Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Projekt klarlacksläpp! 99LE -74 rallybil Grp.E

  1. #1
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051

    Projekt klarlacksläpp! 99LE -74 rallybil Grp.E

    Hej!
    Tänkte lägga ut en projekttråd på min kompis Tobias Ralybil som jag hjälper till med att göra iordning.

    På att göra listen står:

    *Uppdatera störtbågen.

    *rengöra tanken och byta bränslepump.

    *Laga rosten och rikta alla bynglor.

    *Lägga en ny lack.

    *Ha roligt i skogen!

    *laga allt vi kör sönder


    Den ärrade krigaren! har stått sedan -98, så det finns en "del" å fixa...

    på dagens agenda stog att rensa ur inredningen och svetsa in en massa mer rör i bågen!


    stolarna och bälten ur (föregående ägaren skulle behålla dom.)


    mattorna och baksätet ur. (uuuunderbart bra bild )


    vi började med att mäta ut placering och längd på röret till dörrsträvan, Tobbe kapar för fullt.


    Tobbe svetsar första dörrsträvan.

    Kan ju tillägga att min uppgift idag var att slita ur inredningen, mäta och kapa till rören samt dokumentera.


    Svetsar in förbindelsen mellan tvärsträvan och kardantunneln.


    Samma som ovan, färdigsvetsat, plattan skall borras och sedan bultas fast i kardantunnenln.


    Närbild på en svetsfog, ALLT är svetsat med pinnsvets!


    Det som hanns med ikväll var: rören i dörröppningarna, röret vid golvet mellan huvudbågens innfästningar och det rörets infärstning mot kardantunneln. Kvar att fixa är ett kryss mellan bakåtsträvorna.


    All inredning vi tog ur, mattorna, baksätet och sidopanelea skall rengöras och monteras tillbaka efter att bilen är lackad.


    Överblicksbild öer motorrummet, observera att det är elektroninsk insprutning, HIGHTECK 1974!!


    Motorstyrdonet


    MAP-sensor. Man kan lugnt konstatera att tekniken krymt dom senaste 30 åren


    Visste man inte bättre skulle man kunna tro att bilen lider av klarlackssläpp (den lider oxo av sprutspackelbubblor )

    avslutar med ett litet filmklipp så nin får höra skönsången!

    http://www.garaget.org/video/4yhe2tnnxvay

    Kommentera gärna

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  2. #2
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Ser fint ut det där
    Måste bara fråga, får man åka med så "mycket" effekt i grupp E där du bor? Här i krokarna så får man inte ha en insprutare, måste vara en 99 med enkelförgasare för att man ska få åka tävling med den, dock får man köra debutant ändå. Men då är det bra kinkigt där jag bor med, 10mil upp i landet så går det utmärkt att åka med en insprutare så
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  3. #3
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J
    Ser fint ut det där
    Måste bara fråga, får man åka med så "mycket" effekt i grupp E där du bor? Här i krokarna så får man inte ha en insprutare, måste vara en 99 med enkelförgasare för att man ska få åka tävling med den, dock får man köra debutant ändå. Men då är det bra kinkigt där jag bor med, 10mil upp i landet så går det utmärkt att åka med en insprutare så
    Grp.E är en mysko klass, det finns 3 olika reglementen beroende på var man bor, Övre norra bilsportförbundet (dit jag hör) där får man åka med vad man vill, men max 2liter och 8ventiler, -88 och äldre. all inredning skall vara intakt, så här uppe åker dom flesta Kadett GSI 8v, Peugot 205 GTI, Golf GTI odl.

    med andra ord så är denna 99an igentligen inte konkurenskraftig hör uppe, men vi ser den som en bra bil att få rutin i och att ha kul ja mena, den kostade en 1/10 del av vad en konkurenskraftig Golf eller kadett kostar

    sen finns nedre norra BF, ungefär samma, men dom slipper inredningen.

    åsså finn södra, där dom går på ist antal hk/kg

    hoppas ja inte rörde ihop det för mycket

    EDIT: det borde stå om det här: http://web.sbf.se/regler/ eller här: http://www.sbf.se/info/dokument
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Tufft med en LE! Ser lite annorlunda ut under huven i jämförelse med en vanlig GL.

    Är det orginallack? Om inte så ser den ut att vara väldigt seriöst lackerad, insidan dörrar, huv osv. Kan det kanske vara samma lack som på denna? Jag tycker dock att din ser ut att vara lite mörkare, men det kan nog ha mycket med ljuset att göra.

    Lycka till med projektet! Du får ge dig på din egna LE någon dag.

    Mvh

  5. #5
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Tufft med en LE! Ser lite annorlunda ut under huven i jämförelse med en vanlig GL.

    Är det orginallack? Om inte så ser den ut att vara väldigt seriöst lackerad, insidan dörrar, huv osv. Kan det kanske vara samma lack som på denna? Jag tycker dock att din ser ut att vara lite mörkare, men det kan nog ha mycket med ljuset att göra.

    Lycka till med projektet! Du får ge dig på din egna LE någon dag.

    Mvh
    nix, det är inte originalllack, karossen har varit carolinerblå, en mörkblå kulör som går lite lite mot grönt, typ

    men den är RIKTIGT seriöst lackad, under huven, invändigt, i bagaget osv. så förmodligen så har dom plockat karossen HELT ren, sen upptäckte jag en annan grejj oxo, det är svetsat igen hål för USA-sidomarkeringarna bak, så riktigt vad det är för bi vet ja inte riktigt enligt VV så är den svensksåld, men med rallybilar kan man aldrig vara riktigt säker på att identitet och kaross är samma
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Kollade lite närmare på denna bilden


    Verkar inte som om det är vanliga strålkastarinsatser? Tycker att de ser ut att vara betydligt djupare och större än orginalinsatserna. Är det några eftermarknads? Syns tydligast på den som sitter på förarsidan.

    Har bilen servo? Om inte, vad är behållaren mellan expansionskärlet och insuget till för?

    Mycket trevligt motorljud förresten.

    Mvh

  7. #7
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Kollade lite närmare på denna bilden


    Verkar inte som om det är vanliga strålkastarinsatser? Tycker att de ser ut att vara betydligt djupare och större än orginalinsatserna. Är det några eftermarknads? Syns tydligast på den som sitter på förarsidan.

    Har bilen servo? Om inte, vad är behållaren mellan expansionskärlet och insuget till för?

    Mycket trevligt motorljud förresten.

    Mvh
    strålkastarna måste nog undersökas

    behålaren mellan expansionskärlet och insuget är till bromsvätskan, den lilla plåtburken närmare torpeden är till kopplingen.

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  8. #8
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Okej, då är det grönt att åka med mer effekt uppåt i hela landet, hade lite dålig koll på det där
    Knepigt att det bli söderortens regler som gäller här med tanke på att jag bor nästan mitt i sverige bara.
    Det kommer garanterat bli en bil som ni kommer ha enormt mycket roligt med i vilket fall som helst, rally är skoj om man så åker en orginal v4 till och med
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av el03-124
    behålaren mellan expansionskärlet och insuget är till bromsvätskan, den lilla plåtburken närmare torpeden är till kopplingen.

    //Konrad S.
    Aha, då förstår jag... Är endel som skiljer sig under huven om man jämför med min 99a.

    Angående strålkastarna så har jag ett svagt minne av att Krister K har sådana monterade på sin vita 99. Skulle vara kul och veta vad det är för "lyxljus".

    Mvh

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    molstaberg i mölnbo
    Inlägg
    228
    det är cibié strålkastare vad jag förstått.
    har ett par på hyllan,
    900T -79 / 900gl -86
    99cc 2,1 16v -76

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571
    Citat Ursprungligen postat av peter.e
    det är cibié strålkastare vad jag förstått.
    har ett par på hyllan,
    Va de inte så att V4áns va lite djupare.. och de passar ju

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    548
    Riktigt udda och kul att ni använder MMA för bursvetsningen! Vilka elektroder har ni använt?
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  13. #13
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Riktigt udda och kul att ni använder MMA för bursvetsningen! Vilka elektroder har ni använt?
    Mvh
    bra fråga, ska försöka få nått vettigt svar ur Tobias
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  14. #14
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    åsså en liten pytte-uppdatering:


    Ciebé-strålkastare

    Idag skulle det fixas med bränslesystemet (föregående ägaren hade monterat en båttank å en lös soppa-pump för å kunna busa på isen, då nått inte var som det skulle med originalarrangemanget.


    tanken ur och rengjord.


    hur man lyfter en bil när man jobbar på en Grävmaskins/skogstraktor-verkstad


    sen skulle statmotorn bytas, tyvärr så visade det sig att alu-gaveln spruckit vin startmotorinfästningen, så den måste bytas

    mer än såhär blev inte gjort ikväll, då det saknades slangar til bränslesystemet (åsså hittades ett rosthål som jag vill laga innan tanken hittar tillbaka

    Jag kan förövrigt tillägga att dena bilen är monterad i Belgien (Ska försöka få en bra bild på lappen nästa gång)

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  15. #15
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182


    Påminner mig lite om när jag slängde på vinterdäck på isbilen för ett par år sen. Då den saknade allt vad domkraftsfästen heter, även sidobalkarna var lagom genomruttna, så fick lösningen bli att lägga en planka på pallgafflarna till traktorn och försiktigt lyfta på den så gott som icke existerande balken. Det gick faktiskt bra, snabbt och enkelt....

    Intressant det där med att bilen är monterad i Belgien, antar att det var där den blev hellackad en gång i tiden?

    Mvh

  16. #16
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    Citat Ursprungligen postat av joH900


    Påminner mig lite om när jag slängde på vinterdäck på isbilen för ett par år sen. Då den saknade allt vad domkraftsfästen heter, även sidobalkarna var lagom genomruttna, så fick lösningen bli att lägga en planka på pallgafflarna till traktorn och försiktigt lyfta på den så gott som icke existerande balken. Det gick faktiskt bra, snabbt och enkelt....

    Intressant det där med att bilen är monterad i Belgien, antar att det var där den blev hellackad en gång i tiden?

    Mvh
    nja, den var mörkblå när den var ny, enligt han min kompis köpte den av så köpte han den av polisen, därefter har den blivit rensad och lackad och byggt rallybil av. Men eftersom det inte är min bil så har jag inte brytt mig om att gräva så mycket i det förflutna

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  17. #17
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    det har inte hänt mycket sen sist, men nästa vecka så är tanken att vi ska ta krafttag med karossen, alltså byta skärmkanter bak, slipa och tenspackla alla rostfläckar, rickta bynglorna och göra den klar för lack. sen hur mycket som hinns med är ju en annan sak

    under helgen ska jag beställa lite godsaker, såsom 6-punktsbälte, overall, nackkrage och hjälm (det är dyrt även om man bara ska "åka" )

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

Liknande ämnen

  1. Klarlacksläpp
    Av KoktGrus i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-03, 21:13
  2. modifiera toppackningen på min rallybil?
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-26, 09:00
  3. saab 99LE busbil...
    Av -Konrad- i forum Projekt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-12-23, 14:56
  4. Klarlacksläpp
    Av Wisp i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-24, 18:47
  5. Per Eklunds 9-3SS Rallybil..
    Av 9-3 Mike i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-05-18, 19:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •