Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Handsfree i 9-5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Handsfree i 9-5

    Tänkte montera en handsfree i bilen då den ju är förberedd (Pilotpaketet) från fabrik för detta.

    Telefonen i fråga är en SE P990i och jag vill ha det som så att jag sätter den i en hållare och så börjar den ladda och får bättre mottagning från bilens takantenn.

    Nu till frågan, vilka delar behöver jag köpa egentligen?
    Kollade på SE´s hemsida men hittade bara kompletta paket och detta är ju egentligen onödigt då det mesta lär finnas fördraget så om jag fattat det rätt ska det räcka med en kabel mellan hållaren och originalkablaget men vad är det för kabel??
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  2. #2

    Re: Handsfree i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    Kollade på SE´s hemsida men hittade bara kompletta paket och detta är ju egentligen onödigt då det mesta lär finnas fördraget så om jag fattat det rätt ska det räcka med en kabel mellan hållaren och originalkablaget men vad är det för kabel??
    Det som är förmonterat/fördraget är mikrofon med kabel, antenn med kabel, kabel till stereo samt kabel till kraftmatning.

    (Följande är baserat på vad som brukar ingå en SEs paket.)

    Det du behöver är hållare till telefon, elektronikbox, kabel mellan hållare och elektronikbox, antennkabel mellan hållare och bilens antennkabel samt kabel mellan elektronikbox och bilens telefonanslutning.

    Det du inte behöver i SEs paket är lite kablar, mikrofon och högtalare.
    Ibland består SEs paket av ett grundpaket (elektronikbox mm) och ett telefonspecifikt paket (hållare). Båda behövs. Antenn och antennkabel brukar inte ingå i SEs paket.

    Det du behöver utöver SEs paket är kabel mellan elektronikbox och bilens telefonanslutning. Den finns att köpa på Saab.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    46
    Medlem#
    9902
    Har hört att mikrofonen som sitter i SAABs pilotpaket ska vara mer eller mindre värdelös. Ska man ändå slänga in en handsfree är det kanske lika bra att byta mikrofonen med. Har svårt att tänka mig att den inte ingår i paketen från SEM.
    Saab 9-5 2.0t BioPower SportCombi 2006

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268
    Hej!

    Det du behöver är:
    - HCH-64 (Hållare till P990i - det finns även sk universalhållare från SE (HCH-60), men den har inte antennanslutning)
    - HCA-60 (HF-satsen)
    - Anslutningskabel mellan kabelstam/kontakt och HF-boxen (ca 200 kr hos SAAB)
    - Hållare till hållaren
    - EVENTUELLT antennkabel mellan hållare och fördraget antennkablage (minns faktiskt inte om den följde med HF-satsen )

    Jag kan rekommendera att du byter ut orginalmikrofonen i bilen till den medföljande SE-mikrofonen. Den får plats under takpanelen. Dock är det lite pyssel att dra om kabeln (innertak, stolpe, handskfack...). Jag gjorde det enkelt för mig och klämde till 2 kablar (ca 5cm långa med stift i varje ände) och kopplade in mig på befintligt kablage.

    Monteringen fixar man på en halvtimma - hör gärna av dig om du undrar över något

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057
    Citat Ursprungligen postat av mange69
    - Anslutningskabel mellan kabelstam/kontakt och HF-boxen (ca 200 kr hos SAAB)
    Detta är ju lysande, tack och bock!

    En liten fråga bara, är det nån som har ett artnummer på anslutningskabeln??
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268
    Tyvärr minns jag inte artikelnumret, men det är inget problem att få tag i rätt kabel om du frågar hos SAAB. Säg bara till att det är kabeln avsedd för HCA-60 och att bilen är telefonförberedd (TEL 1).

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Citat Ursprungligen postat av Kochen
    Har hört att mikrofonen som sitter i SAABs pilotpaket ska vara mer eller mindre värdelös. Ska man ändå slänga in en handsfree är det kanske lika bra att byta mikrofonen med. Har svårt att tänka mig att den inte ingår i paketen från SEM.
    Det kan jag hålla med om, kanonljud på högtalarsidan, men miken suger purjo. Jag plockade ur skiten och monterade en DLS mikrofon bakom gallret i taket istället, himla skillnad!
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057
    Lyfter denna tråden lite då jag har ytterliggare en fundering;

    Har läst att man kan behöva nån slag stereo mutebox HCE26 för att kunna få ut mp3-filerna i bilens högtalare.
    Är detta nödvändigt när man som jag har allt förberet genom TEL1?
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057
    Ingen??
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268
    Tjenare!

    Jag är rädd för att det behövs för att få ut ljudet i stereo. Jag har ingen Stereo Mute-Box och får bara ut ljudet i vänster fram.

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    299
    Satsa på en Blåtands Handfree i bilen. Jag har en SE HCB-700 med en svanhalsmikrofon i taket och ljudet kopplat till AS3-anläggningen samt en liten display på instrumentbrädan och en liten manöverknopp till höger om ratten. Funkar super! Givetvis är den röstmanövrerad så jag slipper sitta och fibbla med luren för att ringa
    9-5 Griffin 3,0t/200hk -99
    Medlem#6394

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av suburban
    Satsa på en Blåtands Handfree i bilen. Jag har en SE HCB-700 med en svanhalsmikrofon i taket och ljudet kopplat till AS3-anläggningen samt en liten display på instrumentbrädan och en liten manöverknopp till höger om ratten. Funkar super! Givetvis är den röstmanövrerad så jag slipper sitta och fibbla med luren för att ringa
    Hur gör man för att få ut ljudet från handsfree'n till stereohögtalarna då? Om man inte har bluetooth på sin stereo? Går det ändå?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057
    Citat Ursprungligen postat av suburban
    Satsa på en Blåtands Handfree i bilen. Jag har en SE HCB-700 med en svanhalsmikrofon i taket och ljudet kopplat till AS3-anläggningen samt en liten display på instrumentbrädan och en liten manöverknopp till höger om ratten. Funkar super! Givetvis är den röstmanövrerad så jag slipper sitta och fibbla med luren för att ringa
    Jag hade funderingar på en sådan sats, men jag har ju en P990i och telefonboken i den är tyvärr inte kompatibel med den handsfree-sattsen, annars hade den varit självklar tyvärr och jag har inget behov av att byta telefon just för att få den funktionen heller.

    Eftersom jag nu hade turen att få tag på Karlstads sista HCA-60 valde jag att köra en klassisk och funktionell HF men det är ju denna mute-boxens vara eller icke vara som sätter griller i mitt huvud så frågan är hur jag ska göra. Tyvärr säljs ju inte stereo-muteboxen längre från Ericsson heller då allt "proffsmonterad handsfree" utgått ur deras sortiment.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057
    Då får jag lov att uppdatera lite.

    Hämtade bilen från Radiosystem tidigare idag och passade då på att fråga dom hur det gick med musiken och fick till svar att den inte skulle gå ut i högtalarna.

    Stöning som jag i alla fall är valde jag att prova, man vet ju aldrig, och döm om min förvåning när mp3-ljudet gick ut klockrent i bilens samtliga högtalare

    För övrigt blev det väldigt bra montage till vänster om ratten. Perfekt att vila armbågen mot sidorutan medans man pillar på skärmen!
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    299
    Citat Ursprungligen postat av Kallekalle
    Citat Ursprungligen postat av suburban
    Satsa på en Blåtands Handfree i bilen. Jag har en SE HCB-700 med en svanhalsmikrofon i taket och ljudet kopplat till AS3-anläggningen samt en liten display på instrumentbrädan och en liten manöverknopp till höger om ratten. Funkar super! Givetvis är den röstmanövrerad så jag slipper sitta och fibbla med luren för att ringa
    Hur gör man för att få ut ljudet från handsfree'n till stereohögtalarna då? Om man inte har bluetooth på sin stereo? Går det ändå?
    HCB-700 är "hardwired" till stereon AS3, blåtanden används bara till telefonerna. Men HCB-700 verkar ha utgått ur SE sortiment så du får nog leta efter nån sämre lösning
    9-5 Griffin 3,0t/200hk -99
    Medlem#6394

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    30
    Rätta mig gärna, jag funderar på att skaffa en HCB-700, rent kopplingsmässigt så är det samma som HCA-60, dvs alla kablar "bakom" är samma/eller samma princip? Det är bara själva sladden mellan elektroniken och telefonen som skiljer Wired/BT, samt givetvis den lilla displayen och kontrollen men det begriper väl alla

    Är det någon som vet vad den fördragna gsmantenn-sladden har för koppling, kan man dra en förläning vidare direkt till telefonen, eller måste man ha en adapter?

    Mvh
    Micke
    Micke
    Saab 9-5 Aero SC -05

Liknande ämnen

  1. Handsfree i 95..
    Av balthazar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-11, 18:19
  2. Handsfree i 9-5 SC -06
    Av Segfirre i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 00:24
  3. Handsfree HCA-60 i 9-3 SS
    Av Crille81 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-10-22, 20:51
  4. Handsfree 95:a?
    Av andreas2251 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-07, 10:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •