Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Stolsvärme trasig.

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Stolsvärme trasig.

    Hallå.

    stolsvärmen är trasig på BÅDA sidor i min ena ng900, har varit så sen jag köpte bilen för 2 år sedan, men börjar känns som de är på tiden att fixa för de är kallt på morgonen...

    finns det några relä eller dyl som ställer till det, känns lite skumt att de skulle va värmeslingan som pajat på båda sidor, med tanke på att bilen varit tjänstebil tidigare med en brukare så passagerarstolen är så "nyskick" den kan bli, så mina tankar går till om där sitter nått relä eller nått som gått sönder och därför de inte blir varmt.

    går de mäta på stolen och se om slingan är hel?
    Om, hur gör jag?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282
    Hej.

    En dum fråga kanske men har du kollat säkringarna?

    /Fredde

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Stolsvärme trasig.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    går de mäta på stolen och se om slingan är hel?
    Om, hur gör jag?
    Har för mig att det ser något annorlunda ut på en NG900 än på ex 9000 då det är bara två parter använda till kontaktdonet under stolen, på 9000 används tre om jag minns rätt.
    Bara att dra isär kontakten och ohm-mäta slingan då jag tror att det är slingbrott om du inte hittar någon trasig säkring. Gissar att det är stift 3 & 6 som används.

    På 9000 gick det ju att mäta slingorna i sits respektive ryggstöd separat om man byglade lite vilket jag upptäckte först då jag tagit bort klädseln på sitsen bara för att konstatera att den slingan var hel, avbrottet var i ryggstödet.

    Tips på hur du tar bort sätet och sedan lossar klädseln hittar du här: http://photo.platonoff.com/Auto/2004121 ... t_Removal/

    http://photo.platonoff.com/Auto/2004121 ... pholstery/

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Hyppe
    Hej.

    En dum fråga kanske men har du kollat säkringarna?

    /Fredde
    jopp självklart är de kollade och de är hela.



    tackar för det utförliga svaret LM, ska kolla på det till helgen när tidne räcker till.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Lämna gärna en rapport när du är klar. Behöver göra samma operation på min 900.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    det brukar vara värmeslingan i sitsen som går av ungefär där som man har plånboken i vä bakficka, likadant på andra sidan fast hö bakficka. "bara" att lyfta upp klädseln ( om jag kommer i håg rätt, ev får man ta bort hela stolen o klä av den) skarva i hop kabeln och avnjuta varm o go sits
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    har inte hunnit kolla ännu, men de jag ser som udda vore att båda stolarna lagt av.

    har fullt upp med stereobygget i andra bilen så min turbo har fått stå still med "fix"
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    har inte hunnit kolla ännu, men de jag ser som udda vore att båda stolarna lagt av.

    har fullt upp med stereobygget i andra bilen så min turbo har fått stå still med "fix"
    Eftersom du väl köpt bilen begagnad vet du ju inte när respektive stolvärme pajat?

    Slänger in några bilder från min egen reparation härom veckan, detta gäller en 9000 alltså:









    Ett måste för att fixa det jag ställde till med då jag helt i onödan lossade ytskiktet i sitsen är spraylim som jag köpte på Biltema.
    De röda trådarna på de tre sista bilderna är helt enkelt bara för att hjälpa till att dra krokarna till klädseln rätt genom skumgummistopningen. När de väl skulle hakas på behövs det grövre grejor, jag använde najtråd som jag gjorde en ögla av och drog i kroken tills jag kunde vrida fast den med en tång.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425
    Citat Ursprungligen postat av LM
    ...
    Väldigt mycket jobb för lite värme i rumpan, använder ni inte kupévärmare? Tror inte jag har haft en enda Saab som har haft fungerade stolsvärme. Dock hade min Toyota Carina II -88 fungerade, på båda sidorna.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av H20
    Citat Ursprungligen postat av LM
    ...
    Väldigt mycket jobb för lite värme i rumpan, använder ni inte kupévärmare? Tror inte jag har haft en enda Saab som har haft fungerade stolsvärme. Dock hade min Toyota Carina II -88 fungerade, på båda sidorna.
    jaqg har bilen i varmgarage hemma, men tycker de är trevligt att kunna slå på varmen när jag åker hem från jobbet osv.

    detta är den första bil jag har som intr haft fungerande stolsvärme, har haft 3 saabar till och alla har funkat kanon.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880
    Citat Ursprungligen postat av H20
    Väldigt mycket jobb för lite värme i rumpan, använder ni inte kupévärmare?
    Jo, det är ju därför jag inte vare sig kopplat in kontakten eller skruvat fast stolen helt än heller.

    Det är ju mest med tanke på när jag sätter mig på det iskalla skinnet efter en hel dag i slalombacken som jag lagade värmen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Hejsan!

    Jag köpte precis en Aero inredning till vår bil i veckan, passade på och byggde in den igår. Men stolsvärmen verkar inte fungera, något som var specifik önskemål av tjejen (och krav på att få byta till aero-inredningen :P).

    Det jag tänkte göra för att börja med är följande:

    1) mäta resistans på värmeslingorna
    2) kolla om det finns spänning på kontaktdonet bilsida, dvs om värmeslingorna få fram spänning över huvudtaget.


    Det är en del bilder ovan på stora kontaktdonet, men vet någon vilka pinnar det är som avser stolsvärme? Är det, som skrivs uppe, 1 och 6? Tänkte mäta resistans på stolens kontaktdon, och spänning på bilens kontaktdon. Självklart variera läge på reglage. Tänkte börja med detta eftersom förredetta stolarna inte hade värme heller... så det känns på ett sätt som det möjligtvis inte är fel på själva stolarna (dock ej omöjligt heller).

    Mvh
    //Joris
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

Liknande ämnen

  1. Trasig stolsvärme
    Av to0b i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-16, 02:05
  2. stolsvärme passagerarsidan trasig
    Av chimaira i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 14:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •