Visa resultat för omröstning: Är det ok att skriva om icke överladde Saabar i TurboTrycket?

Antal röster
83. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja, så länge det - inom Saab-ledet - kan finnas ett allmänintresse om bilen ifråga.

    55 66,27%
  • Nej, icke överladdade Saabar hör inte hemma i TurboTrycket!

    28 33,73%
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: TurboTrycket: Fråga till alla medlemmar i STCS ...

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    TurboTrycket: Fråga till alla medlemmar i STCS ...

    Jag har bara en kort liten fråga till alla medlemmar inom STCS gällande klubbens klubbtidning ...

    Skulle det bli rena ramaskriet om vi skrev om icke överladdade Saabar?
    Med tanke på att detta trots allt är Saab Turbo Club of Sweden samt TurboTrycket?

    Då och då dyker det nämligen upp lite mer intressanta Saabar som inte är överladdade ... Och då blir jag aningen ställd.
    Skriva om eller låta bli?

    Har särskilt en bil i tankarna, där jag finner både bil och ägare mycket intressant (ägaren är en sann Saab-tok som ändå mest pysslar med icke överladdade Saabar).

    Så - vad anser ni?
    Är det ok eller ska vi som jobbar med TurboTrycket enbart inrikta oss på turbo-bilarna?

    Poll enligt ovan.
    Välkomnar även synpunkter som svar i tråden.

    Mvh
    Fredrik
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Hej,

    Jag röstade faktiskt nej. Visst kanske det finns ett visst allmänintresse, men vår klubb är trots allt "dedikerad" till Saabar med turboladdning.

    Personligen tycker jag att det finns så mycket intressant runtom i garagen hos våra klubbmedlemmar att det mer än väl bör kunna fylla Turbotrycket med intressant läsning.

    Måste förresten passa på att tacka för de senaste numren, som inneburit en rejäl uppryckning både vad gäller innehåll och utförande!

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Jag röstar JA.

    Tycker inte att turbo under huven är något krav för att komma med i tidningen.
    Många av klubbens medlemmar är mer intresserade av t.ex. styling och stereo av det maskinella och i det sammanhanget spelar det mindre roll om det är en turbobil eller inte.

    Om det är den bilen jag tänker på tycker jag definitivt den platsar i turbotrycket - den ser ju ut som en riktigt "dräparturbo"
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Jag röstade också nej. Saabar utan turbo är visst intressanta - och många andra bilar, men kanske inte T-Trycket ändå.


    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Hej!

    Jag röstade också - efter moget övervägande - nej. Som sagt, både klubben och tidningen springer ur ett intresse för Saabs turboladdade motorer. Samtidigt kan jag känna att det hade varit roligt att läsa om alla typer av Saabar, t.ex. (och om det finns sådana) helrenoverade Saab 96:or eller ännu äldre bilar. Dessa är ju intressanta ur ett generellt Saab-perspektiv men inte ur ett Saab Turbo-perspektiv.

    Någonstans måste en gräns dras och återigen; klubben bildades just för att fokusera på turbomotorerna.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 739
    Röstade åxå nej, och det mesta av anledningarna har redan nämnts.


    Mvh

  7. #7
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Röstade: Nej.

    MEN,
    visst om det är en speciell bil?? Typ en STCC/ETCC bil där överladdning inte tillåts, eller en väldigt intressant gammal rally ems eller liknande, så visst. Kanske nån frän två-taktarare...
    Men då snackar vi extremt annorlunda bilar, ingen stylad 900i från 90-talet eller orginal 96 (V4) med alu-hjul i pedantskick... Det finna andra forum för dem.
    Och inte i varje nummer.


    Så tycker jag


    By the way, keep up the good work!!
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 306
    röstade nej med, anledningar nämnda ovan... som perr säger, så tycker jag med om det är det något VÄLDIGT speciellt så visst...
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Röstade JA .... visst , SAAB bilar i all ära men man skulle kanske kunna ha en spalt där man i varje nummer tog med ett annat märke/modell och skrev lite hur dom löst/förbättrat sina lösningar ... trots allt så kan man faktiskt lära /utveckla sina kunskaper/intressen genom att se hur andra gör det ..

    Men som sagt , detta med vad man tycker själv om bilar är mer eller mindre som religion/politik/datorer/varumärken , ja , listan kan göras lång ..

    /Patrik
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 707
    Tänkte rösta Ja men tryckte fel

    Trots att klubben handlar om just överladdade Saabar och tidningen då ska spegla detta anser jag att när det handlar om bilar som är speciella/ovanliga, t ex den bilen jag tror Fredrik syftar på, så kan det finnas tillräckligt med "nöjesvärde" för att göra ett undantag och ta med dem ändå!
    Detta är dock en möjlighet som ska användas sparsamt!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    F.n. ligger ställningen 50/50 (14 ja, 14 nej).
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Jag bör förtydliga, precis som NoeffectZ är inne på, att jag inte avser fylla tidningen med reportage om icke överladdade Saabar utan - precis som nämnt använda det mycket, mycket sparsamt!

    Den bil jag har i åtanke är grymt intressant och en fruktansvärd rolig bil, tillika ägare ...
    Bilen har väckt ett större intresse, bland annat inom äldre rallykretsar, trots att den inte gått en enda tävling.
    Mycket trevlig och pratglad ägare är det också och få brinner nog lika mycket för Saab som just han.

    Som sagt - jag är sugen som fan på att göra ett reportage om bilen, men ... Tja, det är ju ingen turbo ...
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 306
    Citat Ursprungligen postat av Mr Dezent
    Jag bör förtydliga, precis som NoeffectZ är inne på, att jag inte avser fylla tidningen med reportage om icke överladdade Saabar utan - precis som nämnt använda det mycket, mycket sparsamt!

    Den bil jag har i åtanke är grymt intressant och en fruktansvärd rolig bil, tillika ägare ...
    Bilen har väckt ett större intresse, bland annat inom äldre rallykretsar, trots att den inte gått en enda tävling.
    Mycket trevlig och pratglad ägare är det också och få brinner nog lika mycket för Saab som just han.

    Som sagt - jag är sugen som fan på att göra ett reportage om bilen, men ... Tja, det är ju ingen turbo ...
    ja men då är det väl något utöver det vanliga?? bara o köra på det då...
    jag tror du har medlemmarnas förtroende o fixar nåt bra av det som alltid.
    kör hårt!
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  14. #14
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Mr Dezent
    Den bil jag har i åtanke är grymt intressant och en fruktansvärd rolig bil, tillika ägare ...

    Som sagt - jag är sugen som fan på att göra ett reportage om bilen, men ... Tja, det är ju ingen turbo ...

    Vassego, visa oss vad du menar med en speciell bil.
    Du har mitt förtroende...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Jag röstade JA.

    Visst är jag också mest intresserad av överladdade Saabar, men jag tycker ändå att icketurbo Saabarna också måste få sin plats i tidningen, de har ju sin plats här på forumet också. Det är ju ändå Saabar det skrivs om och det finns ju ett stort intresse för andra saker oberonde vilken motor som sitter under huven.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 327
    JA, om det är tillräckligt speciellt..

  17. #17
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Ja anser ja, Saab som Saab, det é fina bilar oavsett överladdning lr ej

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Mmmm, kan inte kommentera för jag har inte fått nåt endaste Turbotryck på länge trots att man är betalande medlem för 2004.
    Medlemsansvarig säger att jag inte är medlem, bra koll...
    Har ett handskrivet medlemskort här bredvid mig för 2004

    Bara för det är inte 2005 betalt.

    Mvh Roger Zetterlund 2555
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    456
    Jag röstade JA!
    Men som många andra har skrivit så ska bilen vara mkt speciell.
    Annars är det bara att köra på så att det ryker Mr Dezent

    //GG aka Daniel
    " Man e ju turboberoende"#4779
    9-5 Aero

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 575
    jag röstade ja...

    som vissa andra redan har sagt så kan det vara av allmän intresse att i enstaka fall skriva om bilar som ej är överladdade. t.ex. en ljudmogul 9-3:a eller liknande eftersom det kan ge motivering till andra att bygga i sina bilar med turbo. eller t.ex. nya saabar som kommer i framtiden som inte har överladdning. kanske lite ovanligare saabar också som en två taktars rally bil.. vem vill inte läsa om en sådan?
    9-3x TTID 20x9,5

Liknande ämnen

  1. Betalande medlemmar i STCS har fler funktioner i nya forumet.
    Av bollman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 174
    Senaste inlägg: 2016-06-09, 09:14
  2. värva medlemmar till Stcs
    Av AndersM i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 10:20
  3. Fråga till alla 9-3 1.9 TiD ägare
    Av MattiasA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 10:54
  4. fråga till alla LH 2.x kunninga
    Av Widde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-26, 23:42
  5. Har STCS-medlemmar rabatt på SDCC?
    Av Torlejf i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-21, 22:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •