Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Oljemängd

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Oljemängd

    Lite märklig fråga det här kanske. Men jag undrar hur hög oljenivån ska vara. Visst, kolla oljestickan är ju ett smidigt sätt normalt. Men jag håller på med ett Super Sevenbygge med saabmotor och har lyckats bygga det så att jag inte får plats med en normal oljesticka...
    Lite långsökt kanske, men har någon ett mått i millimeter från botten på tråget eller från skarven mellan tråget och blocket till oljenivån?
    Jag vet att vevaxeln inte får bada i olja i alla all...
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona/Hasslö
    Inlägg
    488
    Jag tror det va så att 2 liters maskin har 4 liter olja och en 2,3 har 4,3 liter.
    //Dennis
    9-3 Aero-01**900 T8 special-89**ng900 2,0T-95**
    Med i RACE CREW (och har en GUL väst på sig)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    nä vet ej men fyll 4 liter olja och mät på det ställe du vill ha stickan så får du någorlunda rätt nivå.
    är motorn helt ny dvs ej körd efter reparation / i hop montering så ryms det mer olja, fyll då 4 liter och starta den kör en stund och ha koll på tempen / oljetrycket. byt därefter olja o filter igen ( för att få diverse skit mm ) starta och låt gå på tomgång en liten stund, stäng av vänta 10 min kolla sen nivån så bör du hamna relativt rätt om motorn står Saab rakt.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Min motor är raktställt, så den lutar ett antal (15?) grader fel jämfört med original. Den är nyrenoverad men körd lite (kunde inte hålla mig). Ska byta olja och filter snart igen. Jag hällde i 4 liter olja och oljetrycket är ca 5 bar med kall olja, sjunker efter hand till en mer behaglig nivå.

    Fråga 2:
    Är alla oljestickor och -rör samma på kortmotorerna? Jag tror jag har en oljesticka med tillhörande rör från en 2.3 liters sugmotor liggandes. Nu har jag i och för sig en 2 liters turbo, men man kanske kan ha oljestickan från 2.3an som referens?
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Om inte jag minns helt fel så sticks stickan ned och hamnar då på en klack så att stickan alltid är på rätt ställe vid mätning. Så så länge som stickan hamnar på klacken så borde det vara lugnt bara man kompenserar för den försvunna lutningen.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    jasså rakställd hm,det förändrar ju en hel del då rör och sump är kalibrerat för Saab lutning. nu finns det antagligen en viss risk för att den kan suga luft vid kraftigare svängar då sugmunnen står snett och oljan flyttar sig otroligt mycket då den är nästan vatten lik vid temperaturer på 100°.
    du får försöka få tag på en annan sump och göra några mätövningar på så att du får oljenivån så att det inte kann suga luft annars så är ju katastrofen rätt nära. angående röret / stickan så kommer det att visa på kraftigt överfylld så då får du kapa stickan till rätt nivå.
    eller bygga en snygg plåt sump och oljesugmun som passar bilen.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Motorn är inte bara rakställd, den är vriden 90° också = rätthjuldriven .
    Jag ska inte köra bana med den, mer glassätarbil. Men det är kanske inte någon dum idé att bygga nytt tråg. Jag måste kanske ändå kapa bort en bit av tråget pga. markfrigången. Och jag kan inte själv svetsa aluminium.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

Liknande ämnen

  1. Oljemängd i B207
    Av supereldare i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-09, 23:08
  2. Oljemängd i F28:an?
    Av Magnus 2074 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-30, 16:21
  3. Oljemängd T8
    Av lillhannus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 19:24
  4. Oljemängd i og9-3
    Av Zacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-05, 12:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •