Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 9-5 Aero startar sig själv?!?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    885

    9-5 Aero startar sig själv?!?

    Hej!

    Det är med viss risk för att bli stämplad som mentalt otillräknelig som jag postar denna tråd, men jag tar chansen...

    Idag vid 17.30 tiden ställer jag ifrån mig bilen, går tre vändor fram och tillbaks tillbilen och plockar ut matkassar och låser/larmar bilen och går in. Vid 18.30 får vi besök av svärfar (som har gått förbi bilen) som när han åker vid 19.30 jag ber kolla om våran andra bil är låst innan han åker. Jag tittar genom fönstret och hör att det låter som en bil som står på tomgång utanför och svärfar ropar att "bilen går!" samtidigt som jag hör att ljudet av en bil på tomgång upphör.

    "Vafan snackar han om" tänker jag och går ut. Låser upp bilen och öppnar huven, motorn är riktigt varm.

    Enligt svärfar så gick bilen på extremt låg tomgång, typ som 9000 gör i limp home (400-500rpm), när han kom ut.

    Bilen har alltså varit låst och larmad och garanterat avstängd. Nästan två timmar senare startar den utan att vara upplåst/avlarmad och går en stund för att stänga av sig själv. Den bör ju ha gått en stund eftersom motorn var varm...

    Har detta hänt någon annan?

    Min bror som är Audimek. trodde att jag hade supit och vägrade tro på mig...

    (drack iofs. en 3,5:a till maten innan händelsen men vette fan om man blir så snurrig av den)

    Mvh
    Thomas
    9-5 2,3t SC Biopower -09

  2. #2
    en bil ska inte kunna starta sig självt! larmet går ju om man drar på tändningen. tror de spökar i din bil
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453
    Hur går det ihop med backspärren

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972
    Ganska rolig (ursäkta ordvalet Elken, inte för dig självklart) start på en tråd. Hembränd 3,5'a?

    Det enda riktigt farliga som har hänt Saab genom åren är väl de självstartande 99´orna?
    ...står det att läsa på ett annat forum, men inget som leder vidare till din modell. Men om det finns på en finns det kanske på andra? Är backspärren urkopplad?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    885
    Hej!

    Jag påståd aldrig att det fanns minsta anledning att tro på det jag skriver eller att det ska vara logiskt. Det första jag påpekade för svärgubben var att det är OMÖJLIGT p.g.a. backspärren men han står på sig. bilen gick.
    9-5 2,3t SC Biopower -09

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    de är väl engtligne omöjligt eftersom du har växel i?
    då borde ju bilen va i andra kvarteret om den inte lärt sig att frikoppla själv?
    gick du inte ut själv och kolla eller stängde den av sig själv då med?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    171
    Du har möjligtvis inte bensinvärmare i bilen?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633


    Som föregående, har du bensinvärmare?
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    885
    Hej!

    Nej, har inte bensinvärmare.

    Ja, det enda logiska är ju att bilen lärt sig frikoppla sig själv, starta sig själv, och stänga av sig själv. Coolt va? Det kanske är en transformers?

    lol

    Lika bra att släppa detta nu, eftersom jag inte sett detta personligen utgår jag från att svärgubben hade en syratripp eller nått...

    Att motorn var varm kanske är möjligt trots att det var ett par timmar sen jag använde den.

    Mvh
    Thomas
    9-5 2,3t SC Biopower -09

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453
    Iaf min motor håller sig varm väldigt länge, men tar också en jävla tid att värma upp. Aluminiummotorer är det tvärtom med av förklarlig anledning
    ...Han knarkar nog nåt gott ska du se

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458
    tror nog ändå på bensinvärmare, eftersom allting då skulle stämma. Är du 100% säker på att du inte har det?

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Som skrivets backspärr.
    I nyckeln så sitter det en transponder till startspärren....

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    För du har väl inte automatlåda...
    Fredrik J

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Möjligheten att en 9-5 som är parkerad och låst skulle starta av sig själv är milt sagt otroligt minimal. (till detta kan vi lägga det faktum att backväxeln ligger i om det är en manuell, vilket ytterligare "försvårar saken" )

    Att startmotorn skulle aktiveras o dra runt motorn är ju i vart fall "möjligt", för detta så krävs det ett "mindre komplicerat fel". Men för att motorn skall starta (bränna bensin), nä, det är nog fanimej 1 på "oändligt mycket". Det skulle kräva en hel serie av helt osannolika, otroliga fel.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. [LÖST] ACC stänger av och startar sig själv då och då 9000 -96
    Av Wallborg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-01-24, 19:51
  2. [LÖST] Stereo startar av sig själv AS2 med AUX-modd OG9-5
    Av vikkew i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 21:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •