Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Bar's Leaks

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    93

    Bar's Leaks

    Kylaren i min 95' 9000 2,3 LTT läcker lite, bilen tappat ungefär 1/2 liter kylarvätskan sedan början av november. BIVA i Linköping har gjort läckagetest på bilen, och jag vet att det är kylaren som läcker.

    Frägan är om man ska byta kylaren eller använda nån tätningsmedel som Bar's Leaks. Bar's Leaks är tätningsmedeln som jag rekommenderas av en annan verkstad. (Dock inte BIVA, de ville byta kylaren, 5000kr) Jag undrar om någon här har använt Bar's Leaks här, jag vill höre om era resultat. Har den funkat eller skapat andra problem som att det blev stopp i värmepaket eller vattenpump osv?

    Min bil har också webasto bensinvärmare. Kan den skadas av bar's leaks? Bensinvärmaren har två slangar som sitter lite högre än kylarbehällaren (expansion tank) och därför har egna avluftningspluggar. Är det risk att bar's leaks orsakar stopp i dessa slangar.

    En fråga till: Ska man hälla Bar's Leaks i expansion tank eller direkt in i kylaren på något sätt?

    Tack på förhand

    Berk

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    467
    finns ju två billigare varianter köp snus eller kanel och häll i expansions kärlet det funkar men kan lukta lite.
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    20g ingefära har jag fixat mina gamla 9000 med.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    49
    Det som händer när du häller i något av dessa medel bar leaks, kylartätnig, kanel eller något annat du har i krydhyllan är att cirkulationen i systemet blir något försämrat(alltså att det blir en ligering & är mest märkart vid trånga passager). Detta fungerar endast i mindre hål i kylaren. Överväg vad bilen är värd gentemot kostnaden för byte av kylare. En ny kylare är alltid att föredra..

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    49
    Vars du häller vätskan är av mindre betydelse. Helt spontant. Häll det i kylarn..

  6. #6
    du kanske inte märker det direkt, men det kan bli problem framöver med Bar's leak och likande produkter. På två av mina tidigare bilar (däribland en 9000) så satte systemet igen och förorsakade problem. Det var INTE kul när värmeelementet satt igen när det var -20 ute och vi hade 30 mil hem. Fick byta värmeelement och kylare för att få det att funka ordentligt igen, trots flertalet urspolningar baklänges av systemet innan dess.

    Byt kylare, inte värt att snåla på det är min åsikt.

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Bar's Leaks

    Citat Ursprungligen postat av berkbs
    Dock inte BIVA, de ville byta kylaren, 5000kr
    Skojar du med mig? Köp en begagnad fräsch kylare (t.ex på pryltorget här eller på skroten) för 1/5 av det priset och byt själv! Nu vet inte jag hur händig du är men det är väldigt enkelt att byta.

    Allt kladd i kylsystemet förutom glykol bör undvikas! Det är en annan sak om man står på raggen med en pissande V8 och vill hem....


    Edit: Om bilen är en automat är ett kylarbyte lite pilligare men definitivt ingen omöjlighet!

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    93
    Billigast för mig är att köpa kylaren från speedparts (1550kr) och att ha den monterad på Thorens (1300-1500kr i arbete tror jag). Så det blir 3000kr ungefär.

    Jag är händig men aldrig gjort något så stort som att byta kylaren. Bilen är automat och har turbo. Därför finns där lilla oljakylaren på sidan som jag läst orsakar problem när man tar gamla kylaren ut. Jag är också bekymrad över genomrostade muttrar mellan intercooler och kylaren.

    Berk

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    93
    Att köpa begagnad kylare är inte värd arbetet som ingår i montering tycker jag. Speciellt om man betalar för arbetet.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av sleepy86
    finns ju två billigare varianter köp snus eller kanel och häll i expansions kärlet det funkar men kan lukta lite.
    Dumma j**la förslag som man använde på Amazoner och gamla Oplar!! du åker säkert omkring som Bosse bildoktorn med ett ägg i handskfacket oxå för att kunna laga kylaren med. Moderna bilar håller man inte på och dribblar med en massa bonnlösningar på och yttrest tveksamt jag ens skulle hälla en flaska Bar's leak i en gammal 900.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    93
    Jeppe och Swepit

    Hade ni problem med Bar's Leaks eller någon annan tätningsmedel? Jag frågar för att det finns många på olika internet forum som hävdar att Bar's Leaks är annorlunda från de andra liknande produkter. Jag har ingen erfarenhet med någon tätningsmedel och jag vet inte hur de funkar kemiskt. Allt som jag kan är från internet forum och det är förvirrande minst sagt.

    Funkar det om man häller in tätningsmedel och kör motorn på tomgång i några minuter tills den repererat läckagen och sen (efter motorn blivit kallt) byter man ut kylvätskan? Då håller man inte medeln i kylvätskan onödigt.

  12. #12
    berkbs:

    Nu var det ju inte jag personligen som hällt i tätningsmedel i kylaren, utan någon föregående ägare och därför vet jag inte vilket medel det var.
    Problemet som uppstår är i båda fallen att det släpper småbitar som ser ut ungefär som brunt glas från insidan av kylsystemet. Detta får då motsvarande effekt som en blodpropp hos en människa, dvs det blir stopp i kärlen.

    Jag har också hört bra saker om t.ex Bars leaks, men jag vågar helt enkelt inte chansa, särskilt inte som jag har riktigt bra priser på reservdelar, och dessutom kan meka själv. Däremot förstår jag dem som alltid måste lämna in sina bilar att de chansar med billigare lösningar.

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av berkbs
    Jeppe och Swepit

    Hade ni problem med Bar's Leaks eller någon annan tätningsmedel? Jag frågar för att det finns många på olika internet forum som hävdar att Bar's Leaks är annorlunda från de andra liknande produkter. Jag har ingen erfarenhet med någon tätningsmedel och jag vet inte hur de funkar kemiskt. Allt som jag kan är från internet forum och det är förvirrande minst sagt.

    Funkar det om man häller in tätningsmedel och kör motorn på tomgång i några minuter tills den repererat läckagen och sen (efter motorn blivit kallt) byter man ut kylvätskan? Då håller man inte medeln i kylvätskan onödigt.
    Bar's Leak frunkar faktiskt förvånansvärt bra och är annorlunda än många andra hokus pous burkar men som jag sa. Man häller inte i och dribblar med massa bonnlösningar i en modern bils kylsystem. Bar's Leak kan man använda som en riktig nödlösning/panik och medlet ska vara kvar i systemet tills läckan är permanent lagad (alltså lagad mekaniskt/delen utbytt) då måste du skjölja systemet.
    Körde en hel sommar med en ruskit dålig kylare på min Mustang med just Bar's Leak, inget annat funkade men det var en nödlösning som sagt. Tänk på hur en modern motor funkar, du har olika givare i själva kylsystemet givare, kanaler i värmepaket/kylare etc. Inte f'n vill man ha nåt annat än vatten/glykol tänk på att många moderna bilar måste du tom. ha rätt sorts glykol i och en del glykolsorter är inte blandbara osv. En beg. kylare på skroten är att föredra alla dagar och är som sagt inget jättejobb att byta.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Citat Ursprungligen postat av swepit
    Vars du häller vätskan är av mindre betydelse. Helt spontant. Häll det i kylarn..
    I kylaren är det bästa ja. Bars leak tycker jag är ett av få "medel" som inte fastnar och förstör hela kylsystemet, mycket bra produkt som då jag skulle hälla i bilen igen om jag fick problem.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    93
    Tack för alla svar.

    Går det att reperera läckagen från utsidan om man vet varifrån den läcker? Jag menar någon slags lim, epoxi etc utan att riskera orsaka stopp i kylsystem?

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    93

Liknande ämnen

  1. Saab Chile leaks 9-4x production specs!
    Av saabhistory i forum International SAAB related talk
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-19, 05:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •