte går som den borde.

    Sen kanske jag kommer med sånt som är självklart men i alla fall: lägg aldrig på taket med rutorna fullt uppe. Rutornas justering och mekanismen får det tufft om man gör så.

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Tackar för länk och tips. Riktigt bra pdf det där. Nu har jag något att göra imorgon också.

    Har haft ur hela mekanismen och smörjde den då så nu går den riktigt lätt. (Gjorde den innan också i och för sig.)
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Eluppvärmd sidoruta bak på 9-5?
    Av vidovic i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 17:57
  2. Injustering av axlar/lager förspänning mm F40?
    Av Spöket Spöket i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 00:51
  3. Gummilist till sidoruta OG900 cab?
    Av Turbovin i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 15:19
  4. Hur får man ur sidoruta bak ?
    Av Bacon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-07, 20:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •