Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: vad händer vid anlagd brand?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 456
    Medlem#
    9481

    vad händer vid anlagd brand?

    Hallå.
    tvekar lite om denna fråga hör hemma här eller på OT.

    lite med tanke om denna tragiska incident.,,,
    http://www.aftonbladet.se/stockholm/article1277857.ab


    vet inte om de ses som dumt men jag undrar faktiskt vad som händer med en bil om den blir skadad vid tex ett sånt här tillfälle?

    helförsäkring, fixat, vissa halv med, men vad händer om jag har en trafikförsäkrad bil stående i ett garage som någon sätter eld på?
    blir man helt utan ersättning vid en anlagd brand då?
    om de får tag i den skyldige, åker han på att pröjsa hela kalaset då?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Orust
    Inlägg
    88
    Går väll på hemförsäkringen?
    Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
    Och en massa Saabar, mest 9000..

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 414
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av J0NTIZ
    Går väll på hemförsäkringen?
    Nej

    Det är en risk att äga saker, och du har säkrat din risk med enbart trafik, det enda du kan få är ifall de finner den skyldige och du kan stämma honom.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 949
    Medlem#
    Dolt
    Jag har garage / avställningsförsäkring på mina avställda bilar. Det kostar en bråkdel av normal premie eftersom trafikskadedelen är borta. Man är då försäkrad mot brand, glas och stöld om jag inte fattat det fel. Garageförsäkring inträder automatiskt i regel för ett helförsäkrat fordon medans man själv måste säga till vid halvförsäkring. Inte läst artikeln länken hänvisade till men om det handlar om anlagd brand så borde garage / avställningsförsäkring täcka detta.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 414
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Jag har garage / avställningsförsäkring på mina avställda bilar. Det kostar en bråkdel av normal premie eftersom trafikskadedelen är borta. Man är då försäkrad mot brand, glas och stöld om jag inte fattat det fel. Garageförsäkring inträder automatiskt i regel för ett helförsäkrat fordon medans man själv måste säga till vid halvförsäkring. Inte läst artikeln länken hänvisade till men om det handlar om anlagd brand så borde garage / avställningsförsäkring täcka detta.
    Men det var fråga om vad som händer med enbart Trafik.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 949
    Medlem#
    Dolt
    Ajdå, läste lite fort och trodde att Pumba letade efter en lösning på ett försäkringsproblem.

    Då har jag nog inget bra svar. Om det fungerat ungefär som vid bilinbrott, skadegörelse eller stöld av bil hade han/hon som är skyldig döms att betala till ägaren. Ägaren skulle dock troligen aldrig se några pengar då betalningsförmågan oftast inte finns. Vet av erfarenhet att det inte hjälper ens om polisen tar brottslingen på bar gärning i bilen lastad med stöldgods.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    993
    Cabmange är inne på rätt spår. Har man bara en trafikförsäkring finns det inget som ersätta bilen på bilens försäkring. För att då få någon ersättning för bilen behöver polisen hitta gärningsmannen. Man får då helt enkelt ställa anspråk mot den som har tänt eld. Oftast har dessa människor inga pengar och Kronofogdemyndihgeten kan inte göra någon utmätning för täckande av skadeståndet. Om den personen som har tänt eld har en hemförsäkring och att personen i rättegången anses som psykiskt sjuk finns det möjlighet för de som kräver skadestånd att få ut det från gärningsmannens ansvarsförsäkring. I vanliga fall gäller inte ansvarsförsäkringen om försäkringstagaren har framkallat skadan med uppsåt (tex mordbrand) men om han är psykiskt sjuk (och blir dömd till vård enl Brottsbalken) kan ersättning utgå. Dessa fall är ju inte så vanliga men det händer.

    Slutsats, det är bra med i alla fall en halvförsäkring.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 456
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Ajdå, läste lite fort och trodde att Pumba letade efter en lösning på ett försäkringsproblem.

    Då har jag nog inget bra svar. Om det fungerat ungefär som vid bilinbrott, skadegörelse eller stöld av bil hade han/hon som är skyldig döms att betala till ägaren. Ägaren skulle dock troligen aldrig se några pengar då betalningsförmågan oftast inte finns. Vet av erfarenhet att det inte hjälper ens om polisen tar brottslingen på bar gärning i bilen lastad med stöldgods.
    nej, jag har inget försäkringsproblem, har helförsäkring på båda mina...

    var dock mest fundersam över vad som händer vid en sånn sak, har jag trafikförsäkrat min bil och sen får nisse för sig att dränka den i bensin och tända på efter 20 minuter sitter nisse i farbror blås bil, då borde jag väl kunna stämma honom (och vinna) för han eldat upp min bil?

    tråkigt att man egentligen ska behöva betala för andra inte kan låta bli, är ju mycket sällan en brand i bil är av naturlig art.

    vad säger försäkringsbolaget om nisse bränenr upp min bil med helförsäkring, han blir stämd på var enda krona + arbetskostnad för ärendet?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    993
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    vad säger försäkringsbolaget om nisse bränenr upp min bil med helförsäkring, han blir stämd på var enda krona + arbetskostnad för ärendet?
    Då omfattas skadan av din bilförsäkring. Du får då använda den och försäkringsbolget betalar marknadsvärdet på din bil minus självrisk. Försäkringbolaget tar då över kravet (skadestånd) mot gärningsmannen i stället för dig (förutom självrisken).

    Men som vanligt (nästan i alla fall) har inte gärningsmannen några pengar, men försäkringsbolaget har kvar kravet och med hjälp av inkassobolag så bevakas kravet och om han/hon någon gång i framtiden mot all förmodan skulle tjäna några pengar så går viss del till försäkringsbolaget.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    238
    Om man bara har trafikförsäkring och får bilen stulen och/eller uppeldad så är du skydig att stå för kostnaden för bortforsling av varaket.

    En kompis råkade ut för det. Dom snodde hans bil, körde ut den i skogen, ned i ett grustag och eldade upp den. Han hade ett helvete med bärgning och upprörda markägare mm.

    Allt detta p.g.a. att trafikförsäkringen inte betalar för bärgning (räddning).

    Något att fundera över.......

    /Tomas....

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 456
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Tomas
    Om man bara har trafikförsäkring och får bilen stulen och/eller uppeldad så är du skydig att stå för kostnaden för bortforsling av varaket.

    En kompis råkade ut för det. Dom snodde hans bil, körde ut den i skogen, ned i ett grustag och eldade upp den. Han hade ett helvete med bärgning och upprörda markägare mm.

    Allt detta p.g.a. att trafikförsäkringen inte betalar för bärgning (räddning).

    Något att fundera över.......

    /Tomas....
    Helt ärligt tycker jag inte det ska behöva va nått att fundera på.
    de är så evigt tråkigt att vissa inte fått lära sig vad som är mitt och dit och att man inte går och eldar upp andras prylar.

    Jag vill köpa en bra stereo till sambons bil men så länge den står utan riktigt larm ute på pakeringen är de helt meningslöst, komemr bara få bilen sönderslagen och streon stulen om jag köper nått som ens är lite dyrt..


    Vad händer tex om jag hyr ett garage och de tar elda där pga tex EL-fel, borde inte kraven bli riktade mot hyresvärden isf?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 984
    Du kan ju kräva hyresvärden på skadestånd men han har ingen försäkring som täcker motorfordon i garaget. Skador på just motorfordon går aldrig på någon form av hemförsäkring eller liknande. Beror det på ett elfel som uppkommit genom bristfällig installation har elektrikern alltid en försäkring såvida han har elbehörighet. Den försäkringen betalar ut som en ansvarsförsäkring.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Brand i motor og9-3 aero
    Av m3rl i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 00:50
  2. bränd tändkassett?
    Av Tobbe87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-16, 15:51
  3. Försäkringsfråga - Brand
    Av stefffe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 17:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •