Jadu, det är en fråga som man endast kan spekulera i. Liksom Big Toms antagande att det var den klämda regulatorn som gjorde att hans 9-5 inte gick som den skulle.
Who know's?
Mvh Kenneth
Jadu, det är en fråga som man endast kan spekulera i. Liksom Big Toms antagande att det var den klämda regulatorn som gjorde att hans 9-5 inte gick som den skulle.
Who know's?
Mvh Kenneth
Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 14:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
"Utan tvivel är man inte klok"
Precis så var mina tankar också...Ursprungligen postat av KK
Och vad händer när man råkat klämt lite för mycket, slänger man den och börjar om på en ny??
Skulle inte tro det.
Den hamnar nog med ganska stor säkerhet under huven den med...
// Thomas
Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+
Då går den som din bil gjorde... den som gick så jämnt och fint om jag kommer ihåg rättUrsprungligen postat av Big Tom RS4
Mvh
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Jag har en del erfarenheter av både de TCS/ESP-problem och de problem med för mager bränsleblandning som nämnts tidigare i tråden. För att förebygga alla eventuella upprörda känslor i detta känsliga ämne när man jämför olika trimfirmor, så vill jag bestämt påpeka att jag inte på något vis vill kritisera vare sig den ena eller den andra. Det här är bara en helt korrekt och saklig redogörelse av mina erfarenheter.
Jag var hos Nordic i maj och fick ett steg II installerat i min 9-5 aero -04. Redan på hemvägen visade det sig att bilen ryckte våldsamt vid acceleration på 2:an med ESP inkopplat. Kopplade jag ur ESP gick bilen bra.
Ett ytterligare problem som visade sig efter trimningen hos Nordic var att CE-lampan tändes upprepade gånger under sommaren. När vi läste av felkoderna hos min lokala SAAB-handlare, visade det sig att motorn gick för magert och det var detta som tände CE-lampan. Vi mätte även upp BTR och det visade sig att den gav 4,5 bar i stället för 3,5. En "klämd" BTR kunde vi sålunda konstatera.
Efter ett par vändor till Nordic så fick jag i början av hösten en modifierad programvara där det dåliga samspelet med TCS/ESP:n skulle vara åtgärdat. Även BTR:en byttes mot en som gav 3,5 bar. Dock är även denna klämd i skruvstycket.
Bilen gick nu bättre (m.a.p. TCS/ESP) men inte alls bra, speciellt när det nu började bli halt. CE-lampan fortsatte att tändas då och då pga för magert med bränsle.
Jag hade nu lessnat ordentligt, åkte till Maptun och bytte till deras motsvarande trim. Det blev som en helt ny bil! Nu man märker inte när TCS:en går in, endast att lampan tänds på instumentpanelen. Precis som bilen beter sig med originalprogramvaran. Mjukt och fint!
Med Nordic-trimmet var bilen dessutom mycket obehaglig vid kraftig acceleration, spårade och ryckte och slet i ratten. Det här försvann helt nu, det verkar som om Maptun har en mjukare laddtrycksuppbyggnad än vad Nordic har. Samtidigt så är bilen betydligt rappare nu, trots att den går med ett lägre laddtryck med det nya trimmet.
Beträffande BTR:en så sitter fortfarande den "nya" klämda från Nordic kvar i bilen. Den ger visserligen 3,5 bar, men har en annan karaktäristik än vad de fabrikskalibrerade har. Detta kundes dock kompenseras genom en anpassning av den nya mjukvaran, så nu ska det inte vara någon fara på taket.
Men om jag har förstått det hela rätt (någon som förstår bättre får gärna rätta mig), så handlar det inte bara om att BTR ska ge det önskade 3,5 bar. Mjukvaran måste vara anpassad till den karaktäristik som BTR:en har. Fabrikskalibrerade BTR:er ska ju förhoppningsvis bete sig likadant allihopa, men om man klämmer sina BTR i skruvstycket, vad händer då? Blir de alla olika individer som var och en kräver en individuell anpassning av mjukvaran? Eller blir de tillräckligt likformiga så att man kan använda samma mjukvara till samtliga?
BMW 328 GT M-sport
Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
https://www.garaget.org/Turborulle
Troligtvis är det nog tyvärr så.Ursprungligen postat av Turborulle
// Thomas
Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+
Tråkigt det du varit med om,känner igen det där tyvär med min brors bil..
Skönt att det ordnade sig till slut..
Men förstår inte varför ska man ha en 3.5 BTR på en steg 2 och varför hålla på och klämma den med
Mvh
Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 14:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Då inställer sig nästa följdfråga. Varför gör då inte de trimfirmor som klämmer BTR:ena det då?Ursprungligen postat av Big Tom RS4
BMW 328 GT M-sport
Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
https://www.garaget.org/Turborulle
Om du köper ett steg 3 som inkluderar en BTR på 3,5 bar, så borde du ju också få en sådan då du troligtvis betalat för den...
Skälet till detta är en "fulgrej" från det omdiskuterade trimföretaget, som ser en chans att spara in några kronor med att klämma den befintliga.
När det sedan blir dags att tanka i steg-3-mjukvaran så är det knappast en inviduellt anpassad sådan, utan en standardvariant som hamnar i samtliga bilar oavsett om klämningen hamnade på 3,3 eller 4,2 bar...
En fråga är ju dock om du är tvungen att klämma BTR själv när du köper trimmet via postorder?
Det troliga är ju att du då får en ny skickad till dig... Eller kanske en begagnad, färdigklämd...
// Thomas
Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 14:31. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+
Ursprungligen postat av Big Tom RS4
riktigt dåligt det där att tjäna pengar på detta sett !!!
Skönt att det finns trimföretag som man kan lita på till 100%
Mvh
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Vad blir skillnaden på en tryckt BTR som tunern kontrollerar trycket i och en BTR från fabrik som är tryckt till ett visst värde där?
Man behöver ju inte vara överintelligent för att inse vad som händer om man kör omkring med en klämd BTR, en mjukvara som ger för lite bränsle och sedan råkar ut för att luftmassemätaren går sönder....
BMW 328 GT M-sport
Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
https://www.garaget.org/Turborulle
jag syftade mer på om mjukvaran är anpassad så ser jag inte jätte skillnad på en klämd 3,8bar och en märkt 3,8bar
Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 14:31. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Förutom dom sparande pengar ..
Ursprungligen postat av Big Tom RS4
Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 14:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
va? förstår inte hur du menar? Men förklara gärna för mig skillnaden, du kan säkert mer om BTR'er än jag, så jag är idel öra för en lektion av dig!
Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 14:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Jag tror dessvärre du inte har så mycket att komma med i detta fall...Ursprungligen postat av pumpe3
En jämförelse skulle kunna vara att du går till en firma som säljer broms-uppgraderingskitt och bestämmer dig för att köpa 4 st slitsade skivor av dem.
När du sedan hämtar bilen på eftermiddagen så upptäcker du att de slitsat dina befintliga, begagnade skivor... Men tagit betalt för nya.
Att man sedan kan ifrågasätta funktionen samt klämningsprocessen hos en klämd BTR är väl inte så konstigt??
// Thomas
Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+
Pumpe3
Du fick en bra svar av Thomas som hann förre mig..
Mvh
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
nej!
Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 14:33. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Håller med dig att om du får betala för en Ny BTR som ska ha ett visst tryck så ska du oxå ha fått den samma, men min fråga är fortfarande obesvarad. Har aldrig påstått att man Inte skulle få en annan BTR om man betalat för den.Ursprungligen postat av Big Tom RS4
Det jag frågar är fortfarande vad är skillnaden på en klämd och en köpt? Kan jag ställa frågan mer tydligt?
Det jag menar är att det tyvärr finns alldeles för många potenta chanser att detta tillvägasätt i skruvstycket kan bli ordentligt fel.Ursprungligen postat av pumpe3
Jag skulle iaf ALDRIG valt denna metod framför en ny kalibrerad variant.
Kan jag besvara frågan mer tydligt?
// Thomas
Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+
Som jag uttryckte mig på förra sidanUrsprungligen postat av Pumpe3
(att citera sig själv is the shit...)Ursprungligen postat av Kenneth
Sak samma för funktionen ifall man själv klämmer eller ifall det är fabriksgjort bara man kolla så man får rätt tryck. Sen kan Aero++ och Big Tom påstå vad dom vill.
Men ifall det uttryckligen står att Bränsletrycksregulator ingår i paketet så DÅ skall man ju givetvis få en också. Men det var ju inte det som var frågan
Mvh Kenneth
"Utan tvivel är man inte klok"