Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: laddar mkt på rött!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    229

    laddar mkt på rött!

    ha en fråga här igår så la jag märke till att den laddar mkt på rött att pekaren gå över på den röda markering rätt lågt in på den.
    är de nått fel då?? för de hackar till en gång med när den ha full laddning.?? orginal motor en 900 set -96.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339
    Du har kommit över en ordentligt trimmad bil skulle jag säga.
    Går den bra för övrigt förutom att den hackar till ibland?
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Anders,

    Jag tycker att du borde testa med en annan magnetventil, för att utesluta fel på den.

    Att den "hackar till" kan, beroende på vad du menar med "hackar", innebära att den går upp i laddtrycksspärren.

    I vilket fall som helst är det en bra idé att koppla in en riktig graderad laddtrycksmätare och mäta upp vad den verkligen laddar vid olika varvtal och växlar.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 831
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Du har kommit över en ordentligt trimmad bil skulle jag säga.
    Nja...det behöver ju inte vara så. Är bilen original och "turbonålen" letar sig en bra bit in på det röda är det något fel. Jag skulle satsa en slant eller två på KKs tips.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    229
    de jag menar med hackar till är precis som att den gå på varvstoppet men den gör inte de för de händer vid 4,5tusen varv ..

    men men magnetventil hur byter man en sån ? tänkte tro du saab verkstad kan ha de att låna allstå?? måste fara dit senare och kolla iaf.
    är de dyrt att byta??\

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av andersu
    de jag menar med hackar till är precis som att den gå på varvstoppet men den gör inte de för de händer vid 4,5tusen varv ..

    men men magnetventil hur byter man en sån ? tänkte tro du saab verkstad kan ha de att låna allstå?? måste fara dit senare och kolla iaf.
    är de dyrt att byta??\
    Hej,

    Magnetventil byter man på 5 minuter max. Kostar ca. 1200 kr på Speedparts utan rabatt vill jag minnas.

    Det kan ju finnas andra skäl till att den "hackar till". Svårt att säga utan provkörning.

    Andra "vanliga felkällor" är ju bl a stift, DI-kassett, men i det här fallet låter det som att den laddar en hel del. Frågan är ju om den har en programvara som begär så mycket laddtryck eller om det är hårdvaruknas. Skulle t ex även kunna vara en fastkärvad wg-arm...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    229
    jag ha ju varit inne och testat en ny di-kasset utan att de gick bort så jag tro själv de inte är de.

    nästan som man ska in och höra vad dom tro men ska nog köra på dig byta magnetventil.

    vad menar du med fastkärvad wg-arm??

    skriv allt ni tro de kan vara. tackar för alla svar.

  8. #8

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    229
    hur se man magnetventil då?? gå den och se?.
    sen är den som kosta


    1,790 kr på speedparts?? de gå inte att länka den sidan så bra.
    A

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 711
    Citat Ursprungligen postat av andersu
    hur se man magnetventil då?? gå den och se?.
    sen är den som kosta


    1,790 kr på speedparts?? de gå inte att länka den sidan så bra.
    A
    Förhoppningsvis kan denna tråd hjälpa.

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... ht=mv+bild


    Mvh

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    229
    va ut och kollade på den lilla svarta med 3 små rör gummi.
    den lilla svarta satte inte fast utan bara hängde i slangarna och i en kontakt.

    om jag säger så här lite svårt att förklara
    men när jag blåste i dom så va den enda i mitten igentepp typ om man säger så. hoppas ni förstår mig.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Norrköping/Stockholm
    Inlägg
    104
    inte så lätt så att slangen mellan wg och turbo är lös då? = Maxladd.
    Vilket borde kunna förklara hacket (laddtrycksspärr). Detta är inte nyttigt för varken turbo eller motor... Turbon går för högvarv och slits alltså ruggigt hårt, motorn får inte tillrcäkligt med soppa jämfört med den luft som pressas in och kommer då spika.

    Kolla att alla slangar är hela och sitter fast.
    Jag vet inte vilekn svarta du menar, men att en slang hänger lös verkar ju inte vara helt ok.
    Har äntligen tagit mitt förnuft till fånga....SAAB!
    900 2,0T Talladega -97

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    229
    nej den svarta jag menar ha jag på en bild sett ska vara magnetventilen. ska ut igen och kolla på slangen du sa nu.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Norrköping/Stockholm
    Inlägg
    104
    återkom gärna när du kollat !!
    Har äntligen tagit mitt förnuft till fånga....SAAB!
    900 2,0T Talladega -97

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 711
    Citat Ursprungligen postat av DaddyCool
    Kolla att alla slangar är hela och sitter fast.
    Jag vet inte vilekn svarta du menar, men att en slang hänger lös verkar ju inte vara helt ok.
    Han menade nog att MVn hade lossnat ifrån sitt fäste, och bara hängde
    i slangarna.


    Mvh

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 127
    har samma på min vid fullt ladd.. laddar säkert hälfen in på röda, det är ca 1,3 bar. min teori är att den får för lite soppa med orginal programvaran
    Subaru Legacy

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Norrköping/Stockholm
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av davva
    har samma på min vid fullt ladd.. laddar säkert hälfen in på röda, det är ca 1,3 bar. min teori är att den får för lite soppa med orginal programvaran
    Kör du också orginal?
    Alldeles för högt laddtryck i så fall... samma sak här, kolla så att alla slangar sitter fast som de ska och är hela samt att wg-armen inte fastnat..
    Stryboxen ska skjuta på mer soppa när laddet ökar, men jag vet inte hur mycket den orkar. Sedan beror det lite på pumpens kondition också.
    Spikningar är hur som helst inte det minsta nyttigt.... så du bör kolla upp detta, och inte gasa fullt tills du kollat det..
    Har äntligen tagit mitt förnuft till fånga....SAAB!
    900 2,0T Talladega -97

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    229
    va först på saab verkstad dom kollade slangarna lite snabbt och sa att såg inte ut som nån va lös.(ska själv kolla mer nog)

    jag testade att ta bort kontaken och då ladde den inte alls som den gjorde med kontaken i.

    sen va jag på skroten köpte mig en ny magnetventil från en 9-3turbo årsmodell vet jag inte men skulle tippa på 00 och uppåt.
    den tog jag och köpte den för en 100 men sen när jag kom hem skulle koppla in den ny så såg jag ett fel på den dom hade inte samma kontak. :/

    min kontak hade 3 piggar och den nya hade bara 2.

    ska kolla imorrn igen på skroten om den kontaken hade 3sladdar in lr om den bara hade två. om den hade 3 sladdar kan man göra om den nya då och klippa och fästa i den nya kontaken??

    nu vart de lite krångligt men hoppas ni förstår mig.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av andersu
    sen va jag på skroten köpte mig en ny magnetventil från en 9-3turbo årsmodell vet jag inte men skulle tippa på 00 och uppåt.
    den tog jag och köpte den för en 100 men sen när jag kom hem skulle koppla in den ny så såg jag ett fel på den dom hade inte samma kontak. :/

    min kontak hade 3 piggar och den nya hade bara 2.
    Hej,

    Den magnetventil du har köpt är till en bil med Trionic 7, och går inte att använda till din bil...

    Eftersom magnetventiler är ett högst "lynnigt" litet släkte så är nog stalltipset, även om det svider lite, att köpa en ny från Speedparts. Då får du garanti (vilket i alla fall jag haft nytta av i just fallet magnetventiler).

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 194
    lite dyrt att bara köpa en magnetventil för att testa om det är den!
    Sunshine

Liknande ämnen

  1. Varningslampan (rött utropstecken i rött cirkel) ?
    Av JorisS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-14, 18:45
  2. turbomätaren går på rött
    Av Lindström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 14:25
  3. Ska Turbo/apc mätaren gå upp på rött?
    Av Jowlot i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 21:16
  4. Huvudljusrelä 44 33 801, rött dubbelrelä.
    Av Marcus J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-11-09, 12:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •