Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Svårstartad ng900 möter snart sitt öde...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Tomelilla, Skåne
    Inlägg
    46

    Svårstartad ng900 möter snart sitt öde...

    Som rubriken lyder, tålamodet tryter och då jag har totalt tappat inspirationen att fortsätta behöver jag lite input... Betänk att bilen i fråga är en 900 2.3i -94 med cirka 30100mil på mätaren, motorstyrning ser ut som något annat än Trionic iaf.. Är inte riktigt hemma på det, og900 är mer min grej

    Köpte bilen i februari(-ish) 2007, allt var frid o fröjd. Visst, befintligt skick men den hade inga av de problemen som finns idag och verkar bara bli värre...

    Halva sommaren, hela hösten och med fortsättning nu under vinterns första månad har den varit fruktansvärt svårstartad när den är varm. Eller snarare ljummen. Kallstart är oftast inga problem (när den stått över natten), drar igång efter 2-3 varv på starten... Samma sak med korta stopp, högst 5min efter körning (vare sig det har varit en långtur eller lathets-körning bort till snabbköpet). Det är först efter de där 5min som det börjar bli oroligt. Låter man bilen stå ca 30-45min blir den mer eller mindre omöjlig att starta. Check-engine lampan lever sitt eget lilla liv kan jag tillägga, ibland lägger jag märke till att den släcks men det spelar ingen roll om den är tänd eller släkt för startproblemen. Har även uteslutit bränsletillförseln då den alltid luktar bensin vid de tillfällen då den inte vill starta.

    Har läst runt lite om startproblem här på forumet, men de flesta med liknande symptom är 9-5or. Då jag misstänker att mitt styrsystem är något mer primitivt så är det också inbillning att jag tycker gaspedalen går trögt för det mesta.

    Vet inte om jag har mycket mer att tillägga mer än att tutan lagt av utan att någon säkring verkar ha gått, vilket både märks via tut-knapparna och larmet. Tvivlar på att det är fel på tändningslåset då det inte spelar roll om jag lirkar, rickar eller vänder på nyckeln. Eller jo, det gör det. Fast väldigt sällan. Kanske bara inbillning eller tillfällighet?

    Har gjort service på den för inte så fruktansvärt länge sedan (ca 200 mil) med byte av olja med tillhörande filter, luftfilter och även bränslefilter. Inget gjorde någon som helst skillnad.

    Och just det, kan tillägga att tomgången har en tendens att skena. Stannar man vid ett rödljus tar det oftast 5-10 sekunder innan motorvarvet går ner från 1500rpm till mer tomgångsliknande 1000rpm.

    Här har ni något att fundera på gubbar och gummor Vore oerhört tacksam för all slags hjälp, tips och idéer. Lider jag av tändningsfel, jordfel, fabriksfel eller är det bara skit bakom ratten?
    Saab 9000 CSE 3.0 -96 :: vardagsglidaren/bruksbilen
    Opel Combo 1.3 CDTI -08 :: firmabilen

    Alltid öppen för nya projekt

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Storebro
    Inlägg
    30
    Det första du ska göra är att ta bort den svarta rektangulära plastburken (ljuddämpare)längst bak i motorrummet,sitter med en klämma på undersidan. kolla alla vacumslangar, och en tjockare slang som går till kolkanistern i höger hjulhus.Kolla även de två oringarna till "ljuddämparen"(brukar klämmas/vikas vid oförsiktig montering).Lycka till!
    SAAB 900 coupé 2,0i/130hk-96 22000 mil (BMWn), SAAB 9000 CSE 2,3T/200hk aut -96 23500 mil (Lilla Blå), SAAB 9000 CS 2,0i/130 -92 34500 mil (Norrbottensbil) (TjutLaila), SAAB 9000 CS 2,0i/130 -92 29500 mil (Semesterbilen) (Laban), SAAB 9-3 SS 2.0T Biopower 175/200 aut -10 16000 mil (Pilotpaket) (Ylva)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    sen kan du kolla i fall du har bränsletryck kvar efter att du stängt av den, om pumpen är bytt kan "någon" glömt byta / montera backventilen.
    det kan bildas sk ånglås om trycket faller för fort efter avstängning.
    skaffa mätare o sätt dit o kör o kolla tryck stäng sen av o kolla hur länge det finns kvar.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Tomelilla, Skåne
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars
    hej
    sen kan du kolla i fall du har bränsletryck kvar efter att du stängt av den, om pumpen är bytt kan "någon" glömt byta / montera backventilen.
    det kan bildas sk ånglås om trycket faller för fort efter avstängning.
    skaffa mätare o sätt dit o kör o kolla tryck stäng sen av o kolla hur länge det finns kvar.
    Sitter inte backventilen i filtret? Hade för mig det.. Men det sitter alltså en backventil i/vid pumpen också, i så fall kan det vara orsaken till den gradvisa försämringen... Ska kolla upp det!

    Citat Ursprungligen postat av svarvaren
    Det första du ska göra är att ta bort den svarta rektangulära plastburken (ljuddämpare)längst bak i motorrummet,sitter med en klämma på undersidan. kolla alla vacumslangar, och en tjockare slang som går till kolkanistern i höger hjulhus.Kolla även de två oringarna till "ljuddämparen"(brukar klämmas/vikas vid oförsiktig montering).Lycka till!
    Ljuddämparen, menar du plastkåpan över insugsrören eller..? Är väl det enda jag kan hitta i motorrummet som påminner om en ljuddämpare. Men ska kika igenom det, tackar för tipset!
    Saab 9000 CSE 3.0 -96 :: vardagsglidaren/bruksbilen
    Opel Combo 1.3 CDTI -08 :: firmabilen

    Alltid öppen för nya projekt

  5. #5
    Har du provat att starta den på startgas vid de tillfällen den inte vill? Med bra startgas kan den starta även om den är lite sur. Köp inte OK:s eller Biltemas startgas som luktar diesel. Den är smått oduglig. CRC:s gas är dyrare men klart bättre. Du har väl förresten testat att skruva ur ett stift när den inte vill starta och kollat om det är surt eller torrt? Startgas lagar ju inte felet, men det kan ju vara bra om man kan tvinga igång den när man behöver det. Jag skulle gissa på någon temperaturgivare till insprutningen.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Storebro
    Inlägg
    30
    Det är den svarta plastkåpan jag menar.svägerskans 900 2,3i -96 hade samma fel, och det var vacumslangarna+den tjockare slangen till kolkanistern. Motorn tar in tjuvluft, och ger fel signaler till styrboxen-check-engine tänds.Det är Motronic styrsystem på ng 900 med sugmotorer.
    SAAB 900 coupé 2,0i/130hk-96 22000 mil (BMWn), SAAB 9000 CSE 2,3T/200hk aut -96 23500 mil (Lilla Blå), SAAB 9000 CS 2,0i/130 -92 34500 mil (Norrbottensbil) (TjutLaila), SAAB 9000 CS 2,0i/130 -92 29500 mil (Semesterbilen) (Laban), SAAB 9-3 SS 2.0T Biopower 175/200 aut -10 16000 mil (Pilotpaket) (Ylva)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Tomelilla, Skåne
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av svarvaren
    Det är den svarta plastkåpan jag menar.svägerskans 900 2,3i -96 hade samma fel, och det var vacumslangarna+den tjockare slangen till kolkanistern. Motorn tar in tjuvluft, och ger fel signaler till styrboxen-check-engine tänds.Det är Motronic styrsystem på ng 900 med sugmotorer.
    Detta löste alltså problemet med varmstarten också, inte bara CE-lampan? I så fall ska jag snarast kolla upp det, tycker mig nämnligen höra ett svagt pysande ljud vid vissa tillfällen som kan härledas till ett vaacumläckage. Svårt när man inte haft bilen så länge, då har man ingen aning om vad som gjorts på den (och inte gjorts på den).

    Citat Ursprungligen postat av Mitsu Bitchie TD-007
    Har du provat att starta den på startgas vid de tillfällen den inte vill? Med bra startgas kan den starta även om den är lite sur. Köp inte OK:s eller Biltemas startgas som luktar diesel. Den är smått oduglig. CRC:s gas är dyrare men klart bättre. Du har väl förresten testat att skruva ur ett stift när den inte vill starta och kollat om det är surt eller torrt? Startgas lagar ju inte felet, men det kan ju vara bra om man kan tvinga igång den när man behöver det. Jag skulle gissa på någon temperaturgivare till insprutningen.
    Hmm, värt att testa. Verkar som att den surar iaf men försöker komma underfund med varför den gör det. Kan iaf på så sätt konstatera om det är något i insprutet eller tändningen, så tackar för tipset och rekommendationer på startgaser!
    Saab 9000 CSE 3.0 -96 :: vardagsglidaren/bruksbilen
    Opel Combo 1.3 CDTI -08 :: firmabilen

    Alltid öppen för nya projekt

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Storebro
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av Muzze
    Detta löste alltså problemet med varmstarten också, inte bara CE-lampan? I så fall ska jag snarast kolla upp det, tycker mig nämnligen höra ett svagt pysande ljud vid vissa tillfällen som kan härledas till ett vaacumläckage. Svårt när man inte haft bilen så länge, då har man ingen aning om vad som gjorts på den (och inte gjorts på den).
    Bilen är ju 13-14 år gammal,så du ska inte bli förvånad om vacumslangarna är som kol när du tar i dom(dom vittrar sönder) Det löste problemet med skenande tomgång. Sätt igång nu och uppdatera oss sedan
    SAAB 900 coupé 2,0i/130hk-96 22000 mil (BMWn), SAAB 9000 CSE 2,3T/200hk aut -96 23500 mil (Lilla Blå), SAAB 9000 CS 2,0i/130 -92 34500 mil (Norrbottensbil) (TjutLaila), SAAB 9000 CS 2,0i/130 -92 29500 mil (Semesterbilen) (Laban), SAAB 9-3 SS 2.0T Biopower 175/200 aut -10 16000 mil (Pilotpaket) (Ylva)

Liknande ämnen

  1. snart montera kinaic på min ng900, och istället för rör...
    Av sjobas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-04-07, 02:25
  2. vibrationer i framvagnen jag ger uppp snart NG900 m95 2.0T
    Av M frändberg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 13:37
  3. Soppamätaren lever sitt eget liv på ng900 -94
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 23:58
  4. svårstartad ng900
    Av reidar22 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 21:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •