Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: 9000 v6

  1. #1

    9000 v6

    Tjo!

    Vet inte riktigt vars jag ska placera den här tråden men, den hamnar visst här iaf:P

    Det är så att jag går i projekt tankar. Har en 2.3T CD -91 automat på 200 häst som jag inte kör med men är fullt fungerande och jag känner att jag vill göra nåt med den, om inte sälja den.

    Tänkte att om jag får tag på en V6 motor från en 9000 , någon där ute som har provat eller bara vet eller bara genom logiskt tänkande kan säga om det går att "kasta" in den i mitt chassi och turbo konvertera den, byta styrsystem och skaffa manuell låda mm så att den faktiskt går att starta och köra? ;P det borde inte bli så lätt och det är ju en del som ska bytas och en del som man får göra nån egen lösning på, men jag tänkte kolla här och se vad folk har för erfarenheter och tankar om detta .

    skriv allt ni vet och så :P

    tänkte vara flitig och dokumentera och ta kort å grejja och göra en projekt tråd här, om det går att genomföra hehe.

    hade gött

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    storuman
    Inlägg
    119
    låter intressant, ska du ha dubbla turbo? det blir nog lite besvärligt att få all el att funka.
    Kör Saab 9-5 sportkombi 2,3t vector och Saab 9000 a50 2,0t steg 1

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Kan nog bli en hel del jobb. Har aldrig hört talas om att någon genomfört detta förut, sen om det beror på att det är nästintill omöjligt eller om det bara krävs väldigt mycket jobb är en annan sak.

    Du lär ju utan tvekan ha något att göra i vinter om du ger dig på det projektet.

    Mvh

  4. #4
    jag tänkte dumpa orginal turbon och köpa en fetare, vet inte riktigt vilken än, får se vilken det blir. kan bli trångt med två turbos och en V6:a kanske;P

  5. #5
    Ja det vet man inte förän man testat;D men det är bara kul om det tar tid hehe.

    ingen som vet hur insuget och motorfästenna ser ut på V6an?skulle va kul å se en spränskiss.

    skulle varit jävligt mycket värt om nån som testat skulle kunna skriva en rad.

    mvh

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    850
    Medlem#
    10239

    Re: 9000 v6

    Citat Ursprungligen postat av fullsomfan
    Tjo!

    Vet inte riktigt vars jag ska placera den här tråden men, den hamnar visst här iaf:P

    Det är så att jag går i projekt tankar. Har en 2.3T CD -91 automat på 200 häst som jag inte kör med men är fullt fungerande och jag känner att jag vill göra nåt med den, om inte sälja den.

    Tänkte att om jag får tag på en V6 motor från en 9000 , någon där ute som har provat eller bara vet eller bara genom logiskt tänkande kan säga om det går att "kasta" in den i mitt chassi och turbo konvertera den, byta styrsystem och skaffa manuell låda mm så att den faktiskt går att starta och köra? ;P det borde inte bli så lätt och det är ju en del som ska bytas och en del som man får göra nån egen lösning på, men jag tänkte kolla här och se vad folk har för erfarenheter och tankar om detta .

    skriv allt ni vet och så :P

    tänkte vara flitig och dokumentera och ta kort å grejja och göra en projekt tråd här, om det går att genomföra hehe.

    hade gött
    Gillar din ide´ , kör hårt
    Nabil

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Borde gå bra att använda två 15T aggregat, tar inte speciellt mycket plats och räcker till 550 hk i alla fall. Alternativt så kör man med ett större aggregat med dubbla turbininlopp placerade på sidan ovanför växellådan. Platsmässigt så borde det gå att lösa i alla fall. Dock får man ju räkna med att bygga egna grenrör.

    Det största problemet är troligen vevstakar och kolvar vilka man nog bör byta ut. Kompressionsförhållandet måste förstås också ned en bit. Sedan är det förstås en del småfix och sedan problemet med motorstyrningen. Helst så bör man använda något eftermarknadssprut tillsammans med en uppsättning större spridare.

    Inte omöjligt att ta ut effekt ur dessa motorer, däremot så är det en del dyrare. Såvida man inte får motorn väldigt billigt så tror jag det är ekonomiskt bättre att titta på något annat motoralternativ.

  8. #8
    jo det kan bli lite dyrt är jag rädd. snackade med en kille idag som hade en 9-5 v6 turbo -00 motor till salu! det kanske är ett smartare alternativ?, försöka få den att gå ihop med bilen och sedan börja ta ut lite effekt därifrån kanske? 9000 v6 verkar vara lite sällsynt också.

    vad tror ni om 9-5 motorn? känns lite bättre att byta till en turbo motor istället för en otto. borde vara lättare att få ordning på motorstyrningen.

    mata på med synpunkter & tips tack

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420
    Ser inte så många anledningar till att bygga på denna 6-cylindriga motor. Det skall isåfall vara om du föredrar 6-cylindriga motorer framför 4-cylindriga eller om du vill göra ett "udda" projekt för din egen stimulans skull.
    Det är sannolikt både billigare och lättare att få ut mycket effekt ur den 4-cylindriga motorn - till en viss grad naturligtvis.

    Jag tycker dock personligen att det skulle vara ett häftigt projekt. Kör på om du har pengarna och kunskapen.

    MVH
    Carl

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633
    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    Ser inte så många anledningar till att bygga på denna 6-cylindriga motor. Det skall isåfall vara om du föredrar 6-cylindriga motorer framför 4-cylindriga eller om du vill göra ett "udda" projekt för din egen stimulans skull.
    Det är sannolikt både billigare och lättare att få ut mycket effekt ur den 4-cylindriga motorn - till en viss grad naturligtvis.

    Jag tycker dock personligen att det skulle vara ett häftigt projekt. Kör på om du har pengarna och kunskapen.

    MVH
    Carl
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  11. #11
    så sant så sant. Jag har ju långmotorn nu och den är väll inte så trimvänlig har jag hört?ska jag trimma så borde jag väll ändå byta motor (eller bil) i vilketfall men jag tror på en 6a , det känns som att man kan få dom att gå bra också och det skulle va kul att genomföra det! går och funderar på om man ska ge en chans att köra dubbla turbos.

    det är en hel del som ska inhandlas så jag ska försöka planera så bra som möjligt.

    Vad ligger 9-5 motorn i för prisklass? har hittat en som jag möjligen kan få för ca 10k, en 00:a vet inte riktigt hur långt den gått.

    Sen vxl låda koppling boxar grenrör insug mm kostar ju det också hehe.. men än vet jag inte riktigt vad jag får med med motorn.

    vad kan man använda i motorrummet ,om nåt, som redan finns med lite pyssel såklart?

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av fullsomfan
    så sant så sant. Jag har ju långmotorn nu och den är väll inte så trimvänlig har jag hört?
    Jodå, den är nog lika trimvänlig som kortmotorn. Se till att få toppen att flöda bättre bara genom att byta till kortmotortopp eller genom att porta 2,3 långtoppen. Inget absolut måste men helt klart att rekommendera.

    Har din långmotorn inte trionic 5.2 så är motorstyrsystemet som är den bromsande faktorn, blir det bytt så "sky's the limit". Kolla fast in GULSAAB's lilla 9000, den har B202-långis och rör väl på sig hyfsat?

    Att byta till V6 "bara för att" känns minst sagt lite onödigt ifall det är effekt och prestanda man är ute efter. Vill man vara speciell och annorlunda så kan det ju vara ett alternativ. Ett väldigt dyrt och jobbigt sådant dock.

    Vad sitter det för låda i 9000 V6 annars? F35?

    Mvh Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314
    Vore riktigt grymt med en V6 saab på strippen, skulle säkerligen bli en rejäl volvo dödare.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av fullsomfan
    jo det kan bli lite dyrt är jag rädd. snackade med en kille idag som hade en 9-5 v6 turbo -00 motor till salu! det kanske är ett smartare alternativ?, försöka få den att gå ihop med bilen och sedan börja ta ut lite effekt därifrån kanske? 9000 v6 verkar vara lite sällsynt också.

    vad tror ni om 9-5 motorn? känns lite bättre att byta till en turbo motor istället för en otto. borde vara lättare att få ordning på motorstyrningen.

    mata på med synpunkter & tips tack
    9-5 motorn skulle jag hålla mig borta ifrån. Skiljer bland annat hårdvara mellan cylinderbankarna på den maskinen. Dessutom är styrsystemet ganska krångligt.

    Utgå istället från motorn i 9000 alt. 900, dessa är på 3 respektive 2,5 liter och borde att gå att hitta för en vettig summa. Grundeffekten är 170 respektive 210 hk. Tidigare hade SDCC utförsäljning av fabriksnya 2,5 liters motorer, dock tror jag inte de finns kvar längre.

    Ska man använda en V6 motor så får man räkna med att man behöver köpa in måttbeställda kolvar och vevstakar, samt använda ett eftermarknadssprut. Kostnaden kommer mao bli ganska hög jämfört med om man tar ut en 500 hk ur en fyra vilket man kan göra med original styrsystem, kolvar och vevstakar. Har man däremot gjort den här investeringen i V6'an så bör man utan större vidare investeringar kunna öka motoreffekten uppåt 800-900 hk gissningsvis.

    Nya V6'an är annars ett bättre utgångsobjekt, men det är troligen en motor som är svår att få tag på till rimlig peng.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Har man däremot gjort den här investeringen i V6'an så bör man utan större vidare investeringar kunna öka motoreffekten uppåt 800-900 hk gissningsvis.
    Håller verkligen foder/block och vev för dessa effekter i denna motor?
    Har hört att den är lite vek... men det kanske gälde vevstakar, kolvar m.m.


    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Har man däremot gjort den här investeringen i V6'an så bör man utan större vidare investeringar kunna öka motoreffekten uppåt 800-900 hk gissningsvis.
    Håller verkligen foder/block och vev för dessa effekter i denna motor?
    Har hört att den är lite vek... men det kanske gälde vevstakar, kolvar m.m.


    M.V.H.
    Håller det för uttag av högre effekt under längre perioder, nej troligen inte. Men det är sällan folk bygger motorer med dessa effekter där man kan ta ut hög effekt under lång tid då detta i regel kräver fler modifikationer än vad folk vill betala för.

    Största frågetecknet på motorn är väl i så fall vevaxeln, jag vet inte hurvida den är i smitt stål eller ej, men jag misstänker att den inte är smidd utan istället gjuten i segjärn vilket i så fall är en vek punkt. Blocket med sin momentbrygga ser hyfsat stabilt ut, sedan kanske det inte klarar höga tryck under längre perioder men oftast är det något man kan leva med. När det gäller vevaxeln så går det ju i så fall att ersätta den med en stål-vev, men återigen så är det stora kostnader.

    Original oljekylare lär nog inte heller räcka (vätskekyld, sitter mellan motorns bankar), så den lär man nog ersätta med en kraftigare variant. Motorn saknar också oljekylda kolvar, vilket man också lär förse den med om man vill ta ut högre effekter.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av fullsomfan
    jo det kan bli lite dyrt är jag rädd. snackade med en kille idag som hade en 9-5 v6 turbo -00 motor till salu! det kanske är ett smartare alternativ?, försöka få den att gå ihop med bilen och sedan börja ta ut lite effekt därifrån kanske? 9000 v6 verkar vara lite sällsynt också.

    vad tror ni om 9-5 motorn? känns lite bättre att byta till en turbo motor istället för en otto. borde vara lättare att få ordning på motorstyrningen.

    mata på med synpunkter & tips tack
    9-5 motorn skulle jag hålla mig borta ifrån. Skiljer bland annat hårdvara mellan cylinderbankarna på den maskinen. Dessutom är styrsystemet ganska krångligt.

    Utgå istället från motorn i 9000 alt. 900, dessa är på 3 respektive 2,5 liter och borde att gå att hitta för en vettig summa. Grundeffekten är 170 respektive 210 hk. Tidigare hade SDCC utförsäljning av fabriksnya 2,5 liters motorer, dock tror jag inte de finns kvar längre.

    Ska man använda en V6 motor så får man räkna med att man behöver köpa in måttbeställda kolvar och vevstakar, samt använda ett eftermarknadssprut. Kostnaden kommer mao bli ganska hög jämfört med om man tar ut en 500 hk ur en fyra vilket man kan göra med original styrsystem, kolvar och vevstakar. Har man däremot gjort den här investeringen i V6'an så bör man utan större vidare investeringar kunna öka motoreffekten uppåt 800-900 hk gissningsvis.

    Nya V6'an är annars ett bättre utgångsobjekt, men det är troligen en motor som är svår att få tag på till rimlig peng.




    jag misstänkte att det skulle bli "svårare" med 95motorn men det känns lite svårt att få tag i en 9K motor. Men jag har inte bråttom så jag kan ju vänta å spana efter en. hur långt räcker 9K ijämförelse med 900 föresten? 900 har jag hittat på några skrotar så den finns tillgänglig just nu.

    vilket eftermarknadssprut går bra ihop till 9k eller 900 motorn och är inte alltför dyrt? kanske är bäst att sätta upp mål, val av turbo(s) mm innan man fixar sprutet.. undra om det är värt gormet å köra med två turbos..

    sen det här med att köpa in måttbestämda kolvar o stakar , håller orginal inte långt eller skulle det inte överhuvudtaget funka med dom?

    mvh

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av fullsomfan
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av fullsomfan
    jo det kan bli lite dyrt är jag rädd. snackade med en kille idag som hade en 9-5 v6 turbo -00 motor till salu! det kanske är ett smartare alternativ?, försöka få den att gå ihop med bilen och sedan börja ta ut lite effekt därifrån kanske? 9000 v6 verkar vara lite sällsynt också.

    vad tror ni om 9-5 motorn? känns lite bättre att byta till en turbo motor istället för en otto. borde vara lättare att få ordning på motorstyrningen.

    mata på med synpunkter & tips tack
    9-5 motorn skulle jag hålla mig borta ifrån. Skiljer bland annat hårdvara mellan cylinderbankarna på den maskinen. Dessutom är styrsystemet ganska krångligt.

    Utgå istället från motorn i 9000 alt. 900, dessa är på 3 respektive 2,5 liter och borde att gå att hitta för en vettig summa. Grundeffekten är 170 respektive 210 hk. Tidigare hade SDCC utförsäljning av fabriksnya 2,5 liters motorer, dock tror jag inte de finns kvar längre.

    Ska man använda en V6 motor så får man räkna med att man behöver köpa in måttbeställda kolvar och vevstakar, samt använda ett eftermarknadssprut. Kostnaden kommer mao bli ganska hög jämfört med om man tar ut en 500 hk ur en fyra vilket man kan göra med original styrsystem, kolvar och vevstakar. Har man däremot gjort den här investeringen i V6'an så bör man utan större vidare investeringar kunna öka motoreffekten uppåt 800-900 hk gissningsvis.

    Nya V6'an är annars ett bättre utgångsobjekt, men det är troligen en motor som är svår att få tag på till rimlig peng.




    jag misstänkte att det skulle bli "svårare" med 95motorn men det känns lite svårt att få tag i en 9K motor. Men jag har inte bråttom så jag kan ju vänta å spana efter en. hur långt räcker 9K ijämförelse med 900 föresten? 900 har jag hittat på några skrotar så den finns tillgänglig just nu.

    vilket eftermarknadssprut går bra ihop till 9k eller 900 motorn och är inte alltför dyrt? kanske är bäst att sätta upp mål, val av turbo(s) mm innan man fixar sprutet.. undra om det är värt gormet å köra med två turbos..

    sen det här med att köpa in måttbestämda kolvar o stakar , håller orginal inte långt eller skulle det inte överhuvudtaget funka med dom?

    mvh
    Original kolvar/vevstakar kommer inte hålla/fungera. Dels så ger de ett för högt kompressionsförhållande, vidare så är de för klena. Vill minnas att vevstakarna är gjutna och likaså kolvarna förstås. Man får ersätta dem med en uppsättning smidda aluminiumolvar avsedda för lägre kompressionsförhållande och smidda stålvevstakar.

    Motorn i 900 repektive 9000 är likadana, men skiljer på några punkter. Känner inte till exakt vilja punkter det rör sig om förutom borr och slag. Lämpligen väljer man den motor som har de vassare kammarna. Mindre variationer i borr och slag gör i regel inte så mycket. Mindre borr kan vara önskvärt då det ger lite kraftigare cylindrar medans mer slag mest flyttar max effekt nedåt i varvtalsregistret.

    Styrsystemet bör ha minst 6 utgångar för tändning respektive bränsle och kunna mappas på MAP-bas alt. spjällvinkel + MAP om man vill ha möjligheten att använda individuella spjäll och/eller vassa kammar, men det kanske inte är så intressant i detta fall. När det gäller tändsystemet så använder man nog lämpligen DI kassetterna från 9-5'ans V6'a. Styrsystem som kan tänkas att hantera detta är väl från VEMS och uppåt i prisklasserna. Elektronisk laddtrycksreglering är också att föredra.

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Hmmm, lite fria funderingar....

    Den gamla B258i eller för den del B308i är ju kanske inga bra utgångsämnen för enorma lyckorus, skall man ha nå'n "nämnvärd" effekt ur dem så blir det dyrt. Eftersom kolvarna ger lite väl högt kompressionsförhållande, så de måste bytas, stakarna lika så. Nä, usch, för att få effekt med acceptabel hållbarhet (även för hobby bruk) så måste ganska mycket jox göras med dem.

    B308E är lite bättre rustad för en viss "påverkan" av övertryck. Dock skall du i så fall överge den assymetriska uppladdningen. Kommer du över en sådan rova billigt kanske det trots allt är ett avsevärt bättre utgångsämne.
    Men, detta gäller bara upp till en viss måttligt nivå, sedan behöver den oxo lite nya prylar för att ge en lugn nattsömn.

    Optimalt torde vara B284E/L motorn, men den kostar nog "mycket pengar"....
    Den är inte direkt klent uppbyggd, tål mycket.

    Slutsatsen blir nog kanske att sett helt krasst, en "vanlig kortmotor" valfritt 2.0 eller 2.3 ger nog avsevärt mer ös / investerad krona jmf med B258/308.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Hmmm, lite fria funderingar....

    Den gamla B258i eller för den del B308i är ju kanske inga bra utgångsämnen för enorma lyckorus, skall man ha nå'n "nämnvärd" effekt ur dem så blir det dyrt. Eftersom kolvarna ger lite väl högt kompressionsförhållande, så de måste bytas, stakarna lika så. Nä, usch, för att få effekt med acceptabel hållbarhet (även för hobby bruk) så måste ganska mycket jox göras med dem.

    B308E är lite bättre rustad för en viss "påverkan" av övertryck. Dock skall du i så fall överge den assymetriska uppladdningen. Kommer du över en sådan rova billigt kanske det trots allt är ett avsevärt bättre utgångsämne.
    Men, detta gäller bara upp till en viss måttligt nivå, sedan behöver den oxo lite nya prylar för att ge en lugn nattsömn.

    Optimalt torde vara B284E/L motorn, men den kostar nog "mycket pengar"....
    Den är inte direkt klent uppbyggd, tål mycket.

    Slutsatsen blir nog kanske att sett helt krasst, en "vanlig kortmotor" valfritt 2.0 eller 2.3 ger nog avsevärt mer ös / investerad krona jmf med B258/308.


    9-3 motorn är lite för dyr för detta projekt så den räknar jag bort

    Du vet möjligen inte mellan tummen & pekfingret vad passande kolvar och stakar till 9000 6an skulle kosta och hur "långt" man kan klättra ungefär med en 9-5 motor med org kolv mm ?

    Vet inte riktigt vad "assymetriska uppladningen" betyder men hehe..:P



    SAABJOHAN: du råkar inte veta Vad som skiljer sig emellan cylinderbankarna?

    Vill passa på att tacka för alla svar

    mvh

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •