Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Död bil! 9-3SS V6 Aero 2006

  1. #1
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 598
    Medlem#
    4936

    Död bil! 9-3SS V6 Aero 2006

    Snyft. Hade precis hämtat ut en begagnad famskärm som skall bytas efter en plåtskada och var nöjd. Tvättar av bilen i GDS-tvätten. Backar ut och torkar den lite. Sedan är den DÖD....

    När jag vrider om nycken startar all elektronik som vanligt men startmotorn drar inte runt. Ström finns och har testat med att tillföra. Noterar att "klicket" när man sätter i nyckeln inte infinner sig. Men bilen verkar ju känna igen nyckeln i övrigt eftersom övriga funktioner går igång. Några tips på vad som är knas.......???

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763

    Re: Död bil! 9-3SS V6 Aero 2006

    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Snyft. Hade precis hämtat ut en begagnad famskärm som skall bytas efter en plåtskada och var nöjd. Tvättar av bilen i GDS-tvätten. Backar ut och torkar den lite. Sedan är den DÖD....

    När jag vrider om nycken startar all elektronik som vanligt men startmotorn drar inte runt. Ström finns och har testat med att tillföra. Noterar att "klicket" när man sätter i nyckeln inte infinner sig. Men bilen verkar ju känna igen nyckeln i övrigt eftersom övriga funktioner går igång. Några tips på vad som är knas.......???
    Kollat säkringarna??

    Provat reservnyckeln??

    // Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    513
    Startmotorn eller tändningslåset! Har kompisar som bytt tändningslåset på 2 år gammla bilar!
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  4. #4
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 598
    Medlem#
    4936
    Har testat reservnyckeln utan resultat. Skall kolla säkringarna.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    238
    Är det inte bara dålig kräm i batteriet då ???

    Mvh RCM
    Bygger Corsaab b204 t

  6. #6
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 598
    Medlem#
    4936

    Re: Död bil! 9-3SS V6 Aero 2006

    Citat Ursprungligen postat av RCM
    Är det inte bara dålig kräm i batteriet då ???
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Ström finns och har testat med att tillföra.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 302
    Jag tror på tändlåset då inte rattlåset går i/ur, bara att byta.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    646
    Så blir det om man inte lägger i P på en automat, startspärr.

  9. #9
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 598
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Jag tror på tändlåset då inte rattlåset går i/ur, bara att byta.
    Låter troligt men jag skall kolla säkringarna.

    Bra att det hände (vad det nu är som hänt) innan nybilsgarantin gått ut iaf...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    107
    På min förra 07:a hände samma grej. Var ett relä till tändningen som hade gått sönder på den. Kommer inte ihåg exakt dock..
    Cadillac BLS4 2.8T XWD -08
    9-5 2.3t Vector -02

  11. #11
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 598
    Medlem#
    4936
    Säkringarna var ok.
    Hoppas man får en dom under morgondagen...

  12. #12
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 598
    Medlem#
    4936
    Det var en säkring som har samband med airbagsystemet och som skall slå i från tändningen vid krock som hade utlösts. Säkringen byts på garantin. Så var det med det...

  13. #13
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 063
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Det var en säkring som har samband med airbagsystemet och som skall slå i från tändningen vid krock som hade utlösts. Säkringen byts på garantin. Så var det med det...
    Gött att det inte var nått allvarligare, kommer du ihåg vilken säkring det var fall det skulle hända...

    M.v.h. Andreas

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    13 070
    Vill inte förstöra partyt men det finns ju alltid en anledning till att säkringen "går".

    Tror du/verkstaden att det hade samband med tvättningen?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 598
    Medlem#
    4936
    Verkstaden verkade inte ha någon uppfattning om varför säkringen gått. Säkringen i fråga sitter i motorrummet vid batteriet. Som jag förstod det var det ingen vanlig säkring utan en del av airbagssytemet. Gjorde ingen motortvätt så jag trior inte det kan ha något samband.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Verkstaden verkade inte ha någon uppfattning om varför säkringen gått. Säkringen i fråga sitter i motorrummet vid batteriet. Som jag förstod det var det ingen vanlig säkring utan en del av airbagssytemet. Gjorde ingen motortvätt så jag trior inte det kan ha något samband.
    Säkringar är ofta boven till många konstiga fel. Tro mig, jag jobbar bl.a som felsökare på elsystemen i nya tåg, och där upplever man mycket konstigheter...

    Bra att det löste sig iaf!

    // Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  17. #17
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 540
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Verkstaden verkade inte ha någon uppfattning om varför säkringen gått. Säkringen i fråga sitter i motorrummet vid batteriet. Som jag förstod det var det ingen vanlig säkring utan en del av airbagssytemet. Gjorde ingen motortvätt så jag trior inte det kan ha något samband.
    Den kallas för "battery disconnect" och kopplar bort batteriet vid en krock.

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    986
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Verkstaden verkade inte ha någon uppfattning om varför säkringen gått. Säkringen i fråga sitter i motorrummet vid batteriet. Som jag förstod det var det ingen vanlig säkring utan en del av airbagssytemet. Gjorde ingen motortvätt så jag trior inte det kan ha något samband.
    Den kallas för "battery disconnect" och kopplar bort batteriet vid en krock.

    Mvh
    Henrik
    Men hur inträffar det? Antar att det har med tvätten att göra (vatten + el = hurra) men finn det mer att säga om detta fenomen?

    Jag tänkte dessutom kommentera att det är skönt att inte airbagen löste ut innan säkringen gick iallafall...

  19. #19
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 540
    Medlem#
    5622
    Huvuduppgift
    Batterifrånskiljaren bryter spänningen till delar av det främre motornätet, dvs till generator,
    startmotor och till det främre relät och säkringscentralens relä, vid en frontalkollision.
    Batterifrånskiljaren bryter strömmen i de områden som har höga temperaturer och höga
    strömmar.

    Typ
    Batterifrånskiljaren är en elektromagnetisk brytare med begränsad elektronik som är kopplad
    till airbagstyrdonet och är en del av det främre krockskyddet.
    Det finns en gul knapp (1) vilken kan tryckas ner så att batterifrånskiljaren återställs. Ett
    fönster (2) indikerar, med röd färg, om batterifrånskiljaren är aktiverad eller inte.

    Det är problem med dom där brytarna, dom är väldigt känsliga för stötar..

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    13 070
    Aha, jag tolkade "säkring" som någon form av smältsäkring men så enkelt var det alltså inte.
    Nu är jag mer förstående inför resonemanget att "shit happens" då jag hört henrikg:s förklaring om vad det var för pryl som falerat. Tackar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. BSR - 9-3 aero SC aut 2006
    Av BerganSkeå i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 18:28
  2. 9-3 SS Aero V6 (2,8T) 2006 Hirsch
    Av Pelle i forum Projekt
    Svar: 211
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 23:56
  3. GULSAAB inför 2006 *Projekt 2006 avslutat*
    Av GULSAAB i forum Projekt
    Svar: 172
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 19:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •