Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: SAAB 9-5 och xenon.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153

    SAAB 9-5 och xenon.

    Vi funderar starkt på att byta ut våran 9000 mot en 9-5:a (bilen skall bytas med kanske inte till just 9-5). För mig har xenon ljus alltid förknippats med en stor "glaskropp" i strålkastaren (förutom hos gamla Volvo V70). Hur är det med nya 9-5:or (senaste karossversion), det ser ut som att alla (har inte sett någon som inte har) har två stora glaskroppar inne i strålkastarna, men antar att de inte alla är xenon, eller har jag fel? Är detta månne reflektorn man ser? Kan man på något yttre sätt se om det är xenon?
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  2. #2
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Alla 9-5 med xenonljus har projektorstrålkastare på halvljuset, bilar med halogenljus har vanliga reflektorstrålkastare.
    Det är projektorlinsen som du tycker ser ut som en glaskropp.
    All makt åt Thengil!

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Alla 9-5 med xenonljus har projektorstrålkastare på halvljuset, bilar med halogenljus har vanliga reflektorstrålkastare.
    Det är projektorlinsen som du tycker ser ut som en glaskropp.
    M06 och framåt så är det projektionsstrålkastare på både hel- och halvljus, oavsett xenon eller halogen.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153
    Ah, tack znorc då var det som jag trodde. Vad är fördelen med en projektionsstrålkastare jämfört med en vanlig konventionell reflektor och varför används de allt som oftast till xenon?
    Volvo V70 (inte senaste version) har ju "vanliga" reflektorer till sina xenon, då där inte syns någon glaskropp.
    Tack igen znorc, nu vet jag att det krävs mer än en stor lins i strålkastaren för att se att den har xenon (iaf gällande senare modeller av 9-5). Vet någon förresten vad utbytes lampor kostar till de "äldre" M04-M05 9-5:orna. Har fått för mig att de är av en dyrare typ. Är de svåra att byta själv?
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

Liknande ämnen

  1. Xenon til Saab 9-5
    Av little_e i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-22, 09:49
  2. Saab 9-5 goes LED / xenon
    Av fabbe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-02-01, 21:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •