Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Byta spolarvätskebehållare 9000 -94

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    185

    Byta spolarvätskebehållare 9000 -94

    Min spolarvätskebehållare har börjat läcka och behöver således byta. En snabb koll så såg det ju inte så kul ut att få bort den, hur går man tillväga för att göra det så smidigt som möjligt?
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Bort med höger framhjul och innerskärm och där innanför sitter den rackaren...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Jag hade läck på min med i somras. läckaget uppstod i samband med att jag bytte torkfiltret till AC´n. Torkfiltret och spolarburken delar på fästbultarna. Bultarna som håller spolarbehållaren nedtill håller även fast torkfiltret på andra sidan plåten. När jag höll på och bökade med torkfiltret fick tydligen bultarnas infästning i spolarbehållaren en knäck så det började läcka. Fattar inte hur man egentligen konstruerat infästningen. Det verkar som att fästbultarna är ingjutna i plasten vid tillverkningen. Hur som helst var det rostigt och jag märkte efteråt att det läckte från den bakre fästbultens infästning i behållaren. Lyckades täta med silicon och en stor plastbricka.

    För att få bort spolarburken måste även plasten under demonteras/lossas så att man får fritt nedåt. J*vligt bökigt - men det går.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Är du verkligen 100% säker på att det är läckage i behållaren? Annars är det väl i 9 fall av 10 helt enkelt backventilen som gett upp. Kostar väl 20:- på Saab och byts lätt bara man får bort de förbaskade plastskydden/innerskärmen utan problem.

    Edit: En bild på ventilen, den som sitter som ett T-kors på slangarna alltså: http://www.thesaabsite.com/9000/Saab...20in%20car.JPG

    Flyttar för övrigt tråden till "Allmänt".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Det är väl så att kan du ha lite vätska kvar i tanken så är det tankinfsästningen som är trasig medans rinner all vätska ut så är det backventilen som har gett upp?


    /Magnus, som oxå har läckande spolarvätsketank

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Det är väl så att kan du ha lite vätska kvar i tanken så är det tankinfsästningen som är trasig medans rinner all vätska ut så är det backventilen som har gett upp?


    /Magnus, som oxå har läckande spolarvätsketank
    Precis, läcker vid infästningen =( ... Ngn som vet vad en ny kan kosta?
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    [quote=SAAB_Markus]
    Citat Ursprungligen postat av "Magnus Aero":3onkk4d2
    Det är väl så att kan du ha lite vätska kvar i tanken så är det tankinfsästningen som är trasig medans rinner all vätska ut så är det backventilen som har gett upp?


    /Magnus, som oxå har läckande spolarvätsketank
    Precis, läcker vid infästningen =( ... Ngn som vet vad en ny kan kosta?[/quote:3onkk4d2]

    Se min post längre upp!
    Får väl dra hela historien. Märkte att det började läcka efter att jag mekat/bytt torkfilter. Tänkte först på det här med backventilen men nivån "stannade" i höjd med den bakre infästningen. Efter kontroll visade det sig att det var bra rostigt där fästet går in i plasten. På något sätt läckte det ut via fästet i plastburken. Någon har skrivit att den där burken är guld värd på skrotarna så jag gjorde en hemmafix inte minst med tanke på att det är rätt bökigt att skruva bort den på skroten.

    På CO hittade jag en "Plastbricka" som passade precis på fästet. Plastbrickan används normalt för att täta vid genomföringar till duschkabiner etc. Tyvärr finns det inget lim som hugger på den där typen av "mjukplast" så det var uteslutet att använda. Hittade dock Permatex Ultra Blå RTV Silikonpackning. Efter noggrann rengöring av rosten på fästet runt infästningen i plastburken la jag på redigt med Permatexen runt infästningen. Därpå tryckte jag fast plastbrickan inhandlad på CO. För att säkra att plastbrickan inte skulle röra på sig drog jag fast en slangklämma på fästet dikt an mot plastbrickan. Efter ett dygn så hade silikonpackningen härdat.
    Och hitintills verkar det hålla tätt.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    [quote=SAAB_Markus]
    Citat Ursprungligen postat av "Magnus Aero":2b24lm32
    Det är väl så att kan du ha lite vätska kvar i tanken så är det tankinfsästningen som är trasig medans rinner all vätska ut så är det backventilen som har gett upp?


    /Magnus, som oxå har läckande spolarvätsketank
    Precis, läcker vid infästningen =( ... Ngn som vet vad en ny kan kosta?[/quote:2b24lm32]


    I runda slängar ca 1000:- enl. Saab i Skövde...

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    [quote=Magnus Aero][quote="SAAB_Markus":x79px7zf]
    Citat Ursprungligen postat av "Magnus Aero":x79px7zf
    Det är väl så att kan du ha lite vätska kvar i tanken så är det tankinfsästningen som är trasig medans rinner all vätska ut så är det backventilen som har gett upp?


    /Magnus, som oxå har läckande spolarvätsketank
    Precis, läcker vid infästningen =( ... Ngn som vet vad en ny kan kosta?[/quote:x79px7zf]


    I runda slängar ca 1000:- enl. Saab i Skövde... [/quote:x79px7zf]

    Min fix stannar vid 1/10-del cirka
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: Byta spolarvätskebehållare 9000 -94

    bra med tips

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Byta spolarvätskebehållare 9000 -94

    En hundring på skroten om du plockar bort den själv.

    Tar mest tid men inte särskilt svårt.

    De bökigaste brukar vara få bort undre plasten vid spoliern.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: Byta spolarvätskebehållare 9000 -94

    Den här backventilen, vet ni va dom kallar den på saab här i stan? Jo Gråtventilen haha

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180

    Re: Byta spolarvätskebehållare 9000 -94

    Jag hade samma problem som du, d.v.s. läckage vid infästning. Jag tog ner den underifrån, utan att ta bort innerskärm. Trångt men går.
    Efter det ruggade jag upp kring fästet med sandpapper och körde dit lite polyester och ett par lager glasfiber.
    Funkar i dagens läge kanon, om man bortser från att jag lyckades dra lös slangen som sitter i T-kopplingen uppe vid framlyset så lysena får inget vatten

Liknande ämnen

  1. Byta spolarvätskebehållare OG9-3
    Av Dwarfe i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-11, 21:20
  2. Spolarvätskebehållare 9000
    Av AeroSmith i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 16:38
  3. Läckande spolarvätskebehållare..
    Av anze i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 13:09
  4. Läckande spolarvätskebehållare Saab 9k CSE
    Av Micke9000 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-20, 12:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •