Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 81

Ämne: Klämd BTR vs fabriksspecad för högre tryck. (Ur annan tråd)

  1. #41
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921


    precis vad jag vill påstå också.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 14:34. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  2. #42
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Big Tom RS4
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Det jag frågar är fortfarande vad är skillnaden på en klämd och en köpt? Kan jag ställa frågan mer tydligt?
    Det jag menar är att det tyvärr finns alldeles för många potenta chanser att detta tillvägasätt i skruvstycket kan bli ordentligt fel.

    Jag skulle iaf ALDRIG valt denna metod framför en ny kalibrerad variant.

    Kan jag besvara frågan mer tydligt?

    // Thomas
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  3. #43
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    276
    Det handlar inte bara om att BTR:en ska ge rätt tryck, 3,5 bar. Själva karaktäristiken hos BTR:en är också viktig. Om man vill montera en klämd BTR så måste man först kartlägga karaktäristiken och därefter anpassa den mjukvara som ska jobba ihop med BTR:en i fråga. Då fungerar det bra, så är gjort på min bil (och jag är en nervös superpedant).

    Men samtidigt innebär det här att man kan inte bara klämma ihop en BTR, mäta att den ger 3,5 bar och sedan montera den tillsammans med ett trimprogram direkt från hyllan. Vill man använda sig av klämda BTR:er, så måste varje bil bli en egen individ med specialanpassad mjukvara. Och byter man sedan BTR:en av någon anledning, så måste mjukvaran justeras på nytt.
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  4. #44
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921
    Citat Ursprungligen postat av Turborulle
    Det handlar inte bara om att BTR:en ska ge rätt tryck, 3,5 bar. Själva karaktäristiken hos BTR:en är också viktig. Om man vill montera en klämd BTR så måste man först kartlägga karaktäristiken och därefter anpassa den mjukvara som ska jobba ihop med BTR:en i fråga. Då fungerar det bra, så är gjort på min bil (och jag är en nervös superpedant).
    Skulle kunna vara logiskt, finns det något att läsa om gällande detta, för givetvis så kan karakären förändras om man nu klämmer en BTR, men vore klart intressant att se tester på det.

  5. #45
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av Turborulle
    Det handlar inte bara om att BTR:en ska ge rätt tryck, 3,5 bar. Själva karaktäristiken hos BTR:en är också viktig. Om man vill montera en klämd BTR så måste man först kartlägga karaktäristiken och därefter anpassa den mjukvara som ska jobba ihop med BTR:en i fråga. Då fungerar det bra, så är gjort på min bil (och jag är en nervös superpedant).
    Då du pratar om karakteristik hos en bränsletrycksregulator, törs man be om en utförligare beskrivning eller förklarning av begreppet.

    Inte för att vara negativ eller något men begreppet känns svagt flummigt.

    Mvh Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  6. #46
    Men jösses vilket hallå

    Ni vet att ni pratar om en grej för drygt 800:-
    I mitt fall vart jag inte lurad på några pengar av företaget ifråga, utan vart informerad
    om att en klämd orginal BTR användes till mitt steg3 och behövde således inte betala för någon ny BTR.

    Nu i skrivande stund har bilen en fabriks"klämd" BTR vilket känns rätt skönt

    Mvh

  7. #47
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av Turborulle
    Det handlar inte bara om att BTR:en ska ge rätt tryck, 3,5 bar. Själva karaktäristiken hos BTR:en är också viktig. Om man vill montera en klämd BTR så måste man först kartlägga karaktäristiken och därefter anpassa den mjukvara som ska jobba ihop med BTR:en i fråga. Då fungerar det bra, så är gjort på min bil (och jag är en nervös superpedant).
    Då du pratar om karakteristik hos en bränsletrycksregulator, törs man be om en utförligare beskrivning eller förklarning av begreppet.

    Inte för att vara negativ eller något men begreppet känns svagt flummigt.

    Mvh Kenneth
    Tjuvat från Maptuns hemsida.

    Ger ett bastryck på 3,5 bar istället för 3,0. Bränsletrycket följer sedan laddtrycket linjärt, d v s 1,0 bars övertryck ger 4,5 bars bränsletryck.
    Kan du garantera att en klämd har kvar samma linjäritet?

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    jag kör inte med klämd regulator utan en bosch med rätt tryck från början
    Varför, kan man ju undra? Du som ödslar så mycket tid åt att förespråka de klämda BTR existens...

    Och tänk på hur många 6-pack Olvi du skulle kunna köpt för 1050:- (inkl moms): http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=271

    // Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    118
    Skrev i en tidigare tråd om mina problem spruckna kolvar etc! Länk

    Efter att man läst detta om bonnklämda BTR:er blir man ju mörkrädd!!!
    Tänk om det satt en klämd BTR i min?? Nu vet jag inte det eftersom att jag inte kollade den som verkstaden bytte då jag la tillbaka originalprogrammet! Ska kolla om dom sparat den!

    För övrigt kan jag tillägga att jag träffade en Aero ägare igår med Nordic steg III. Han har exakt samma problem som jag hade med konstiga ryckningar när ESP är inkopplad. Kopplar han ur den går den fint. Men konstiga ryck förkommer ändå i vissa fall även om ESP:n är urkopplad.

    Killen jag nämde i min tidigare tråd, han som körde med smidda kolvar och Nordic steg III totalblåste motorn för två veckor sedan!!

    Over and out!!
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 15:02. Anledning: Korrigerat länk
    9-5 Aero 02, numera Original.
    Opel Tigra 1,8i 06 CAB.
    Kawasaki ZX9R.

  10. #50
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763
    Oops!

    // Thomas
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 15:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  11. #51
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av Big Tom RS4
    Varför, kan man ju undra? Du som ödslar så mycket tid åt att förespråka de klämda BTR existens...


    // Thomas
    Orsaken är att jag finner det irriterande när folk lägger upp egna teorier som fakta utan att ha mycket att backa upp sina påstående med, som t.ex.
    Citat Ursprungligen postat av Big Tom RS4
    klämde de den helt sonika i skruvstycket med lagom hårt våld för att det skulle bli rätt soppatryck... (vilket det tydligen aldrig blev)
    Eller har du fakta att backa upp påståendet med? Isåfall så är det ju en annan femma

    Mvh Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Orsaken är att jag finner det irriterande när folk lägger upp egna teorier som fakta utan att ha mycket att backa upp sina påstående med.
    Jag skulle finna det irriterande om jag hade betalt ett seriöst trimföretag att montera en 3,5 bars BTR, om jag fann dem vid skruvstycket i hög färd med att klämma på min gamla...

    Säg vad du vill. Det är min uppfattning.

    1050:- kan jag ha roligare för.

    Ni efterlyser bevis och fakta på att en klämd BTR INTE skulle fungera lika bra som en fabrikstillverkad dito gör, för att på så sätt styrka era påståenden.
    Då skulle jag vilja se fakta som bevisar det motsatta, dvs att en klämd fungerar lika bra som den fabrikstillverkade!

    Varför skulle tex MapTun tro att det fanns en marknad med att sälja dessa, om man helt gratis kan modifiera dem med ett lika fullgott resultat?

    // Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    118
    BTR:en fanns sparad!! Vart och hur kollar jag den, helt opartiskt??
    9-5 Aero 02, numera Original.
    Opel Tigra 1,8i 06 CAB.
    Kawasaki ZX9R.

  14. #54
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av Turborulle
    Ööh... Jag har visserligen inte heller doktorerat i ämnet, men är laddtrycket kopplat till bränsletrycksregulatorn?

    Om jag inte missminner mig från min tid på KTH, så kan en fjäder ge en hyfsad linearitet inom vissa gränser. Men om man klämmer ihop den, dvs förspänner den, så "skadar" man i princip fjädern. Och då går också lineariteten förlorad.
    Hmm, skämta du mig aprillo?

    Ifall vi antar att du inte gör det så. Nej, laddtrycket är inte kopplat till bränsletrycket men bränsletrycket är kopplat till laddtrycket.

    Angående fjädrar så är en viss förspänning bara bra, det gör att fjädern arbetar som den skall. Spänner man ihop den för mycket så kan varven bottna mot varann och då blir det obra.

    Big Tom> Som jag tidigare skrivit så är jag helt med på att ifall man betalt för en ny btr skall man få en också, inget snack om den saken. Däremot ditt uttalande om att det var din btr som gjorde att 9-5:an gick skit ifrågasatte jag, släng in ett "troligen" åtminstone i texten ifall du inte vet.

    Mvh Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  15. #55
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Citat Ursprungligen postat av Big Tom RS4
    Då skulle jag vilja se fakta som bevisar det motsatta, dvs att en klämd fungerar lika bra som den fabrikstillverkade!


    // Thomas
    Enligt min mätare följer det utan några avikelser i alla fall, men som jag sagt innan, 9-5 har mycket suspekt för sig

  16. #56
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 133
    Kaske redan skrivit men

    Om jag minns inte fel finns det redan fron Bosch ulika trycks BTR med samma dosa, i.e. det enda som skiljer är hur långt toppen är trykt in.
    Så ja det går att få up trycket till viss gräns (4.0bar) så att BTR funkar just lika bra som orignal.

    högre BTR är crushad

    Ett bättre val IMHO är en sån här topp till BTR vilket gör den "justerbar" att ställä tryket till önskad värde.


    Ja visst går det att trycka, testa, trycka testa osv. att får det rätt men baka kan man inte om det går "för mycket".
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  17. #57
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Jag är alls inte insatt i ämnet bränsletrycksregulatorer (däremot annan styr- och reglerutrustning är jag tämligen haj på) som sådant men noterar att de data som Bosch anger för ex sina FPR mini 38 förutom inställt tryck 3.8 Bar med noggrannheten 2% är linjäriteten 1% samt min- och maxflöde.

    Huruvida dessa andra parametrar påverkas av klämning skall jag låta vara osagt men jag tror som tidigare andra sagt i tråden att dessa är i stort sett försumbara om man klämmer BTR:n så lite som det är frågan om här.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #58
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    En liten hint om hur noga det är med rätt tryck.

    För 9000 anger Saab trycket till 3,0 +0,25/-0,15 bar
    Dvs ligger trycket mellan 2,85-3,25 bar är allt frid och fröjd

    Saab skriver även:
    Tillåtna toleranser vid kontroll med verkstadsutrustning och med hänsyn tagen till temperatur, bränslekvalitet och instrumentets tolerans och kalibrering: +5%

    Min tolkning är att det inte är jättenoga, det kvittar alltså om man har 3,5 eller 3,8bar, förutsatt att linjäriteten verkligen bibehålls.

    För mig låter det mycket märkligt att man ens kan komma på tanken att klämma BTR i skruvstäd och sedan inte kontrollera resultatet..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #59
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    > Urban: intressant info! Skulle vara intressant att se motsvarande för T7.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #60
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 133
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Huruvida dessa andra parametrar påverkas av klämning skall jag låta vara osagt men jag tror som tidigare andra sagt i tråden att dessa är i stort sett försumbara om man klämmer BTR:n så lite som det är frågan om här.
    Som skrivit ovan till 4bar funkar det just så bra som det gör i orig skick, och nej jag tror inte jag vet och detta är testad i en flöde/tryck bänk hos firman som säljer dessa justebara topp till BTR.
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

Liknande ämnen

  1. 900t 2.0 Turbon dör vid högre tryck?
    Av bumman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 19:21
  2. flöde spridare med högre tryck?
    Av Jimpa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 18:13
  3. Större turbo el. högre tryck?
    Av SF i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 23:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •