Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Motorkoncept i en og900?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Motorkoncept i en og900?

    Hej!
    Jag har en gammal 900-89 specialare som jag tänkte fixa till motorn på,K-jet med 25 tusen mil är inte såå exact så den rycker och dummar sig lite.

    Nu har jag fått tag på en likadan motor att dona med,planerna blev då:
    T5-topp 16v,kamtrans från t5 bil.första frågan...går det eller måste jag ta transmissionen från en b202?

    Nya ringar och lager i hela motorn,större IC och ett MS-sprut för att kunna ladda med E85.

    Passar T8-grenröret bolt-on på t5 topp? Tänkte använda så mycket original runtomkring då det inte ska bli en rejsbil utan en bruksis i fortsättningen också.

    Insuget får bli ett modifierat 900 eller 9000,vilket kan bli bäst?

    /Magnus
    Akta skinnet!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Motorkoncept i en og900?

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Hej!
    Jag har en gammal 900-89 specialare som jag tänkte fixa till motorn på,K-jet med 25 tusen mil är inte såå exact så den rycker och dummar sig lite.

    Nu har jag fått tag på en likadan motor att dona med,planerna blev då:
    T5-topp 16v,kamtrans från t5 bil.första frågan...går det eller måste jag ta transmissionen från en b202?

    Nya ringar och lager i hela motorn,större IC och ett MS-sprut för att kunna ladda med E85.

    Passar T8-grenröret bolt-on på t5 topp? Tänkte använda så mycket original runtomkring då det inte ska bli en rejsbil utan en bruksis i fortsättningen också.

    Insuget får bli ett modifierat 900 eller 9000,vilket kan bli bäst?

    /Magnus
    Är ganska säker på att du måste ha kamtrans inkl kåpa från B202 för att det ska passa.

    Är det en korttopp behövs även någon form av tätning mot transkåpan.
    Grenröret passar inte.

    Mitt tips, tänk igenom konceptet innan du lägger ner en massa pengar i onödan på prylar som är jobbiga att få till i slutändan.

    Om det trots allt är en bruksbil kanske det skulle funka nog så bra med en std B202, med 2,3topp (lång) och 2,1 insug, vilket antagligen blir betydligt enklare och troligen även billigare, beroende på hur mycket du kan göra själv med t.ex. moddande av insug etc.
    Gissar att en korttopp i bra skick är värd lika mycket som en komplett B202
    Med E85 är det också en fördel med det högre kompet i B202
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Du MÅSTE använda B202 kedjetransmission, även kamdrev.

    Insug så rekommenderas en bit från en kortmotorinsug och sedan svetsa dit på tex ett 900 2,1 insug.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Re: Motorkoncept i en og900?

    [quote=Urban 1041]
    Citat Ursprungligen postat av "lillen 761":36ua20ae
    Hej!
    Jag har en gammal 900-89 specialare som jag tänkte fixa till motorn på,K-jet med 25 tusen mil är inte såå exact så den rycker och dummar sig lite.

    Nu har jag fått tag på en likadan motor att dona med,planerna blev då:
    T5-topp 16v,kamtrans från t5 bil.första frågan...går det eller måste jag ta transmissionen från en b202?

    Nya ringar och lager i hela motorn,större IC och ett MS-sprut för att kunna ladda med E85.

    Passar T8-grenröret bolt-on på t5 topp? Tänkte använda så mycket original runtomkring då det inte ska bli en rejsbil utan en bruksis i fortsättningen också.

    Insuget får bli ett modifierat 900 eller 9000,vilket kan bli bäst?

    /Magnus
    Är ganska säker på att du måste ha kamtrans inkl kåpa från B202 för att det ska passa.

    Är det en korttopp behövs även någon form av tätning mot transkåpan.
    Grenröret passar inte.

    Mitt tips, tänk igenom konceptet innan du lägger ner en massa pengar i onödan på prylar som är jobbiga att få till i slutändan.

    Om det trots allt är en bruksbil kanske det skulle funka nog så bra med en std B202, med 2,3topp (lång) och 2,1 insug, vilket antagligen blir betydligt enklare och troligen även billigare, beroende på hur mycket du kan göra själv med t.ex. moddande av insug etc.
    Gissar att en korttopp i bra skick är värd lika mycket som en komplett B202
    Med E85 är det också en fördel med det högre kompet i B202 [/quote:36ua20ae]

    Det är därför jag spånar som nu,hade nämligen flera kort-toppar liggande,därav funderingen.
    Ska jaga en långtopp istället med transmission eller varför inte plocka i en 9k motor? Dom kastar dom efter en numera,där passar väl genrör och insug från og900:an.
    Akta skinnet!

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    För att passa 900:an måste du ha det "lutande" blocket och det har väl inte 9000 ia inte dom som är lite nyare. Innehållet i 9000 blocket kan ju användas i dom block du redan har

    Transkåpan måste komma från en 900:a om du ska slippa böka med generator, vattenpump mm.

    Det jag menade var att kränga en korttopp och köpa en B202L från en 900:a istället för samma pengar.

    En 2,3 långtopp + 2,1 insug är bolt on på B202 blocket, det är inte korttoppen... Frågan är om du har någon nytta av extraflödet i 2,3-toppen såvida du inte tänkt klättra över 300hk
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Varför ordnar du inte bara ett bättre sprut och kör med den motor du redan har? Såvida den inte är slut tycker jag att det verkar onödigt med för mycket modifieringar på en ren bruksbil. En gammal T8 går ganska bra med ett modernt sprut å lite tålamod med mappningen. Använd den överblivna energin till eventuella växellådsbyten istället.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Varför ordnar du inte bara ett bättre sprut och kör med den motor du redan har? Såvida den inte är slut tycker jag att det verkar onödigt med för mycket modifieringar på en ren bruksbil. En gammal T8 går ganska bra med ett modernt sprut å lite tålamod med mappningen. Använd den överblivna energin till eventuella växellådsbyten istället.
    Det som jag tänkte kunde vara smart var att när jag ändå river reservmotorn så kan jag få lite "gratis" med en 16 v topp. Inte bara topp-effekt utan även körbarhet. Sen passar ju spridarna rakt in i 16v insuget men inte i t8:ans.

    Från början var det tänkt med att bara byta ut sprutet,bilen är ju riktigt go förutom just motorn som börjar få ålderskrämpor.

    Blir att modda T8 insuget,får kolla på davidV:s tråd hur han gjorde...

    /M
    Akta skinnet!

Liknande ämnen

  1. Og9-3 söker motorkoncept. ~400hk.
    Av Brains i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 09:44
  2. Motorkoncept
    Av Wille86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-19, 10:21
  3. motorkoncept t7..
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 13:18
  4. Hjälp med motorkoncept
    Av Segfirre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 00:17
  5. Motorkoncept/Trimkam 260/9.45?
    Av HFR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •