Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab med inbyggd vattenkokare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Hedemora+Nynäshamn
    Inlägg
    89

    Saab med inbyggd vattenkokare

    Har felsökt min bil då jag fick en hel del imma på rutorna för några dagar sen och misstänkte att vattenpumpen hade gått trasig.
    Idag kokade vattnet då jag hade bilen igång utan locket till expansions-kärlet. Bubbeli-bubb sa det o sen hade allt vatten kokat över. Sen var det tomt. Jag stängde givetvis av bilen. Hade ej tok-kört. Kort runda på 5 min.

    Bilen går bra, utan några som helst oljud.
    Inget vatten i oljan, eller olja i vattnet.
    Har spolat igenom kylsystemet nyligen.
    Turbon ser fin ut, glappar ytterst litegrann uppåt o neråt. Ej in eller ut eller åt sidorna. Har värme i kupe´n ganska fort.
    Har känt lite lätt på topplocks-bultarna om någon ev. skulle sitta löst.
    Inte så.

    Problem:
    * Det börjar ånga nånstans ifrån grenrör - turbo, efter 1min tomgång (kall bil) Ingen märkvärdig rök ur avgasrör, däremot ett par vattendroppar.
    Efter 2-3min ser det ut som om resten av motor börjar ånga lite lätt.
    Har då stängt av bilen för att inte paja skiten.
    Tempmätaren i bilen går endast upp till lite över det blåa.

    Har ej tänkt på detta tidigare då jag oftast kör iväg direkt och därmed har väl motorn blivit luftkyld, hoppas jag (en tanke bara)

    Vattenpump, topplockspackning, stopp i kyl-systemet, igensatt VV ???

    Oljan ser fin ut på stickan men när jag lossade oljefilter så vällde det ut ca. 1dl svart lervälling. Bytt olje-filter och olja.
    Vet att när man klämmer/pumpar med handen på kylslangen som går in på vänster sida på motorn så låter det som om något metalliskt klickande från spjällhus eller ventil-kåpa. Termostat eller nåt som kan vara paj annars ?



    Bilen har visserligen rullat drygt 29000 men verkar vara hyffsat bra skött då den faktiskt går bra och utan några som helst oljud från motor.
    9000CS 2.3t

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Hedemora+Nynäshamn
    Inlägg
    89
    Lyfter lit.
    Hjääälp! Tröttnat på felsökning.
    9000CS 2.3t

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Topplockspackning

    Det verkar som om vattenpumpen fungerar,jag har en känsla av att topplockspackningen skulle kunna vara boven här.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Saab med inbyggd vattenkokare

    Citat Ursprungligen postat av Jimu
    Idag kokade vattnet då jag hade bilen igång utan locket till expansions-kärlet.
    Det är i alla fall normalt.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Hedemora+Nynäshamn
    Inlägg
    89
    Vad normalt? Att det kan koka när man inte har locket på?
    Det bubblar inget annars. Och jag kom just på att kylfläkten (till motorn) har aldrig startat vad jag vet.
    Motor-tempen har visserligen aldrig visat mer än hälften på graderingen.
    9000CS 2.3t

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Jimu
    Vad normalt? Att det kan koka när man inte har locket på?
    Det bubblar inget annars. Och jag kom just på att kylfläkten (till motorn) har aldrig startat vad jag vet.
    Motor-tempen har visserligen aldrig visat mer än hälften på graderingen.
    Trodde jag också var fel. Men jag bedrog mig. Jag kollade motortempen emot OBD. Innan jag nått 100 °C så började det koka i expansionskärlet och jag kunde tömma ett kärl på det viset. Och nej min bil drar inget vatten.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ekeby
    Inlägg
    157
    Det är troligen topp-packningen, vattenånga mellan turbo och grenrör är ett ganska säkert tecken. Dock borde bilen dra vatten...

    /M
    Par i Aero

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    140

    Re: Saab med inbyggd vattenkokare

    Citat Ursprungligen postat av Jimu
    Har felsökt min bil då jag fick en hel del imma på rutorna för några dagar sen och misstänkte att vattenpumpen hade gått trasig.
    Idag kokade vattnet då jag hade bilen igång utan locket till expansions-kärlet. Bubbeli-bubb sa det o sen hade allt vatten kokat över. Sen var det tomt. Jag stängde givetvis av bilen. Hade ej tok-kört. Kort runda på 5 min.

    Bilen går bra, utan några som helst oljud.
    Inget vatten i oljan, eller olja i vattnet.
    Har spolat igenom kylsystemet nyligen.
    Turbon ser fin ut, glappar ytterst litegrann uppåt o neråt. Ej in eller ut eller åt sidorna. Har värme i kupe´n ganska fort.
    Har känt lite lätt på topplocks-bultarna om någon ev. skulle sitta löst.
    Inte så.

    Problem:
    * Det börjar ånga nånstans ifrån grenrör - turbo, efter 1min tomgång (kall bil) Ingen märkvärdig rök ur avgasrör, däremot ett par vattendroppar.
    Efter 2-3min ser det ut som om resten av motor börjar ånga lite lätt.
    Har då stängt av bilen för att inte paja skiten.
    Tempmätaren i bilen går endast upp till lite över det blåa.

    Har ej tänkt på detta tidigare då jag oftast kör iväg direkt och därmed har väl motorn blivit luftkyld, hoppas jag (en tanke bara)

    Vattenpump, topplockspackning, stopp i kyl-systemet, igensatt VV ???

    Oljan ser fin ut på stickan men när jag lossade oljefilter så vällde det ut ca. 1dl svart lervälling. Bytt olje-filter och olja.
    Vet att när man klämmer/pumpar med handen på kylslangen som går in på vänster sida på motorn så låter det som om något metalliskt klickande från spjällhus eller ventil-kåpa. Termostat eller nåt som kan vara paj annars ?



    Bilen har visserligen rullat drygt 29000 men verkar vara hyffsat bra skött då den faktiskt går bra och utan några som helst oljud från motor.
    skulle också våga påstå topplockspackningen.. kompet trycker ut luft i kylsystemet.. det kan hända utan vare sig förlust av vatten eller olja i vattnet eller viceversa..

    kan ju också vara turbon som trycker ut luft i systemet.. men lite troligt på tomgång och då borde du kanske få andra symptom med :P
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Hedemora+Nynäshamn
    Inlägg
    89
    Bättre sent än aldrig. Kanske nån har nytta av svaret.

    I mitt fall var det bara termostaten som var paj, och inte öppnade alls.
    Det resulterade i att det sipprade vatten längs ventilkåps-packningen och ner under grenröret där det förångades.

    Mekade 2 veckor i onödan för ett så enkelt fel.
    Hmm...
    9000CS 2.3t

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 inbyggd telefon
    Av sebbezz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-13, 12:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •