Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: APC från bil utan kat till bil med kat? Og900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253

    APC från bil utan kat till bil med kat? Og900

    Hej! Jag fick inget svar i en annans tråd så jag prövar med en egen.

    Jag har en 900 t8 special -89 med katalysator och jag undrar om jag kan sätta dit en APC -box som kommer från en 900 T8 -88 utan kat?

    Jag har lite problem med att laddtrycket skenar (mätarn lägger sig på max) när jag ger fullt. Kan detta ha med APC-boxen att göra? Tidigare ägare har dragit in så att man ska kunna ha ställbart laddtryck inifrån bilen men detta fungerar inte.

    Tacksam för svar!

    Mvh
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    109

    trykk

    kan høre ut som om waste-gate staget er strammet for mye

    Prøv å gi gass med bremsen inne, da skal du ha bare grunntrykk.
    Eller kobl ut magnetventilen, da har du kun grunntrykk.

    hvis ikke dette skjer så åpner ikke wastegaten.

    Apc kan godt byttes mellom biler, alle som sitter i innerskjermen passer om hverandre.

    lykke til

    Petter
    APC-meteret står alltid på rødt!

    Hvem er mats Damhäck?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Okej!!

    Då ska jag iväg och pröva det!

    Mvh
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Okej då har jag varit och skruvat ihop bilen och varit ut och prövat, det var som Petter 900 t sa att wastegaten inte öppnar, för jag drog ut kontakten till mangnetventilen och det var samma sak, dvs. att laddtrycket skenar tills tryckvakten slår ifrån.

    Så jag undrar hur jag ska göra för att få wastgaten att öppna, vad kan vara fel?

    Jag har kollat att staget sitter som det ska, jag byte turbon för några veckor sedan.

    Mvh
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    248
    hmm.... jag har haft precis samma problem och många andra på forumet också har jag sett, och mitt problem var att tryckgivaren var kass, det går att mäta upp den på något vänster men jag vet inte riktigt hur..

    MVh Micke N
    og 900T8 -89 *såld*
    9000 Ltt -95

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Jag fick det till att fungera, jag hade gjort ett misstag när jag byte turbo.
    Jag hade skruvat in denn nedersta pinbulten 2 mm för långt in så den satte stop för wastegaten...

    Så nu fungerar det, då till nästa problem...

    Nu laddar bilen bara på grundladd, och jag har prövat med att byta APC-box och magnetventilen men med samma resultat.

    Magnetventilen klickar en gång när man slår på täningen så det är väl som det ska vara?

    Kan ni komma med lite förslag så blir jag mycket tacksam för jag vet inte vad jag ska göra mer..
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  7. #7
    Hej!

    Ett vanligt fel är dålig kontakt till knacksensorn. Svag signal från knacksensorn gör att APC ställer ner till grundtryck över ca 2400 varv. (Prova på hög växel i uppförsbacke om du får mer än grundtryck under 2400 varv)

    Knacksensorn sitter under insugsröret , mitt på motorblocket. Lossa kontakten och rengör den med 5-56 eller nåt. Om stiften i kontakten ser slappa ut så kan du FÖRSIKTIGT justera dom så att den klämmer åt bättre om stiften i knacksensorn.
    Kolla www.900aero.com för bilder på knacksensorn.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Jag prövade med smörja kontakten till knack-sensorn så som jag fick tips om men det hjälpte inte.

    Bilen laddar inte mer än 0.3 bar max, och inget jag gör verkar hjälpa..

    Några fler förslag? Detta börjar kännas löjligt..

    Mvh
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    288
    Står tändningen rätt? Min stod galet vilket gav spikningar och bara grundladd.
    Svart 900 T16 91

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Jag har inte tittat på hur tändningen står, hur ska den stå när den är korekt?
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

Liknande ämnen

  1. Byta från nivåreglering till utan nivå....
    Av anyqvist i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-31, 18:58
  2. Flyg från Danmark till Sverige, utan pass?
    Av znorc i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 16:14
  3. Ombyggnad från TCS till UTAN !!
    Av zalmon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 22:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •