Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: 9-3 Aero SS, larmhjälp!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    660

    9-3 Aero SS, larmhjälp!

    Har en 9-3 Aero SS med stöldlarm.
    Läste i manualen att man kan ställa in "full larm" & "Bara dörrar" osv.
    Kan inte hitta den menyn i min SID dock.
    Larmet fungerar som den skall, har även testat att "paniklarma" med knappen på fjärren & då löser larmet ut.
    Kan en meny bara försvinna hux flux så man kan nollställa allt & få tillbaks den, eller vad kan jag göra?

    Tack på förhand grabbar!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    Det är enklast att hitta detta i menyerna om man stänger av motorn, men låter nyckeln sitta kvar i tändningslåset. När man trycker på knappen "Customize" så finns i det läget bara några få val man kan göra, resterande menyer försvinner. Ett av dom få valen är "Stöldlarm", och när man gått in där finns det (ska det finnas kanske är bäst att säga) "fullt larm" eller "bara dörrlarm" att välja på.
    Så ser det ut på min 2003 i alla fall.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  3. #3
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Den finns som sagt bara när du stängt av bilen. Nycklen kanske måste vara ur t.o.m.? Då har du BARA den menyn, borde vara lätt att hitta (Eller du kanske har en meny för timer inställd värmare om du har en sådan också)

    Detta eftersom inställningen bara gäller tills du låst bilen och sen låst upp igen. Då är den återställd till "FULLT STÖLDSKYDD". Vill du ha skalskydd måste du välja detta varje gång du stänger av bilen. T.ex. på färja eller om man har hund i bilen.

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    660
    Tack som fan för svaren, ni är grymma!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275
    Men på min bil då där det går att köra kupévärmare med larmet påslaget. Kan kupésensorn vara bortkopplad av tidigare ägare, säkring? Eller kan det verkligen vara så att det funkar på min -03?

  6. #6
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Men på min bil då där det går att köra kupévärmare med larmet påslaget. Kan kupésensorn vara bortkopplad av tidigare ägare, säkring? Eller kan det verkligen vara så att det funkar på min -03?
    Nu finns det ganska många sorters kupévärmare, men om det handlar om en eldriven värmare som står på golvet i fram så kan du få problem med att den utlöser larmet, det är dock inte säkert. Verkar bl.a. bero på hur mycket den blåser osv.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Men på min bil då där det går att köra kupévärmare med larmet påslaget. Kan kupésensorn vara bortkopplad av tidigare ägare, säkring? Eller kan det verkligen vara så att det funkar på min -03?
    Nu finns det ganska många sorters kupévärmare, men om det handlar om en eldriven värmare som står på golvet i fram så kan du få problem med att den utlöser larmet, det är dock inte säkert. Verkar bl.a. bero på hur mycket den blåser osv.

    /Henrik
    Ok, den sitter ju monterad vertikalt på sidan av panelen vid golvet på passagerarsidan. Är väl en mindre DEFA fläkt tror jag.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    660
    Hej igen!
    Jag testade att stänga av motorn, men kom inte åt menyn iaf.
    Har motor + kupe'värmare i bilen oxå, första ägaren har fått det inkopplat av SAAB, kan detta påverka?
    Testade även att komma åt menyn utan att ha nyckeln i tändningslåset, men då lös displayen upp bara men stod inget..
    Tipsa mig!

  9. #9
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av PaaNis
    Hej igen!
    Jag testade att stänga av motorn, men kom inte åt menyn iaf.
    Har motor + kupe'värmare i bilen oxå, första ägaren har fått det inkopplat av SAAB, kan detta påverka?
    Testade även att komma åt menyn utan att ha nyckeln i tändningslåset, men då lös displayen upp bara men stod inget..
    Tipsa mig!
    Du ska bara vrida nycklen till "LOCK" och sen trycka på "Customize" knappen...

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    660
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av PaaNis
    Hej igen!
    Jag testade att stänga av motorn, men kom inte åt menyn iaf.
    Har motor + kupe'värmare i bilen oxå, första ägaren har fått det inkopplat av SAAB, kan detta påverka?
    Testade även att komma åt menyn utan att ha nyckeln i tändningslåset, men då lös displayen upp bara men stod inget..
    Tipsa mig!
    Du ska bara vrida nycklen till "LOCK" och sen trycka på "Customize" knappen...

    /Henrik
    Testade även det, det enda som dyker upp i SID'en är "AVSLUTA", finns inget annat att välja på / bläddra..
    Börjar misstänka att SAAB kanske har stängt av kupesensor & nivåsensor helt med Tech-2 i samband med kupevärmarinstallation, möjligt?
    För visst bör jag ha dessa eftersom jag har larm i den?
    Gah, blir galen..

  11. #11
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av PaaNis
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av PaaNis
    Hej igen!
    Jag testade att stänga av motorn, men kom inte åt menyn iaf.
    Har motor + kupe'värmare i bilen oxå, första ägaren har fått det inkopplat av SAAB, kan detta påverka?
    Testade även att komma åt menyn utan att ha nyckeln i tändningslåset, men då lös displayen upp bara men stod inget..
    Tipsa mig!
    Du ska bara vrida nycklen till "LOCK" och sen trycka på "Customize" knappen...

    /Henrik
    Testade även det, det enda som dyker upp i SID'en är "AVSLUTA", finns inget annat att välja på / bläddra..
    Börjar misstänka att SAAB kanske har stängt av kupesensor & nivåsensor helt med Tech-2 i samband med kupevärmarinstallation, möjligt?
    För visst bör jag ha dessa eftersom jag har larm i den?
    Gah, blir galen..
    Låter som något är felinställt någonstans, och det kan bara SAAB göra. Alternativ att du behöver en mjukvaru uppdatering. Du kan ju testa kupesensorn genom att låsa in dig själv i bilen med fjärren..

    Vad har du för årsmodell?
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    660
    Haha, testade att låsa in mig med fjärren, gjorde sedan några väl valda grimaser & ljud med diverse armar + ben som flaxade, men bilfan sov så gott vidare, pålarmad..

    *Edit* Bilen är årsmdl 2003.

  13. #13
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av PaaNis
    Haha, testade att låsa in mig med fjärren, gjorde sedan några väl valda grimaser & ljud med diverse armar + ben som flaxade, men bilfan sov så gott vidare, pålarmad..

    *Edit* Bilen är årsmdl 2003.
    Ska din bil ha rörelsesensor? Den aktiveras efter ~10 sekunder efter låsning. Lyser larmdioden konstant i ~10 sekunder efter att du låst? Känns som du bara har skalskydd, dvs dörrarna. Och då blir ju den menyn överflödig Saab kanske har tagit bort menyn på dom bilara som bara har "skalskydd"
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    660
    Japp, den lyser 11 sek sen börjar den blinka.
    Mailade SAAB & frågade vad första ägaren beställt till bilen som ny.
    De skrev på en punkt: Stöldlarm med tiltsensor.
    Då kanske det är som du säger, att man inte behöver menyn?

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687
    Jo har du tilt så skall den gå att stänga av.
    Vad får du för alternativ om du stänger av bilen, tar ur nyckeln och sen trycker på Customize?
    Man lär så länge man lever.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    660
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Jo har du tilt så skall den gå att stänga av.
    Vad får du för alternativ om du stänger av bilen, tar ur nyckeln och sen trycker på Customize?
    Då börjar SID'en lysa men det står ingenting alls, sen om jag trycker på bläddringsknappen eller customize igen så slocknar allt.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    660
    *UPP*

    Ingen som kan ha en ide' varför jag inte kommer åt menyn för larmet?
    Har kikat lite i WIS men hittar inget som kan hjälpa mig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •