Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Gå från delsyntet till helsyntet?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153

    Gå från delsyntet till helsyntet?

    Har alltid servat bilen hos SAAB (dock endast ekonomiservice de senaste åren med tillägg för extra prylar) och lagt till extra för Mobil1 olja som kostar skjortan.
    Nu börjar bilen bli lite till åren, 21k på mätaren, och jag känner att jag inte orkar kosta på den så mycket så jag lämnade in den för bromsskivebyte hos min lokala meck och passade samtidigt på att göra oljebyte och stift. Dock hade han missat min önskan om att fortsätta med helsyntet och slog i sin halvsyntetsolja vilket jag upptäckte först nu lite senare. Skall man byta tillbaks till helsyntet vid nästa byte, eller är det bara att fortsätta med delsyntet? Har hör att man inte skall byta från del till hel, men om det ligger någon sanning i det har jag ingen aning om... Oljebyte har jag försökt göra var 1000:e mil.

    Bilen är en 9000-96:a ltt, micklad till omkring 200 hk (enligt tidigare ägare, aka min bror...)
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    ännu en debatt om hur bra oljorna egentligen är tycker jag inte vi behöver men om du framfört en önskan om helsyntet så får han väl byta till det då? Det är väl inte ditt fel att han slår i fel olja.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153
    Ja, då min kunskap i oljornas olika egenskaper är väldigt låg så kan jag inte uttala mig om vad som är lämpligast. Det jag har fått höra av SAAB:s klåpare till kundmottagare i de senaste 5 åren är att vi rekommenderar "turbo olja" till de här bilarna... Jag kör gärna vidare på delsyntet om det inte gör någon skada, men jag går gärna tillbaks till helsyntet om det skulle vara bättre.
    Frågan är väl snarast om jag kan köra mina 1000 mil och gå tillbaka till helsyntet eller inte och kanske om det finns någon fördel med det överhuvudtaget?
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Ingen fara att hälla i helsyntet vid nästa service om du vill det.
    Är ingen fara att fortsätta på delsyntet heller om du vill det, även om helsyntet är bättre.


    Det du hört om att det inte är bra att gå från del till hel syntet stämmer egentligen inte riktigt.

    Det är främst på ännu äldre bilar där packningar osv börjar bli till åren som kanske gått hela livstiden på mineral eller kanske också att delsyntet som det kan bli problem med att man häller i för "fin" olja då det finns risk för att packningar osv börjar läcka.

    Sen ska man väl alltid hälla i rekommenderad olja i motorn, och till din motor så är väl just del eller helsyntet att föredra, om jag inte missminner mig. Så det är lungt, skulle jag säga.


    Så kör vidare på oljan du och gör som du själv känner för nästa service.

    Det finns fördelar med helsyntet men det är inte helt avgörande, så länge du inte har specialdelar i bilen som kräver helsyntet eller att du kör som en regelrätt blådåre då det kan finnas större fördelar med helsyntet.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Det finns myter om att en bil som körts på mineralolja eller delsyntet aldrig ska köra på helsyntet sen. Det är som sagt myter. Det är inget problem och inte fel att byta till helsyntet. Om du sen väljer Mobil1 eller en billigare olja till en 96:a är ju en annan sak.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av Nuno
    Ja, då min kunskap i oljornas olika egenskaper är väldigt låg så kan jag inte uttala mig om vad som är lämpligast. Det jag har fått höra av SAAB:s klåpare till kundmottagare i de senaste 5 åren är att vi rekommenderar "turbo olja" till de här bilarna... Jag kör gärna vidare på delsyntet om det inte gör någon skada, men jag går gärna tillbaks till helsyntet om det skulle vara bättre.
    Frågan är väl snarast om jag kan köra mina 1000 mil och gå tillbaka till helsyntet eller inte och kanske om det finns någon fördel med det överhuvudtaget?
    kan nog inte påstå att man är något kunnig egentligen i oljornas värld helelr..

    men jag tror nog tryggt du kan gå tillbaka till helsyntet igen till nästa byte

    det gäller nog mer bilar som gjorts för gamla äldre oljor och gått 10000 mil som det finns risk för problem.. speciellt. om det är mineralolja till helsyntet..

    Att köra helsyntet är väl en fördel på turbomotorer då man minimerar risk för slagg och fastbränning till turboagg m.m..

    (kan tillägga att på min svarta 900ng kör jag nu delsyntet delvis för att motorn gått 30k mil (oftast lite tjockare olja som inte "läcker" så lätt :P) och jag får oljan riktigt riktigt billigt.. har itne haft nåt problem än iaf :P ingen viktigt bil så är inte så rädd om den.. rasar motorn byter jag den bara :P
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Saabist
    kan nog inte påstå att man är något kunnig egentligen i oljornas värld helelr..

    men jag tror nog tryggt du kan gå tillbaka till helsyntet igen till nästa byte

    det gäller nog mer bilar som gjorts för gamla äldre oljor och gått 10000 mil som det finns risk för problem.. speciellt. om det är mineralolja till helsyntet..

    Att köra helsyntet är väl en fördel på turbomotorer då man minimerar risk för slagg och fastbränning till turboagg m.m..

    (kan tillägga att på min svarta 900ng kör jag nu delsyntet delvis för att motorn gått 30k mil (oftast lite tjockare olja som inte "läcker" så lätt :P) och jag får oljan riktigt riktigt billigt.. har itne haft nåt problem än iaf :P ingen viktigt bil så är inte så rädd om den.. rasar motorn byter jag den bara :P
    Man kan byta och blanda precis hur man vill mellan mineral, delsyntetiska och helsyntetiska oljor. Om motorn oljan i fråga ska användas till är 1 eller 50 år gammal spelar ingen roll. Att tidiga syntetoljor hade problem med packningar berodde på att dessa vanligtvis var rena PAO oljor och PAO har ingen svällande effekt på packningar som ex. mineralolja har vilket medförde dålig tätning. Detta är idag inte något problem.

    När det gäller viskocitet så ska man alltid använda så tunn olja som möjligt. När det gäller smörjolja så finns ett förhållande som betecknas lambda, detta är oljefilmens tjocklek i förhållande till friktionsytornas ytavvikelse. För bästa funktion så vill man ha en oljefilm som bara är något tjockare än ytavvikelsen så att ingen metall-metall kontakt sker - men inte mer än så då detta leder till högre friktionsförluster och högre driftstemperatur.

Liknande ämnen

  1. kan man använda delsyntet motorolja i en 2,3t 9-5 -02 ?
    Av topline i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2014-01-06, 15:28
  2. Skölja växellådan i 9-3-01 byte olja helsyntet-helsyntet?
    Av aja i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 08:06
  3. Shell Helix Ultra 5w-40 helsyntet till Saab
    Av hampe4pet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 09:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •