Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Montering oljetrycksmätare

  1. #1

    Montering oljetrycksmätare

    Mitt första inlägg...here it goes.

    Jag har en 9000 2.3i -90, ingen turbo men det kanske inte gör nåt.
    Jag tänkte montera mekaniska oljetrycks- och oljetemperaturmätare i a-stolpen. Nu har jag några frågor kring monteringen.

    Ett inlägg på ett svenskt forum säger att jag skall använda denna här: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=77423

    På ett engelskt forum säger dom att jag skall använda en sån här: http://www.creatix.se/Shop/Image/Article/OPOT.jpg
    med anledningen att en vanlig t-koppling på oljetryckskontakten inte får plats p ga startmotorn är ivägen.

    Frågorna:
    * Om inte adapterplatta alls är enda alternativet, vilket är att föredra? Koppling á la biltema eller adapterplatta?
    * Hur drar jag slangarna in till mätaren i a-stolpen på bästa sätt? Var tar jag ström ifrån?

    Tack på förhand!

    //Stefan

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Montering oljetrycksmätare

    Citat Ursprungligen postat av 9tusen
    * Om inte adapterplatta alls är enda alternativet, vilket är att föredra? Koppling á la biltema eller adapterplatta?
    Adaptern alá Biltema kan vara bättre på det viset att den ger en något mer exakt avläsning om den sitter på samma ställe som originalkontakten.

    Adaptern alá Creatix (finns även på Speedparts och Realcar) har fördelen att den så gott som nästan alltid passar utan problem.

    På grund av att det på våra kära Saabmotorer (även om jag inte vet om just din motormodell är drabbad) så sitter oljetrycksgivaren svinigt trångt till, alldeles i närheten av oljepåfyllningsröret.

    Så rent generellt kan jag rekommendera den adaptern från Creatix.

    Mätnogrannheten på den blir i alla fall helt och fullt funktionabelt, även om man eventuellt kanske i tävlingssammanhang eller vråltrimmande skulle föredra ännu bättre noggrannhet..

    Citat Ursprungligen postat av 9tusen
    * Hur drar jag slangarna in till mätaren i a-stolpen på bästa sätt? Var tar jag ström ifrån?
    De enda mätarna som har slang till sig vad jag vet är eventuella turbotrycksmätare och vakuummätare.

    Oljetryck och oljetemp har vanliga kablar från givaren som du fäster på adaptern och till mätaren.

    Men kablarna drar du nog enklast in genom en gummigenomföring som brukar finnas ovanför pedalerna. Annars finns en genomföring i akvariet (mellan rutan och motorutrymmet) längst till höger under rutan. Tar du den genomföringen hamnar du någonstans mellan handskfacket och högtalaren...

    Sök på forumet så tror jag att du hittar utförliga beskrivningar om hur du får bort handskfacket... Har glömt, men det sitter tror jag 4 skruvar i handskfacket och 4 skruvar undertill, samt nått clips.

    Edit: Ofta behöver du minst 4 kablar. Jord, plus 12 volt vid påslag på nyckeln, och en kabel till belysningen samt en kabel till givaren.

    På så kallade Black Panel mätare med olika belysningar är det ofta +12 volt från tändning, +12 volt från batteri, och jord samt givarkabel. På dessa mätare är det alltså inte alltid det går att ställa styrkan på belysningen utan bara färg. Man kopplar då en tåt till batteriet för att mätaren ska komma ihåg vilken färg den hade på belysningen senast, som en minneskabel.

    "Tändningsström" om vi kallar den så, alltså kabel med ström när du har nyckeln på, kan du t ex hitta på ciggtändaren.

    Jord tar du vid första bästa jordpunkt. Alltså någonstans där det finns en skruv och metall som ansluter till övriga karossen på bilen. Jordpunkter finns annars vid botten på båda A-stolparna. Du kan ju också jorda på den andra kabeln på ciggtändaren om du ändå är där och kopplar. (Den kabeln som går in på botten på ciggtändaren är +. den kabeln som ansluter till sidan på ciggtändaren är jord. Men det kan vara lite svårt att se ibland.)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Oj, det var ett utförligt och bra svar.
    Stort tack för hjälpen, nu vet jag mer hur jag skall göra.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    på 9-5 går det att använda y korset eller finns det ingen plats?
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    på 9-5 går det att använda y korset eller finns det ingen plats?
    Tveksam... (jag förutsätter att det är 4-cyl bensinare du menar?)

    Den motorn jag har erfarenhet av är min egen (T5/B204) och på den var det i alla fall ruggigt trångt mot oljepåfyllningsröret. Knappt att man får plats med en hylsa för att skruva ur originalgivaren, än mindre att få dit någon adapter. Möjligtvis att det går om man antingen monterar bort röret tillfälligt, eller att man skaffar en förlängningsslang och sätter givaren någon annanstans, men vad jag kan minnas så var det ohemulskt trångt att få dit den som den sitter.

    (Tilläggas bör att jag först försökte med Biltema adaptern men gav upp när det verkade allt för krångligt och köpte en sån där oljefilteradapter istället när jag själv mekade in mina mätare).

    Är inte säker på hur det ser ut på varken på 9000 långmotorer (trots att jag ägt 2 st) eller på nyare T7,or men en viss risk att det är lika jäkla trångt är det ju.

    Men någon som har bättre koll på dessa motorer kanske kan svara mer noggrant än mig.

    På B2x4 kort är det rätt knöligt i alla fall. :-)

    Det GÅR faktiskt också att använda Biltema-adaptern som en provisorisk oljeplugg istället vilket går med rätt tätningsbricka, men det blir ganska omständigt med oljebyten och sånt, så för min del tyckte jag det var värt med en oljefilteradapter istället.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Biltemakorset går inte att montera på bilen ifråga, startmotorn sitter ivägen.
    Då återstår alternativ nr 2 och där har jag en rekommendation.
    Extrajorda adaptern OM givartypen är enpolig annars finns risken att mätaren kommer visa fel.
    Jag hade 1000 Ohm (utan extrajord) mellan plattan och batterijord vilket gav lite lätt tokigt värde.....

    mvh Jonas

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    kan någon säga exakt var oljetrycksgivaren sitter på blocket har en automat så tror startmotor sitter på ett annat ställe för mig.. är det den som sittet bakom downpipes första böj???
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

Liknande ämnen

  1. oljetrycksmätare
    Av Swedda i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 21:37
  2. oljetrycksmätare
    Av Lindströmaren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 19:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •