Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Powerflex bussningar flexar mycket

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    1

    Powerflex bussningar flexar mycket

    Jag har en 9-5 -99 och bytte till Powerflex bussningar i bakre bärarm (främre bussning), då original var slut och bilen "hoppade i sidled" när man körde över brunnslock i en kurva. Bytte även bakre stötdämpare. Detta gjordes för drygt ett år sedan och bilen gick bättre.

    Senaste månaderna börjar bilen bli allt mer svårkörd och instabil vid körning på motorväg rakt fram. Man måste parera med ratten hela tiden, även på plan asfalt och vindstilla. Har bytt däck och provat olika lufttryck - ingen skillnad. Kan inte höra-hitta något glapp i någon led. Den "hoppar i sidled" återigen över brunnslock.

    Då kollade jag mina Powerflex bussningar där bak. Pallade upp bilen och tog av hjulen. Bultade fast ett L-järn ca 1.5m långt på hjulnavet med 2st hjulbultar. En person bänder i stången med normal kraft medan den andre tittar på bussningen. Hela bärarmens främre del som sitter i Powerflex bussningen rör sig då lätt ca 5mm i sidled.

    Jag har de blå-lila bussningarna och monterade enligt instruktion. Två halvor i polyuretan som med fingrar trycks in i bärarmen och så i med en rostfri genomgående rörbit + fett. Det saknas väl inte någon distansbricka eller så?

    Jag har hört mycket gott om Powerflex och de flesta verkar nöjda. Men ska de vara så mjuka? Ska de kunna flexa hela 5mm i sidled då man bänder i hjulet? Nu vet jag inte vad jag ska göra. Montera original istället?

  2. #2

    Hej!

    Jag har upplever min saab 9000 sådan också instabil.
    Och de var efter ja byte till powerflex i bakre länkarmarna.

    Tror även att ja såg när ja bytade bak till powerflex att de rörde sig lite.
    De skall ju kunna röra sig men inte 5mm, tycker de verkar väldigt mycke.


    MVH Simon

Liknande ämnen

  1. Typ "powerflex" bussningar. Flexar dem mycket?
    Av Mr Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 16:53
  2. Powerflex Bussningar!!
    Av Danne*Saab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 00:17
  3. Powerflex bussningar og 900
    Av 900 Micke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-12-06, 02:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •