Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: kopplings chema för NX Lustgas kitt ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    403

    kopplings chema för NX Lustgas kitt ?

    Någon som har ett kopplings chema till nx lustgas kitt liggandes.
    Det är ett vått system.

    Skulle vilja veta hur relä mm ska kopplas.
    Vill även veta vad P står för på lust gas solenoiden (stavning?)
    Finns en ingång en utgång + P vad det nu är.


    Sen funderar jag på om man ska montera en extra soppa pummp bara till kittet och kanske även sätta en 0,5 liters tank eller liknande framme på ett skyddat ställe ?
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  2. #2
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: kopplings chema för NX Lustgas kitt ?

    Citat Ursprungligen postat av Johmar
    Någon som har ett kopplings chema till nx lustgas kitt liggandes.
    Det är ett vått system.

    Skulle vilja veta hur relä mm ska kopplas.
    Vill även veta vad P står för på lust gas solenoiden (stavning?)
    Finns en ingång en utgång + P vad det nu är.


    Sen funderar jag på om man ska montera en extra soppa pummp bara till kittet och kanske även sätta en 0,5 liters tank eller liknande framme på ett skyddat ställe ?
    Här kan du hitta allt du behöver http://www.nitrousexpress.com/Pages/Home.htm

    Solenoidrna kopplar du via ett relä som du styr med knappen, så ena kabelt till relät den andra till jord sen tar du jorden till relät via en fullgasswitch så du bara kan aktivera det vid fullgas.

    Ett extra bränslesystem för gasen är aldrig fel, alltid bra med extra säkerhet.

    Behöver du hjälp bara hör av dig

    Mats

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    403
    Kan det stämma att kopplingarna till lustgasen är an8 och för soppan är an6 ?
    Har försökt mäta mig till det men är inte ricktigt säker.

    Tänkte även höra vad rekomenderat bränsle tryck är för upp till 100hk.

    Vad är bäst:
    Att blanda soppa /lustagas i nosslen eller före nosslen ?
    Och går det över huvet taget att blanda innan nosslen ?
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  4. #4
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Citat Ursprungligen postat av Johmar
    Kan det stämma att kopplingarna till lustgasen är an8 och för soppan är an6 ?
    Har försökt mäta mig till det men är inte ricktigt säker.

    Tänkte även höra vad rekomenderat bränsle tryck är för upp till 100hk.

    Vad är bäst:
    Att blanda soppa /lustagas i nosslen eller före nosslen ?
    Och går det över huvet taget att blanda innan nosslen ?
    På ett "vanligt" kit dvs typ ett stage 1 är det AN4 till solenoiderna och AN3 efter till nozzlen.
    Du blandar gas och soppa i nozzlen du har ju två anslutningar där, den ena för gas och den andra för soppa, i anslutningen för dessa så sitte bestyckningen, som bestämmer hur mycket gas och soppa som kommer fram. Vilket i sin tur bestämmer hur mycket HK det blir.
    Rek bränsletryck är strax under 3 bar, men jag kör med 3,3bar och det är inget problem, bättre att det går för fett än för tunt till att börja med.

    Men börja inte med 100 hk, kör 35 till att börja med och prova dig uppåt efterhand i 25hk intervaller så kommer det säkert gå bra.

    Mats

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Citat Ursprungligen postat av Johmar
    Kan det stämma att kopplingarna till lustgasen är an8 och för soppan är an6 ?
    Har försökt mäta mig till det men är inte ricktigt säker.

    Tänkte även höra vad rekomenderat bränsle tryck är för upp till 100hk.

    Vad är bäst:
    Att blanda soppa /lustagas i nosslen eller före nosslen ?
    Och går det över huvet taget att blanda innan nosslen ?
    På ett "vanligt" kit dvs typ ett stage 1 är det AN4 till solenoiderna och AN3 efter till nozzlen.
    Du blandar gas och soppa i nozzlen du har ju två anslutningar där, den ena för gas och den andra för soppa, i anslutningen för dessa så sitte bestyckningen, som bestämmer hur mycket gas och soppa som kommer fram. Vilket i sin tur bestämmer hur mycket HK det blir.
    Rek bränsletryck är strax under 3 bar, men jag kör med 3,3bar och det är inget problem, bättre att det går för fett än för tunt till att börja med.

    Men börja inte med 100 hk, kör 35 till att börja med och prova dig uppåt efterhand i 25hk intervaller så kommer det säkert gå bra.

    Mats
    okej
    annledning till att jag ville blanda det före är att jag vill köra en nozzel i vart rör från pleniumet.
    Vet att man ska enligt brukanvisningen montera det i insugs slangen men känns fel på något sätt.
    Är inte risken att en celinder får mer en annan på det sättet ?
    Har för mig att man brukar göra så på en del förgasar motorer i alla fall eller är det bara med tort system man gör så ?

    Ska inte köra 100hk i motorn dock vill jag vara på säkra sidan med bränsle trycket.

    Som planen ser ut nu så monteras en 0,4l eller liknande tank på bra skyddat ställe fram.
    Denna matas med egen pump från tanken och styrs med ett rälä när man slår på brytaren till systemet.
    En bränsle trycks regulator monters i den lilla tanken och skickar över skottet till fuel ralen eller direckt till returen på vanliga bränsle systemet.
    En säkerhets brytare för bränsle trycket monteras naturligt vis mellan den lilla tanken och solenoiden (stavning) för bränslet.

    Tanken tillvärkar jag naturligt vis i 3-5mm rostfritt eller liknande och svettsar in AN svetts nipplar direckt i tanken.
    Har både tillgång till matrial, svetsar och kan även test trycka på jobbet så.
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  6. #6
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Citat Ursprungligen postat av Johmar
    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Citat Ursprungligen postat av Johmar
    Kan det stämma att kopplingarna till lustgasen är an8 och för soppan är an6 ?
    Har försökt mäta mig till det men är inte ricktigt säker.

    Tänkte även höra vad rekomenderat bränsle tryck är för upp till 100hk.

    Vad är bäst:
    Att blanda soppa /lustagas i nosslen eller före nosslen ?
    Och går det över huvet taget att blanda innan nosslen ?
    På ett "vanligt" kit dvs typ ett stage 1 är det AN4 till solenoiderna och AN3 efter till nozzlen.
    Du blandar gas och soppa i nozzlen du har ju två anslutningar där, den ena för gas och den andra för soppa, i anslutningen för dessa så sitte bestyckningen, som bestämmer hur mycket gas och soppa som kommer fram. Vilket i sin tur bestämmer hur mycket HK det blir.
    Rek bränsletryck är strax under 3 bar, men jag kör med 3,3bar och det är inget problem, bättre att det går för fett än för tunt till att börja med.

    Men börja inte med 100 hk, kör 35 till att börja med och prova dig uppåt efterhand i 25hk intervaller så kommer det säkert gå bra.

    Mats
    okej
    annledning till att jag ville blanda det före är att jag vill köra en nozzel i vart rör från pleniumet.
    Vet att man ska enligt brukanvisningen montera det i insugs slangen men känns fel på något sätt.
    Är inte risken att en celinder får mer en annan på det sättet ?
    Har för mig att man brukar göra så på en del förgasar motorer i alla fall eller är det bara med tort system man gör så ?

    Ska inte köra 100hk i motorn dock vill jag vara på säkra sidan med bränsle trycket.

    Som planen ser ut nu så monteras en 0,4l eller liknande tank på bra skyddat ställe fram.
    Denna matas med egen pump från tanken och styrs med ett rälä när man slår på brytaren till systemet.
    En bränsle trycks regulator monters i den lilla tanken och skickar över skottet till fuel ralen eller direckt till returen på vanliga bränsle systemet.
    En säkerhets brytare för bränsle trycket monteras naturligt vis mellan den lilla tanken och solenoiden (stavning) för bränslet.

    Tanken tillvärkar jag naturligt vis i 3-5mm rostfritt eller liknande och svettsar in AN svetts nipplar direckt i tanken.
    Har både tillgång till matrial, svetsar och kan även test trycka på jobbet så.
    Det funkar bra med att ha det innan spjället, ska sitta c:a 10cm innan. annars får du ha 4 nozzlar och delningsblock mm, finns att köpa till

    Mats

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    403
    okej någon sida där man kan käpa delnings block mm ?
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  8. #8
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Citat Ursprungligen postat av Johmar
    okej någon sida där man kan käpa delnings block mm ?
    http://www.streetcar.se/
    eller
    http://www.nitrousexpress.com/Pages/Home.htm

    Mats

Liknande ämnen

  1. Lustgas är ganska roligt =)
    Av GULSAAB i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 01:26
  2. kaddritning + flödes chema på en 900se 95 kort topp ?
    Av Johmar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 02:40
  3. Lustgas T7 Bil?
    Av Olof i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2005-12-30, 01:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •