Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Fortsätta trimma cabben (og9-3 Aero med Nordic St3)

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Fortsätta trimma cabben (og9-3 Aero med Nordic St3)

    Sitter och funderar lite vad jag skulle kunna göra med cabben för att gå vidare i träsket.

    Har idag en original T7 2.0T 205 Hk original sånär som på 3" Ferrita samt 2,5" efter cat med 3,5 Bar BTR samt st3 mjukvara från Nordic vilket skall ge ca 285/420.

    Hel Alu IC från Genuince Saab är beställd och kommer monteras under vintern.

    När det gäller koppling vet jag inte vad det är som sitter på. Kopplingen byttes vid 4k mil av aukt saabverkstad till en ny pga missljud (dock inget slir), då bilen fortfarande vart otrimmad. Den har idag rullat 8k mil utan minsta tillstymmelse till kopplingsslir. Kan det vara så att det då sitter en Aero kopplin i bilen eller är det original?

    Det jag funderar över är vad jag kan nå för effekt ungefär med smidda kolvar samt nya spridare och en mappning för E85 (biopower prog självklart, måste kunna köra på BF emellanåt också)? Vill helst inte att kostnaderna ska dra iväg allt för mycket...

    Eller så kan man ju omformulera frågan och säga så här:

    Vad blir de olika stegen i uppgrdering från den setupen jag kör idag, och vilka effekter kan man tänkas nå med de olika "graderna" av uppgradering?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Fortsätta trimma cabben

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    . Kan det vara så att det då sitter en Aero kopplin i bilen eller är det original?
    Missuppfattar jag något nu men varför skulle inte aerokopplingen vara detsamma som en orginalkoppling?

    Edit: Innan det kommer nån Messerchmitt och påpekar att kopplingsfrågor minsann ska hållas i "Chassi, bromsar och transmission" tycker jag väl att frågan ändå kan få sitt svar i denna forumdel.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891
    Glöm inte Kungscobran om du inte har monterat sån redan .
    Jättebra grej

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Fortsätta trimma cabben

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    . Kan det vara så att det då sitter en Aero kopplin i bilen eller är det original?
    Missuppfattar jag något nu men varför skulle inte aerokopplingen vara detsamma som en orginalkoppling?

    Edit: Innan det kommer nån Messerchmitt och påpekar att kopplingsfrågor minsann ska hållas i "Chassi, bromsar och transmission" tycker jag väl att frågan ändå kan få sitt svar i denna forumdel.
    Förlåt, menar förståss 9-5 Aero / Viggenkoppling...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Fortsätta trimma cabben

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    . Kan det vara så att det då sitter en Aero kopplin i bilen eller är det original?
    Missuppfattar jag något nu men varför skulle inte aerokopplingen vara detsamma som en orginalkoppling?

    Edit: Innan det kommer nån Messerchmitt och påpekar att kopplingsfrågor minsann ska hållas i "Chassi, bromsar och transmission" tycker jag väl att frågan ändå kan få sitt svar i denna forumdel.
    Förlåt, menar förståss 9-5 Aero / Viggenkoppling...
    Någon 9-5 Aerokoppling lär det inte vara, den får inte plats. Viggenkoppling kan det ju vara, men är ju "skapligt" svårt att se när allt sitter monterat.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Fortsätta trimma cabben

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    . Kan det vara så att det då sitter en Aero kopplin i bilen eller är det original?
    Missuppfattar jag något nu men varför skulle inte aerokopplingen vara detsamma som en orginalkoppling?

    Edit: Innan det kommer nån Messerchmitt och påpekar att kopplingsfrågor minsann ska hållas i "Chassi, bromsar och transmission" tycker jag väl att frågan ändå kan få sitt svar i denna forumdel.
    Förlåt, menar förståss 9-5 Aero / Viggenkoppling...
    Någon 9-5 Aerokoppling lär det inte vara, den får inte plats. Viggenkoppling kan det ju vara, men är ju "skapligt" svårt att se när allt sitter monterat.
    Om det nu är den "vanliga" kopplingen och inte viggenkopplingen, borde den inte lagt av för längesen med den effekten / Vridet jag har idag? Går det på ngt sätt att känna om det är en viggen el original koppling genom hur hård pedalen är el dylikt?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645

    Re: Fortsätta trimma cabben (og9-3 Aero med Nordic St3)

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Det jag funderar över är vad jag kan nå för effekt ungefär med smidda kolvar samt nya spridare och en mappning för E85 (biopower prog självklart, måste kunna köra på BF emellanåt också)? Vill helst inte att kostnaderna ska dra iväg allt för mycket...

    Eller så kan man ju omformulera frågan och säga så här:

    Vad blir de olika stegen i uppgrdering från den setupen jag kör idag, och vilka effekter kan man tänkas nå med de olika "graderna" av uppgradering?
    Jag tycker att det är ganska meningslöst att gå på endast smidda kolvar och e85. Blir ganska dyrt i förhållande till den extra skjutsen man får i ryggen vid acceleration.
    Att byta turbo till en 18t/19t eller en mindre gt28 är "the way to go" tycker jag.
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  8. #8
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Fortsätta trimma cabben

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Om det nu är den "vanliga" kopplingen och inte viggenkopplingen, borde den inte lagt av för längesen med den effekten / Vridet jag har idag? Går det på ngt sätt att känna om det är en viggen el original koppling genom hur hård pedalen är el dylikt?
    Principen för steg 3 är väll lite att man ska klara sig med originalkopplingen, sedan beror det självfallet på hur man kör.
    Tror det är stört omöjligt att känna på pedalen om det är en org. koppling eller viggen.

    Citat Ursprungligen postat av Roijer
    Jag tycker att det är ganska meningslöst att gå på endast smidda kolvar och e85. Blir ganska dyrt i förhållande till den extra skjutsen man får i ryggen vid acceleration.
    Att byta turbo till en 18t/19t eller en mindre gt28 är "the way to go" tycker jag.
    Helt klart, smidda kolvar, 18t/19t eller GT2871RS med E85 lär bli en hejdundrans kul bil. Kopplingen lär man behöva byta i vilket fall som helst och då ska ju lådan isär så kan man väll lika gärna köra 2.3L istället för 2.0L, har smidda till båda setuperna iofs

    Sebastian, KK, mfl. har ju rätt trevliga koncept man kan kika på för att få inspiration... där har vi bilar mer brett register!

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Fortsätta trimma cabben

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Om det nu är den "vanliga" kopplingen och inte viggenkopplingen, borde den inte lagt av för längesen med den effekten / Vridet jag har idag? Går det på ngt sätt att känna om det är en viggen el original koppling genom hur hård pedalen är el dylikt?
    Principen för steg 3 är väll lite att man ska klara sig med originalkopplingen, sedan beror det självfallet på hur man kör.
    Tror det är stört omöjligt att känna på pedalen om det är en org. koppling eller viggen.

    Citat Ursprungligen postat av Roijer
    Jag tycker att det är ganska meningslöst att gå på endast smidda kolvar och e85. Blir ganska dyrt i förhållande till den extra skjutsen man får i ryggen vid acceleration.
    Att byta turbo till en 18t/19t eller en mindre gt28 är "the way to go" tycker jag.
    Helt klart, smidda kolvar, 18t/19t eller GT2871RS med E85 lär bli en hejdundrans kul bil. Kopplingen lär man behöva byta i vilket fall som helst och då ska ju lådan isär så kan man väll lika gärna köra 2.3L istället för 2.0L, har smidda till båda setuperna iofs

    Sebastian, KK, mfl. har ju rätt trevliga koncept man kan kika på för att få inspiration... där har vi bilar mer brett register!
    Jo, självfallet är det ju så, och köra 2,3a hade ju varit trevligt. Dock drar det ju iväg en aningens när det kommer till pengar, och jag vet inte hur mycket jag vill lägga ner på cabben, för den är ju trots allt en glidarbil som bara rullar några mil under sommaren...

    EXD> du vet vad du ska göra, räkna och återkomm
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  10. #10

    Re: Fortsätta trimma cabben (og9-3 Aero med Nordic St3)

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Det jag funderar över är vad jag kan nå för effekt ungefär med smidda kolvar samt nya spridare och en mappning för E85 (biopower prog självklart, måste kunna köra på BF emellanåt också)? Vill helst inte att kostnaderna ska dra iväg allt för mycket...
    E85 ja.. frågan är om man "törs" kliva på det med orginal topp
    Det fungerar ju onekligen för ett antal här på STCS än så länge, men dom långtidsverkande effekterna lär vi få vänta med att se utfallet på.

    Håller med om att en störra snurra är att föredra för att få effekt som gör klivet upp till smidda kolvar försvarbart, nästa fråga hur många hk orkar en orginal bensinpump på E85 ?

    Mvh

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    "Risken" när man börjar såhär är ju att det ena leder till det andra hela tiden...E85, räcker soppapumpen till? Ny pump...räcker spridarna? Nya spridare and so on...Tro mig, jag vet...min förra (se signatur) tenderade till att skena iväg ordentligt

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Jag hade "tagit rygg" på Aero++ och satsat på bättre IC, kungskobra, grönisar och T5-kammar. Lär bli ett ruskigt trevligt och varvvilligt koncept på en 2,0:a. Sportigt och inte "dieselkaraktär" som vissa 2,3:or lätt kan upplevas som...

    Inga stora pengar heller men ett välkommet tillskott på kanske 25-30 hk mot vad du har idag. Håller kopplingen kan du kliva upp på runt 450 Nm, vilket lär vara lagom i cabben.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Johnken,

    Min motor i din Cab.
    Skulle sitta som fisken i Handsken!

    (ja, alltså "receptet ).


    Utmärkt snäll vid normal körning, mkt sportig karaktär vid hård körning!

    Mvh
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Jo, men ett 18T är ju tämligen "meningslöst" om man inte har tänkt byta kolvar. Då kan man lika gärna gå på kungskobra på befintlig 15T.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Jo, men ett 18T är ju tämligen "meningslöst" om man inte har tänkt byta kolvar. Då kan man lika gärna gå på kungskobra på befintlig 15T.

    Mvh

    KK
    Delvis kan man ju hålla med men med 18T#6 så får du ju lägre avgasmottryck och du håller dig någorlunda inom vettiga varvtal på turbon jämfört med att stressa 15T#5 till samma effekt.

    Men de små 15T har ju visat sig vara tåliga, så ska man byta så varför inte både kolvar och 18T

    Mvh Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Delvis kan man ju hålla med men med 18T#6 så får du ju lägre avgasmottryck och du håller dig någorlunda inom vettiga varvtal på turbon jämfört med att stressa 15T#5 till samma effekt.

    Men de små 15T har ju visat sig vara tåliga, så ska man byta så varför inte både kolvar och 18T
    Mnjo, visst är det så. Dock tycks det anses som att 15T med kungskobra håller sig inom vettiga intervaller för runt 300 hk, eftersom det ingår i Hirsch kit till 9-5 Aero.

    Att plocka upp det till 300-310 hk med T5-kammar känns ju i det perspektivet inte helt galet?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Hej !

    Anses det att stressa en 15T med max 1.25 i ladd ??

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej !

    Anses det att stressa en 15T med max 1.25 i ladd ??

    Mvh
    Du får ju ta med ett varvtal.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej !

    Anses det att stressa en 15T med max 1.25 i ladd ??

    Mvh
    Du får ju ta med ett varvtal.
    Hej !

    He he.

    Här kommer det 1.25 botten och mellan register sjunker till 1bar vid 6000 rpm..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Hej,

    Sett nyktert så är 300hk ur en 15T#5 skitmycket. Redan 260hk som de levererar från fabrik är ju nästan sjukt, jämför vad volvo använder för turbo för att ge samma effekt!

    Tittar vi på kompressormapparna så är det ju verkligen skillnad mellan 15 och 18 kompressorn. Mappar från www.900aero.com





    Där är det ju den äldre 15G så nya 15T kan ha aningen bredare och högre mapp men jämför varvtal och effektivitet som de ligger på vid samma luftflöden.

    Jag röstar för större turbo om det är högre toppeffekt som söks, mer vrid och mellanregister kan du säkert få med 15T:n du nu har men mycket mer topp kan det fan inte finnas om turbon skall pumpa annat än varmluft.

    Mvh Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

Liknande ämnen

  1. I vilken ordning ska jag fortsätta trimma? Har nu st2 nordic
    Av Jonke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-21, 00:30
  2. Fortsätta trimma eller inte (t7)
    Av AeroTired i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 11:15
  3. Fortsätta trimma min 9-5a?
    Av Incredibool i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-07, 20:43
  4. Trimma hos Nordic uhr???
    Av Jonasss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 18:02
  5. fortsatta problem på t8:an
    Av Alex_Eriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 17:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •